חדשות בעולם

כעבור דקות מעת השיגור: איראן מודה בכישלון שיגור הלוויין לחלל

איראן כשלה, בפעם השלישית בתוך שנה, לשגר לוויין תצפית לחלל. לפי גורם במשרד ההגנה האיראני, "הוא שוגר בהצלחה. השגנו את רוב המטרות שלנו, אבל הלוויין 'זפאר' לא הגיע למסלולו כמתוכנן". גורמי מודיעין בארצות הברית סבורים כי ניסיון שיגורו על גבי טיל הוא במסגרת מאמציה להשלים את תוכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית

הלוויין "זפאר"הלוויין "זפאר"
אא

איראן כשלה הערב (ראשון) בניסיון לשגר לוויין תצפית, שלא הצליח להגיע למהירות הנדרשת וחרג מהמסלול המתוכנן. באיראן טענו שמשימתו של הלוויין אמורה הייתה להיות מדעית, אולם גורמי מודיעין אמריקניים סבורים כי ניסיון שיגורו על גבי טיל הוא במסגרת מאמציה להשלים את תוכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית. שיגורו החגיגי של הלוויין תוכנן להיערך בצמוד לחגיגות יום השנה לציון המהפכה האיסלאמית ב-1979. 

דקות קודם לכן הודיעה הטלוויזיה הממלכתית במדינה על שיגורו לחלל של הלוויין "זפאר" מתוצרתה, שבוצע ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן. אולם, בדומה לשורת ניסיונות קודמים, גם הפעם השיגור כשל. לפי גורם במשרד ההגנה האיראני, "הוא שוגר בהצלחה. השגנו את רוב המטרות שלנו, אבל הלוויין 'זפאר' לא הגיע למסלולו כמתוכנן".

שר התקשורת של איראן, מוחמד ג'וואד-אזרי-ג'הרומי, צייץ שעות קודם השיגור: "מתחילים לספור לאחור לשיגור הלוויין 'זפאר' בתוך כמה שעות... בשם האל". הוא הוסיף כי הלוויין יגיע למהירות 7,400 קמ"ש בחלל, וכי משימתו הראשונה תהיה לשדר את התמונה של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שחוסל בידי ארה"ב בחודש שעבר.  

בסוכנות החלל האיראנית הודיעו בתחילת החודש על שיגורו המתוכנן של הלוויין "זפאר", שתרגום שמו מפרסית הוא "ניצחון". בהודעה נאמר משקלו של הלוויין הוא 113 ק"ג, והוא ישוגר למסלול סביב כדור הארץ בגובה של 530 ק"מ. עוד נמסר כי שיגורו ייעשה על גבי טיל "סימורג", משגר לוויינים שחשפה טהראן ב-2010.

הפעם האחרונה שבה איראן ניסתה לשגר לוויין לחלל הייתה באוגוסט, אז התפוצץ הטיל – ולפי הדיווחים גם הלוויין – באתר השיגור. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מיהר אז לשתף תמונה שמסרו לו גורמי המודיעין, בה נחשף הנזק העצום שנגרם למתקן השיגור. הפעם הראשונה שאיראן ניסתה לשגר לוויין הייתה בינואר אשתקד, אולם גם ניסיון זה כשל לאחר שלא הצליח להגיע למסלול סביב כדור הארץ במהלך השיגור.

תגיות:איראןחלללוויין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה