חדשות בארץ

מכה ליועמ"ש: ועדת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של חיים כץ

בתום דיון סוער, החליטה ועדת הכנסת לאשר את בקשתו של חבר הכנסת חיים כץ לחסינות מפני העמדה לדין פלילי, וזאת בניגוד לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. כץ: "ידיי נקיות, אם טעיתי – זה היה בשגגה". החלטת הוועדה תובא לאישור מליאת הכנסת, וצפויות נגדה עתירות לבג"ץ

חיים כץ (יונתן זינדל, פלאש 90)חיים כץ (יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ועדת הכנסת אישרה הערב (שלישי) את בקשתו של השר לשעבר, חבר הכנסת חיים כץ (הליכוד), לחסינות מפני העמדה לדין בכתב האישום שהוגש נגדו, בעבירות של מרמה והפרת אמונים, זאת בניגוד לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. ההחלטה על מתן החסינות טעונה אישור של מליאת הכנסת. התנועה לאיכות השלטון הודיעה, כי אם אכן חברי הכנסת יעניקו לכץ את מבוקשו, היא תעתור לבג"ץ. בכל מקרה, החסינות תקפה אך ורק לכנסת היוצאת.

כץ, שכיהן בעבר כיו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, מואשם כי פעל בניגוד עניינים כאשר ניסה לקדם תיקון לחוק ניירות ערך, ביוזמת ידידו הקרוב, יועץ ההשקעות מוטי בן ארי, ולא דיווח על החברות האישית והעסקית הקרובה ביניהם. בכתב החשדות המקורי, שהתבסס על המלצת המשטרה, נכללה גם עבירת שוחד, אך בעקבות השימוע שנערך לכץ החליט מנדלבליט להסירה מכתב האישום.

בהצבעה על העילה הראשונה למתן החסינות, לפיה העבירה בוצעה במסגרת התפקיד, החליטה ועדת הכנסת להעניק לכץ חסינות בתמיכתם של 16 חברי כנסת מול התנגדותם של 10 ו- 4 נמנעים. נציגי ישראל ביתנו הצטרפו לחברי בלוק הימין, והצביעו בעד מתן החסינות. נציגי הרשימה המשותפת, אחמד טיבי ומנסור עבאס, ונציגי כחול לבן, מיכאל ביטון וצבי האוזר, נמנעו.

בהצבעה על העילה השנייה, לפיה כתב האישום הוגש שלא בתום לב או באפליה, נדחתה בקשתו של כץ ברוב של 16 נגד, 4 בעד ו- 10 נמנעים. בעילה השלישית, 17 תמכו בחסינות, 12 התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע.

הדיון הארוך בוועדת הכנסת היה סוער ורווי רגשות. חברים בוועדה מתחו ביקורת נוקבת על היועץ המשפטי לממשלה, וטענו כי החלטתו להעמיד לדין את כץ לא תאפשר להם למלא כנדרש את תפקידם כמחוקקים. מנדלבליט, שהציג את עמדתו, טען כי כתב האישום מייחס לכץ מרמה והפרת אמונים "ברף הגבוה ביותר". הוא הבהיר כי אינו מקל ראש בפעילות הגלומה בחקיקת חוק: "אני לא מתכוון להתערב בעבודה הסדירה של חברי הכנסת".

יו"ר הוועדה, אבי ניסנקורן, הוציא את כץ פעמיים מהאולם, לאחר שתקף בחריפות את מנדלבליט והאשים אותו כי פגע בבריאותו. "אני שלם עם חקיקת החוק, ידיי נקיות. אם טעיתי – זה היה בשגגה. בנית סיפור דמיוני, אלף לילה ולילה", אמר כץ ליועץ. "לא עשית שיעורי בית, לא חקרת, כי לא עניין אתכם. אני בסך הכל בן אדם, ואני בן אדם ישר, לא שיקרתי בחיים שלי, ופה עושים אותי שקרן".

"יש בינינו מחלוקת מהותית ואני פגוע עד עמקי נשמתי מעצם הטענות כלפיי", הוסיף כץ. "אני סבור שבמקרה שלי טעית בענק, אך יחד עם זאת אני מאוד מכבד אותך ואת מוסד היועץ המשפטי לממשלה".

בנאום אישי שנשא בפני חברי הוועדה לפני ההצבעה, אמר השר לשעבר: "באתי לבקש חסינות כי התהליך הוא העונש. שילמתי מחיר כבד, ואני לא יודע כמה זמן יש לי לחיות. אני בן 72, ורוצה להמשיך לתרום למערכת. משפט זה 3 שנים, ואין שום סיבה לתת לי את העונש. כשאני אזוכה זה לא יחזיק מים. אני באתי לבקש מכם: עבדתי ביושר, ואני מבקש מכם לתת לי חסינות מהותית".

כזכור, בשנת 2005 שונה חוק החסינות, כך שבניגוד לעבר היא אינה מוענקת באופן אוטומטי לחבר הכנסת, ועליו לבקשה. מאז שינוי החוק, ועדת הכנסת דנה בבקשתם של שני חברי כנסת – כץ וחבר הכנסת סעיד נפאע, שבקשתו נדחתה.

(עודכן: 20:52)

תגיות:אביחי מנדלבליטחיים כץחסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה