חדשות בארץ

בעקבות הזעם הפלסטיני: ממשל טראמפ מבהיר כי אין תאריך יעד לסיפוח

בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון אמר שגריר ארה"ב בישראל כי כל הצעדים הכלולים בהסכם יתבצעו בתיאום, לרבות הכוונה בישראל לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. לצד זאת, השגריר הדגיש כי כל המהלכים שייעשו, אם ייעשו, יהיו רק לאחר שתוקם ועדה שתקדם את יישום עסקת המאה, עליה אמר כי הוא אינו יודע מתי היא תגבש את מסקנותיה, כמו גם על כמה יעמוד היקף הסיפוח. פרידמן: "יש לנו הסכם עם ישראל שלפיו היא תקבל את התכנית ותקפיא את המצב בשטחים שמיועדים לפלסטינים"

התנחלות תקוע (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)התנחלות תקוע (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, הבהיר היום (רביעי) כי אין כוונה לכפות על מי מהצדדים חילופי אוכלוסין. זאת, לאחר שבתוכנית השלום שהציג אמש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מובא סעיף המאפשר חילופי שטחים מאוכלסים ביישובי המשולש, בהם אום אל פחם, טירה, כפר קסם וג'לג'וליה. פרידמן אמר בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון כי כל הצעדים הכלולים בהסכם יתבצעו בתיאום, לרבות הכוונה בישראל לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. לצד זאת, השגריר הדגיש כי כל המהלכים שייעשו, אם ייעשו, יהיו רק לאחר שתוקם ועדה שתקדם את יישום עסקת המאה, עליה אמר כי הוא אינו יודע מתי היא תגבש את מסקנותיה, כמו גם על כמה יעמוד היקף הסיפוח.

פרידמן הוסיף: "לראשונה, ישראל מחויבת לתביעות טריטוריאליות ותנאים נוספים שבמסגרתם תחיה לצד מדינה פלסטינית. צריך להסתכל לאורך ההיסטוריה על מה נדרשה ישראל לוותר לטובת שלום. אנחנו הרכבנו מסמך מפורט שכולל את המפה שמראה את הטריטוריה שעליה תצטרך ישראל לוותר לטובת שלום".

דייוויד פרידמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)דייוויד פרידמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"הפלסטינים אמרו לא, ואבו מאזן כבר אמר אלף פעם לא בעבר", הוסיף השגריר האמריקני. "אך התגובה של האזור הייתה קונסטרוקטיבית מאוד – ואנו מתכוונים להעביר את הקריאה לעם הפלסטיני. זה יהיה הכי טוב להם ולאזור".

לפי הפרסומים בישראל, מסתמן כי הממשלה תקיים את הדיון להחלת הריבונות ביום שלישי, לאחר שהבוקר הודיע שר התיירות יריב לוין כי הממשלה לא תדון בהחלת החוק הישראלי בהתנחלויות ובבקעת הירדן ביום ראשון הקרוב. אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יביא את ההצעה לדיון בממשלה כבר בתחילת השבוע, בעקבות פרסום החלק המדיני בתוכנית השלום של טראמפ.

"יש לנו הסכם עם ישראל שלפיו היא תקבל את התכנית ותקפיא את המצב בשטחים שמיועדים לפלסטינים – ובתמורה נקים ועדה משותפת שתדון במפה שפורסמה כדי שאפשר יהיה להשיג הכרה (בהתנחלויות – א"פ)", הוסיף פרידמן. "הוועדה תעבוד בצורה רצינית, אנחנו צריכים לעבור על המפות והממדים ולבדוק שהכול מסתדר. ישראל תעשה מה שהיא צריכה לעשות ואז תקום הוועדה, ואנחנו נשקול את זה ונחליט. אני לא אנחש כמה זמן ייקח להשלמת התהליך".

התקוממות פלסטינים בבית לחם (צילום: ויסאם אשלמון, פלאש 90)התקוממות פלסטינים בבית לחם (צילום: ויסאם אשלמון, פלאש 90)

לפי השגריר האמריקני, "טוב יותר יהיה שהפלסטינים יבואו לשולחן המשא ומתן, מאשר ילכו לימי זעם. תהיה להם הזדמנות לשבת עם ישראל ולזהות הנושאים שהם רוצים לעבוד עליהם. לא יודע מה תהיה התוצאה – אך הם יצליחו טוב יותר מסביב לשולחן המו"מ. הנשיא עשה שני דברים – הציע להקים מדינה פלסטינית לצד חבילת מענקים, הלוואות ותמיכה ממדינות המפרץ ומדינות נוספות, אך אף אחד לא ישקיע לפני שיש שלטון חוק".

אמש נפגש נתניהו עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון, והבהיר בפניהם כי בהתנחלויות המבודדות שיהיו מובלעות בתוך המדינה הפלסטינית לא תהיה נוכחות של שוטרים או של חיילים פלסטינים. עוד אמר כי במהלך 4 שנות הקפאת הבנייה בהתנחלויות תתאפשר בנייה רק בשטח שמיועד לכל יישוב כפי שהובא בהסכם, ולא תתאפשר הקמת יישובים חדשים באזורים חסרי רצף טריטוריאלי ללא הסכמה.

תגיות:דייוויד פרידמןעסקת המאההתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה