חדשות בארץ

נתניהו בבית הלבן: תוכנית טראמפ טובה מאוד לישראל ולשלום

בנאום שנשא בבית הלבן לאחר הצגת תוכנית השלום האמריקנית על ידי הנשיא טראמפ, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל תחיל בקרוב את החוק הישראלי על בקעת הירדן, על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ועל אזורים נוספים: "עסקת המאה שלך, אדוני הנשיא, היא הזדמנות המאה. ישראל לא תחמיץ את ההזדמנות"

נתניהו וטראמפ (צילום מסך, הבית הלבן)נתניהו וטראמפ (צילום מסך, הבית הלבן)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) בבית הלבן לתוכנית השלום האמריקנית, שהוצגה על ידי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. "הסכמתי לשאת ולתת עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום שלך", אמר לטראמפ. "זו תוכנית טובה לישראל, וטובה מאוד לשלום".

נתניהו, שעמד לצדו של טראמפ בעת שהציג את מתווה עסקת המאה, פנה לאורך נאומו באופן ישיר לנשיא האמריקני: "זהו יום היסטורי, והוא מזכיר יום היסטורי אחר, את ה- 15 במאי 1948. ביום זה הנשיא טרומן הפך למנהיג הראשון בעולם, שהכיר במדינת ישראל לאחר הכרזת העצמאות. אני מאמין, אדוני הנשיא, שבעוד עשרות ואף מאות שנים מהיום, נזכור גם את ה- 28 בינואר 2020, משום שביום הזה הפכת למנהיג הראשון בעולם שמכיר בריבונותה של ישראל על חלקים ביהודה ושומרון שחיוניים לביטחוננו ומרכזיים במורשת שלנו".

"ביום הזה, אתה גם מוביל אותנו אל עבר עתיד מזהיר, עתיד מזהיר לישראלים, לפלסטינים ולאזור כולו על ידי הצגת דרך מציאותית לשלום בר-קיימא", הוסיף נתניהו. "מאז הקמתה, ישראל חפצה בשלום עם שכניה הפלסטינים ועם העולם הערבי כולו. במשך עשרות שנים, השלום המיוחל חמק מאיתנו. כל תוכניות השלום נכשלו בגלל שלא הצליחו למצוא את האיזון הנכון בין האינטרסים הביטחוניים והלאומיים החיוניים של ישראל, לבין השאיפות של הפלסטינים להגדרה עצמית".

"יותר מדי תוכניות ניסו לאלץ את ישראל לסגת משטחים חיוניים כמו בקעת הירדן. אבל אתה, אדוני הנשיא, הכרת בכך שישראל חייבת להחזיק בריבונות על בקעת הירדן ועל אזורים אסטרטגיים אחרים ביהודה ושומרון. במקום לשלם מס שפתיים זול לביטחונה של ישראל, לטמון את הראש בחול ולקוות לטוב, הכרת בכך שישראל חייבת להחזיק בריבונות במקומות שיאפשרו לה להגן על עצמה בכוחות עצמה. במשך זמן רב, הרבה יותר מדי זמן, התייחסו ללב ליבה של ארץ ישראל, בה התפללו אבותינו, הטיפו נביאינו ושלטו מלכינו, כשטחים שנכבשו באופן בלתי חוקי. היום, אדוני הנשיא, ניפצת את השקר הגס הזה. אתה מכיר בריבונותה של ישראל על הקהילות היהודיות ביהודה ושומרון, קטנות וגדולות כאחד".

"המקומות האלה חרוטים בתרבות שלנו. מערת המכפלה, בית אל, שילה. הודות לך, המקומות הללו ועוד רבים אחרים מוכרים עכשיו על ידי ארצות הברית כחלק קבוע מהמדינה היהודית. בשל הכרה היסטורית זו, ומשום שאני מאמין שתוכנית השלום שלך מוצאת את האיזון הנכון במקום שתוכניות אחרות נכשלו, הסכמתי לשאת ולתת עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום שלך".

נתניהו פירט את סעיפיה הנוחים של התוכנית מבחינתה של ישראל: כדי לזכות למדינה, הפלסטינים יהיו חייבים להכיר בישראל כמדינה יהודית; חמאס יצטרך להתפרק מנשקו ועזה תפורז; ירושלים, באזורים הנכללים בתוך גדר ההפרדה, תישאר מאוחדת בריבונות ישראלית, והפלסטינים יצטרכו להכיר בכך; התוכנית אינה עוקרת איש מביתו, לא ישראלי ולא פלסטיני; התוכנית קובעת, כי גבולה המזרחי של ישראל ייקבע לאורך הירדן, ובידיה תישמר השליטה הביטחונית על כל האזור שממערב לנהר; הפלסטינים יוותרו על זכות השיבה, ובעיית הפליטים תיפתר מחוץ לגבולות מדינת ישראל. עם זאת, התוכנית קובעת כי במידה והפלסטינים יעמדו בתנאים הנוקשים שהציב בפניהם טראמפ – כולל התנערות מוחלטת מטרור – הם יזכו למדינה בריבונות מוגבלת, על כ- 70% משטחי יהודה ושומרון. נתניהו הבהיר, כי ישראל רוצה שלפלסטינים יהיו "חיים טובים יותר, עתיד של כבוד לאומי, שגשוג ותקווה": "אני יודע שאולי ייקח להם זמן רב להגיע לסוף הדרך. אולי ייקח להם זמן רב להגיע לתחילת הדרך. אבל אם הפלסטינים באמת מוכנים לעשות שלום עם המדינה היהודית, ואם הם מוכנים לקבל את כל התנאים שהצגת בתוכנית, ישראל תהיה מוכנה לנהל משא ומתן מיד".

המפה הקונספטואלית של המדינה הפלסטינית העתידית (הבית הלבן)המפה הקונספטואלית של המדינה הפלסטינית העתידית (הבית הלבן)

נתניהו הצהיר, כי בעקבות ההכרה האמריקנית בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, ישראל תחיל בקרוב את החוק הישראלי על בקעת הירדן, על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ועל אזורים נוספים המוגדרים בתוכנית כחלק מישראל. הוא ציין, כי בארבע השנים הקרובות ישראל לא תבנה בשטחים שלא הוכרו על ידי האמריקנים ומיועדים למדינה הפלסטינית העתידית: "אני מקווה שהפלסטינים יאמצו את חזונך לשלום. אני מקווה שהם ינצלו את ההזדמנות שהתוכנית הכלכלית הזו מציעה. נחוץ כישרון רב כדי לסרב להשקעות בסך 50 מיליארד דולר. אני מקווה שהפלסטינים יאמצו זאת, ויבנו יחד עם ישראל עתיד של שגשוג ושלום. אני גם מקווה ששכנינו הערבים האחרים יאמצו את חזונך, ויפלסו נתיב של פיוס עם ישראל שייצר עתיד מזהיר לכולנו".

"אני מוכן לתפוס את הרגע ולשנות את ההיסטוריה. אני יודע שתהיה התנגדות, תמיד יש התנגדויות. אני יודע שיהיו מכשולים רבים בדרך וביקורת רבה. אבל יש פתגם יהודי עתיק: 'אם לא עכשיו – אימתי, ואם אין אני לי – מי לי?'. עסקת המאה שלך, אדוני הנשיא, היא הזדמנות המאה. ישראל לא תחמיץ את ההזדמנות הזאת", סיכם נתניהו.

(עודכן: 20:22)

תגיות:דונלד טראמפעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה