חדשות בארץ

סערה בעקבות החלטת בג"ץ לאשר את התמודדות יזבק: "נקודת שפל חדשה"

בימין תקפו בחריפות את שופטי בית המשפט העליון על החלטתם לאפשר להיבא יזבק להתמודד בבחירות לכנסת ה- 23. ימינה: "שופטי בג"ץ הוכיחו שוב, כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג'נדת שמאל ליברלית". הליכוד: "בושה"

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

המערכת הפוליטית הגיבה הערב (ראשון) בסערה על החלטת בג"ץ להתיר את התמודדותה של היבא יזבק (הרשימה המשותפת) בבחירות לכנסת ה- 23.

בימין תקפו בחריפות את שופטי בית המשפט העליון על ההחלטה שקיבלו ברוב של חמישה שופטים נגד ארבעה, שהפכה את החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את יזבק, בין היתר בשל הזדהותה עם המחבלים סמיר קונטאר ודלאל מוגרבי. מרשימת ימינה נמסר כי "שופטי בג"ץ הוכיחו הערב שוב, כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג'נדת שמאל ליברלית. הכשרתה של יזבק, אשר תמכה ברוצחים שפלים ואף לא מוכנה להתנצל או לחזור בה מכך, היא נקודת שפל חדשה של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו".

בליכוד מסרו את התגובה הבאה: "בושה. לגנץ אין ממשלה בלי הרשימה המשותפת. אחרי ההחלטה היום, מי שרוצה את היבא יזבק באופוזיציה ולא בממשלה – חייב להצביע רק לליכוד".

שר התיירות יריב לוין כתב בפייסבוק, כי "בית המשפט העליון יורק בפרצופן של המשפחות השכולות ומכשיר את תומכת הטרור, היבא יזבק, ממפלגת תומכי הטרור – הרשימה המשותפת. זה אותו בית משפט, שהכשיר את חנין זועבי ואת ממשיכי דרכו של עזמי בשארה, שעדיין מבוקש לחקירה בעבירות ביטחון חמורות ביותר כנגד מדינת ישראל. דבריה של הגברת יזבק הם מן המקוממים ביותר שידענו לאחרונה. כשהיא מפארת ומרוממת את פעולותיו המזוויעות של המחבל הרוצח סמיר קונטאר ועלילותיה הנפשעות של המחבלת דלאל מוגראבי, היא מעודדת ומכשירה עוד ועוד פעולות טרור כנגד יהודים, ובצורה שאינה משתמעת לשני פנים. יזבק צריכה להיות פסולה מלכהן עוד דקה נוספת כחברת הפרלמנט הישראלי, ויפה דקה אחת קודם". לוין הוסיף, כי "בתי המשפט זקוקים לרענון מיידי ולרפורמה מקיפה בשיטת מינוי השופטים. גם, ובעיקר, בגלל מקרים בזויים ומקוממים מן הסוג הזה".

לוין (צילום: Hillel Maeir/Flash90) לוין (צילום: Hillel Maeir/Flash90) 

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) כתב בטוויטר: "ב- 2003 שגה בית המשפט העליון כשהפך, ברוב דעות, את ההחלטה על פסילת בל"ד. היום טעה כשהפך, ברוב דעות, את ההחלטה על פסילת חברת בל"ד, היבא יזבק. העדר היכולת לסמן קווים אדומים במקרי קצה ברורים דחף ודוחף את הסיעות והח"כים מהמפלגות הערביות לתחרות בקיצוניות ובגילויי עוינות למדינה".

בש"ס אמרו, כי "מצער שבית המשפט בחר לתת הכשר למסיתה ותומכת הטרור היבא יזבק. הגבול צריך להיות חד וברור – תומכי טרור מחוץ לכנסת ישראל. האבסורד הגדול ביותר שיזבק לא רק אושרה כחברת כנסת, אלא היא גם תהיה זו שתאשר את ממשלת ליברמן, לפיד, מרצ ופרץ".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, עודד פורר, הביע את צערו על החלטת בג"ץ, ואמר כי "אישור התמודדותה של יזבק כמוהו כמתן גושפנקה לשלילת קיומה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי". לדבריו, "שוב מאפשרים את כניסת תומכי הטרור לכנסת ישראל. לא ייתכן שמי ששללה את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מי שהביעה פעם אחר פעם תמיכה בטרוריסטים המתועבים ביותר, תמשיך לקבל משכורת ממדינת ישראל. הפסיקה הזו לא תעצור אותנו מלהמשיך להיאבק על מניעת כניסת תומכי טרור דוגמת יזבק לכנסת. נמשיך ונפעל לתיקוני חקיקה ככל שיידרשו".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כתב בטוויטר: "ירים יד מי שחשב שבג"ץ יפסול את תומכת הטרור יזבק. אבל גם כשאין ציפיות יש אכזבות, ובעיקר יש מחויבות לתיקון".

בעוצמה יהודית תקפו במלים בוטות את ההחלטה שיצאה מבית המשפט בירושלים: "בג"ץ שוב חוצה קו אדום, ובאמצעות פלפול משפטי עלוב הכשיר מעריצה של רוצחי ילדים יהודים. שופטי בג"ץ לא יכולים להסתכל בעיניהם של בני משפחת הרן – הם למעשה הביעו הכשר למי שמהללת את רוצחי יקיריהם. צריך לפקוח את העיניים ולהבין לאיזה שפל בג"ץ ירד: ד"ר מיכאל בן ארי, ציוני אוהב ישראל, שילדיו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל – פסול, ואילו הנציגה של סמיר קונטאר ודלאל מוגרבי כשרה".

מהעבר השני של המתרס הפוליטי, ברשימה המשותפת הגיבו בהטחת ביקורת נגד הניסיון לפסול את יזבק. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הגיב: "עכשיו שנתניהו וחבריו הכהניסטים נכשלו בפסילתה של ח"כ יזבק, הוא יתפנה לתקוף את בתי המשפט. המטרה של הימין הוא לא רק דה-לגיטימציה גזענית לאזרחים הערבים, אלא חיסול המרחב הדמוקרטי כולו. מי שחושב שההתקפות נגד אזרחים ערבים, בתי המשפט והתקשורת לא קשורות רק מסייע להם להישאר בשלטון".

עודה ושחאדה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)עודה ושחאדה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, ציין כי פסילתה של יזבק בוועדת הבחירות המרכזית התקבלה בתמיכת כל המפלגות, למעט מרצ. לדבריו, עובדה זו מוכיחה כי "המערכת הפוליטית הישראלית דוהרת ימינה, ובקלות מסוכנת פוגעת בזכויותיו האזרחיות והפוליטיות של הציבור הערבי ונציגיו. החלטת ועדת הבחירות המרכזית לא הייתה בבחינת דמוקרטיה מתגוננת, אלא השתוללות פופוליסטית ואנטי-דמוקרטית. למרות כל ההסתה, הפרויקט הדמוקרטי היחידי בארץ הוא חזון 'מדינה לכל אזרחיה', שבל"ד תמשיך להוביל על אפם ועל חמתם של אויבי הדמוקרטיה וזכויות אדם משמאל ומימין. יזבק מייצגת את עמדותיה העקרוניות בכל הנוגע למאבק הלגיטימי, המושתת על החוק הבין-לאומי והחלטות האו"ם לסיום הכיבוש, פירוק כל ההתנחלויות, הקמת מדינה פלסטינית ובירתה ירושלים המזרחית והבטחת זכות השיבה".

מספר 10 ברשימה המשותפת, יוסוף ג'בארין, כתב בטוויטר: "כפי שהיה לנו ברור לפני הקרקס בוועדת הבחירות, ח"כ היבא יזבק תכהן גם בכנסת הבאה. אני מודאג מהעובדה שארבעה שופטי עליון תמכו בפסילה, לרבות הנשיאה, ומהתזוזה של המערכת הפוליטית כולה ימינה. אבל ניסיונות הימין לבצע דה-לגיטימציה לציבור הערבי כולו נכשלו שוב, וייכשלו גם בעתיד".

ואילו יזבק עצמה הגיבה, כי "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה. לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה".

(עודכן: 21:05)

תגיות:בג"ץבחירות 2020היבא יזבק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה