חדשות בארץ

בניגוד להחלטת ועדת הבחירות: בג"ץ אישר את התמודדותה של היבא יזבק

ברוב של חמישה נגד ארבעה שופטים, אישר בג"ץ אץ מועמדותה של ח"כ יזבק בבחירות ב-2 במרץ, בניגוד להחלטת ועדת הבחירות המרכזית, שפסלה אותה בטענה כי היא תומכת בטרור. "לא הצטברה בעניינה 'מסה קריטית' של ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה", נומק בתקציר ההחלטה

יזבק בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)יזבק בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בית המשפט העליון אישר הערב (ראשון) את התמודדותה של ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת) בבחירות לכנסת ה-23. פסק הדין התקבל ברוב של חמישה נגד ארבעה שופטים, שהפכו את החלטת וועדת הבחירות המרכזית שפסלה לפני כשבועיים את יזבק, בטענה כי חברת הכנסת שוללת את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וכן מביעה תמיכה במאבק מזוין של ארגוני הטרור הפלסטיניים נגד חיילים ואזרחים ישראלים.

השופטים שהיו בדעת הרוב לאשר את מועמדותה של יזבק היו עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק-רז ומנחם מזוז. השופטים שהתנגדו הם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון.

הסיבה לבקשת פסילתה בוועדה נובעת מריאיון שהעניקה לחדשות 13 בעת מערכת הבחירות בספטמבר, אז נשאלה יזבק באשר לפוסט התמיכה ברוצח סמיר קונטאר, אותו הגדירה "שאהיד ולוחם ג'יהאד", והשיבה כי "זה לא טרור, זה לא תמיכה בטרור". היא הוסיפה: "אני עוד לא התחלתי את העשייה הפרלמנטרית שלי ואני כבר עדה ישירה מה זה להיות נרדף פוליטית כנבחר ציבור ערבי", הוסיפה יזבק. בנוסף, ב-2013 פרסמה פוסט בפייסבוק, בו הוצגה תמונתה של דלאל מוגרבי, שהייתה אחראית ישירה לרצח 35 ישראלים בפיגוע בכביש החוף. לצד התמונה כתבה יזבק כי מוגרבי "הספיקה לעשות כל כך הרבה למרות שהיא מתה בגיל 20 – מצדיעה להתנגדות נשים".

בפסק הדין הוסבר שלא נמצא די ראיות לכך שחברת הכנסת מבל"ד מביעה תמיכה בטרור, לא בוססה פעולה חוזרת ונשנית, ומשך הזמן (הדברים נאמרו ב-2013) שחלף מאז התבטאויותיה הרלוונטיות. בהחלטה הובאו דבריה במאמר שפרסמה ב'הארץ', בה הבהירה את עמדותיה, והביעה חרטה על חלק מההתבטאויות בדיון בשבוע שעבר בבג"ץ. "לא הצטברה בעניינה 'מסה קריטית' של ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה", נומק בתקציר ההחלטה.

דעת המיעוט, מאידך, החוותה על חומר הראיות שהצטבר עד כה, ופסקה כי דבריה לא מותירים מקום לספק באשר לעמדותיה ביחס לפעולות טרור כלפי חיילים ואזרחים חפים מפשע, "מהקשות ומהמחרידות שבוצעו נגד מדינת ישראל", נכתב. עמדת המיעוט סברה כי מדובר ב"אחד המקרים החריגים והקיצוניים שבהם די בראיות שהוצגו כדי להעיד על תמיכתה של יזבק במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל".

יזבק הגיבה להכרעת בג"ץ ואמרה: "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה. אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת".

במהלך הדיון בשבוע שעבר בבג"ץ, טען סנגורה של יזבק טען בפני שופטי העליון כי הבעת תמיכתה במחבלת דלאל מוגרבי בפוסט בפייסבוק נבעה מהעובדה "שכצעירה היא נסחפה אחרי הלהט שברשתות החברתיות". לפי פרקליטה, חסן ג'בארין, יזבק אינה תומכת ברצח, וכי עמדותיה באשר לכיבוש נמצאות "בלב הקונצנזוס של התרבות הערבית בישראל". לדבריו, "מלבד ההתנסחות הקשה ביותר שח"כ יזבק הוסיפה בעניין מוגרבי, אתם לא תמצאו בכל הראיות משפט אחד שאומר 'אני תומכת במאבק מזוין'". 

השופטת חיות תהתה האם "הבעיה בכתיבתה של יזבק על דלאל מוגרבי היא התנסחות, או שזו בעיה בעצם הבחירה במוגרבי כמופת נשי?" ג'בארין ענה: "היא התנסחה ברדיקליות כדי לנצח בוויכוח. יזבק כתבה נגד רצח אישה בכפר, וכתבה נגד הרשות הפלסטינית, איך אפשר להבין שהיא בעד רצח? דלאל מוגרבי היא חלק מהנרטיב הפלסטיני של המאבק המזוין, אני לא מכחיש זאת, ויזבק לא מכחישה זאת. כשמשתמשים בנרטיב זה לא אומר שאנחנו תומכים במעשה עצמו"

חיות המשיכה להקשות: "אם הפוסט בעייתי, איך כשיזבק משתפת אותו אין הזדהות עם מעשה הנרטיב?" ג'בארין השיב על כך: "אף אחד מהרשימה המשותפת לא מתנער מהנרטיב הפלסטיני, אבל אף אחד לא מזדהה עם רצח. זה פוסט מ-2013. יזבק אומרת שכצעירה היא נסחפה אחרי הלהט שברשתות החברתיות ולכן התנסחה בצורה זאת".

תגיות:בג"ץהיבא יזבקבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה