חדשות בארץ

מנדלבליט: יזבק יכולה לרוץ לכנסת ה- 23

בחוות דעת שהגיש לוועדת הבחירות המרכזית, קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי אין לפסול את חברת הכנסת היבא יזבק מלהתמודד בבחירות לכנסת ה- 23: "לא הצטברה 'מסה ראייתית קריטית'". עוצמה יהודית: "הגיע הזמן לשים סוף לקרקס ולאכיפה הבררנית – יש להדיח את מנדלבליט מתפקידו"

מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר הערב (שני) את חוות דעתו לוועדת הבחירות המרכזית, לפיה אין מקום לפסול את חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) מלהתמודד בבחירות לכנסת ה- 23. בחוות הדעת, שהוגשה בעקבות בקשות שהוגשו לוועדה לפסול את יזבק, נכתב כי "לא הצטברה 'מסה ראייתית קריטית' של ראיות חד-משמעיות, ברורות ומשכנעות, הנדרשות לפי פסיקת בית המשפט העליון" לשם פסילתה של יזבק.

מנדלבליט הבהיר, כי "בהתאם להוראתו הברורה של חוק היסוד, אין מקום בכנסת למי שתומך במאבק מזוין נגד מדינת ישראל", וכן "למי שתומך בפגיעה בחיילי צה"ל, במסגרת מאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". הוא ציין, כי חלק מהתבטאויותיה של יזבק "חמורות ומעוררות שאט נפש, לרבות כאלה שמהן משתמעת הזדהות עם מחבלים נפשעים אשר ביצעו פעולות טרור ורצחו אזרחים ישראלים רבים, ובהם ילדים". עם זאת, הוסיף, "הגם שחלק מההתבטאויות מקרבות אותה קרבה של ממש לרף הפסילה, הרי שלנוכח הצהרותיה והבהרותיה בפני ועדת הבחירות, אין מדובר בתשתית אשר מצדיקה את פסילתה, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שנקבעו בהלכה הפסוקה. זאת בפרט, לאחר שהמשיבה (יזבק) הבהירה בתצהיר שהגישה לוועדת הבחירות כי היא מתנגדת לאלימות, ואף הבהירה בהמשך באופן מפורש כי היא לא קראה ולא התכוונה לפגיעה באזרחים או בחיילי צה"ל".

במפלגת עוצמה יהודית הגיבו בחריפות על עמדתו של היועץ: "הגיע הזמן לשים סוף לקרקס ולאכיפה הבררנית – יש להדיח את מנדלבליט מתפקידו. אותו יועץ משפטי – שהמליץ לפסול את מיכאל בן ארי, את בנצי גופשטיין ואת ברוך מרזל, עושה איפה ואיפה, ומתאמץ ככל יכולתו להלבין תומכת טרור מובהקת, על אף ראיות חד-משמעיות וברורות, ולמרות שיזבק מבהירה למנדלבליט כי היא עומדת מאחורי רוב אמירותיה, הוא נותר איתן בעמדתו להכשיר את מחבקת המחבלים – לא צריך להישאר דקה אחת נוספת בעמדתו. יש להדיח אותו עוד היום. הגשנו לוועדת הבחירות וליועץ המשפטי לממשלה מסה קריטית של עשרות ראיות המעידות על תמיכתה בטרור ובמחבלים, אולם היועץ התעלם מכל אלה".

בעוצמה יהודית הוסיפו כי "חוץ מיזבק, מנדלבליט שוב הכשיר רשימה שלמה של תומכי טרור מובהקים: עודה, טיבי, שחאדה ועוד ועוד. למעשה, מנדלבליט מבהיר כי תמיכה בטרור נגד מדינת ישראל אינה עילת פסילה".

 

ימינה: "החלטה אומללה וחסרת צדק"

בתגובה להחלטתו של מנדלבליט, אמרו במפלגת ימינה: "רוח גבית לתמיכה בטרור! החלטה אומללה וחסרת צדק לאפשר לתומכת המחבלים היבא יזבק להפוך לחברה בכנסת ישראל. חופש הביטוי אינו מצדיק קידומה של תומכת טרור. יזבק מתאימה יותר לייצג את חמאס מאשר את אזרחי ישראל. נפעל על מנת למנוע את כניסתה לבית המחוקקים הישראלי".

מנדלבליט קיבל את החלטתו, לאחר שאמש דרש מיזבק להבהיר דברים שאמרה לפני מספר חודשים בריאיון לחדשות 13. במכתב ששלח מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, לפרקליטיה של יזבק, נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה התבטאויות "מהן עולה, במפורש או במשתמע, תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, לרבות פגיעה בחיילי צה"ל", ודורש ממנה לספק הבהרות לדבריה.

בריאיון המדובר, נשאלה יזבק האם מבחינתה "חלק מהתנגדות סבירה ולגיטימית לכיבוש" הנו גם "לפגוע בחיילים או לפגוע ברמטכ"ל". היא ענתה, כי "החוק הבין-לאומי בעצמו מאפשר לעמים שהם תחת כיבוש לפעול למען שחרורם". בתשובה לשאלת הבהרה, האם מבחינתה לגיטימי לפגוע בחיילים, ענתה יזבק: "מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש".

בתצהיר התגובה ששלחה הבוקר להלמן, כתבה יזבק: "מדבריי בריאיון עולה באופן ברור, שלא אמרתי שאני תומכת או קוראת לפגיעה בחיילים או באדם כל שהוא. אני עומדת מאחורי שני המשפטים שאמרתי. אכן האמירה שעמים רשאים לפעול למען שחרורם מבטאת עמדה אוניברסלית, בהתאם למשפט הבין-לאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית. אך אין בשני המשפטים שלי תמיכה או קריאה בשימוש באלימות, לא נגד חיילים ולא נגד אזרחים. אני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בריאיון, וגם לא התכוונתי, לשימוש באלימות מכל סוג נגד אף אדם, בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד".

יזבק, חברת מפלגת בל"ד, הוצבה במקום ה- 8 ברשימת המועמדים לכנסת של הרשימה המשותפת. הבקשות שהוגשו לפסילתה מבוססות, בין היתר, על תמיכה שהביעה בעבר בסמיר קונטאר, אחד ממבצעי הפיגוע בנהריה ב- 22 באפריל 1979, במהלכו רצח את בני משפחת הרן. בדצמבר 2015, יום לאחר חיסולו של קונטאר בסוריה, העלתה יזבק את תמונתו לרשת עם הכיתוב "הלוחם השאהיד". בכתב התשובה שהגישה אתמול לוועדת הבחירות המרכזית, טענה יזבק כי דבריה כוונו להביע מחאה נגד מדיניות החיסולים. בפוסט אחר, שפרסמה ב- 2013, הביעה יזבק הזדהות עם דלאל מוגרבי, המחבלת שעמדה בראש חוליית הטרור שביצעה במרץ 1978 את פיגוע הדמים בכביש החוף. בתשובתה טענה חברת הכנסת, כי הדברים נכתבו לקראת יום האישה הבין-לאומי, ונועדו 'להעצים' נשים פלסטיניות. בפיגוע נרצחו 35 ישראלים, ביניהם 12 ילדים.

בוועדת הבחירות המרכזית צפוי רוב לבקשות לפסילתה של יזבק, שכן בנוסף למפלגות הימין הודיעו כחול לבן ומפלגת העבודה כי יתמכו בפסילה. על פי החוק, ההכרעה הסופית בסוגיה תעבור לבית המשפט העליון.

(עודכן: 19:48)

תגיות:אביחי מנדלבליטועדת הבחירות המרכזיתהיבא יזבקבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה