חדשות בארץ

ח"כ יזבק ליועמ"ש: "לא חוזרת בי מדבריי – אך לא קראתי לאלימות"

חברת הכנסת היבא יזבק, שוועדת הבחירות המרכזית תדון בבקשות לפסילתה מהתמודדות בבחירות, הגיבה לדרישת היועץ המשפטי לממשלה להבהיר את התבטאויותיה. לדבריה, היא הביעה "עמדה אוניברסלית, בהתאם למשפט הבין-לאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית", אך אין בעמדה זו "קריאה או תמיכה כל שהיא לשימוש באלימות"

מנדלבליט, בעיגול יזבק (תמונות: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון, פלאש 90)מנדלבליט, בעיגול יזבק (תמונות: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) השיבה הבוקר (שני) לדרישה שהפנה אליה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להבהיר דברים שאמרה לפני מספר חודשים בריאיון לתקשורת. זאת לקראת גיבוש הכרעתו האם לתמוך בבקשות שהוגשו לוועדת הבחירות המרכזית, לפסול אותה מהתמודדות לכנסת.

בריאיון לחדשות 13, נשאלה יזבק האם מבחינתה "חלק מהתנגדות סבירה ולגיטימית לכיבוש" הנו גם "לפגוע בחיילים או לפגוע ברמטכ"ל". יזבק ענתה, כי "החוק הבין-לאומי בעצמו מאפשר לעמים שהם תחת כיבוש לפעול למען שחרורם". בתשובה לשאלת הבהרה, האם מבחינתה לגיטימי לפגוע בחיילים, ענתה יזבק: "מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש".

במכתב ששלח אמש מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, לפרקליטיה של יזבק, נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בחומרה רבה התבטאויות "מהן עולה, במפורש או במשתמע, תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, לרבות פגיעה בחיילי צה"ל", ודורש ממנה לספק הבהרות לדבריה. בתצהיר התגובה שנשלח להלמן, כתבה יזבק: "מדבריי בריאיון עולה באופן ברור, שלא אמרתי שאני תומכת או קוראת לפגיעה בחיילים או באדם כל שהוא. אני עומדת מאחורי שני המשפטים שאמרתי. אכן האמירה שעמים רשאים לפעול למען שחרורם מבטאת עמדה אוניברסלית, בהתאם למשפט הבין-לאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית. אך אין בעמדה אוניברסלית שביטאתי קריאה או תמיכה כל שהיא לשימוש באלימות".

מנדלבליט אמור למסור היום לוועדת הבחירות את חוות דעתו בנוגע לפסילתה של יזבק. מדיווח הבוקר בכאן ב' עולה, כי הוא נוטה שלא לתמוך בכך.

בתוך כך, בימין מתחו ביקורת על מנדלבליט, בשל העובדה שפנה ליזבק על מנת שתבהיר את התבטאויותיה בטרם יקבל את החלטתו. ממפלגת עוצמה יהודית נמסר, כי "מסתבר שהיועץ המשפטי לממשלה מנהיג דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים. היועמ"ש לא טרח לפנות לבן ארי, מרזל וגופשטיין בטרם קבע כי יש לפסול את מועמדותם לכנסת, ואילו במקרה של יזבק – שהתבטאויותיה חמורות בהרבה – יבקש היועמ"ש מיזבק לערוך מקצה שיפורים ולהגיש הבהרות מאולצות. הודעתו תמוהה ביותר, נוכח העובדה שיזבק הגישה אחר הצהריים תצהיר מטעמה, ובו בחרה להתעלם ממרבית האמירות החמורות שיוחסו לה".

הבוקר הוסיף יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, כי "החרפה האמיתית היא לא ה'הבהרה' המגוחכת שמנדלבליט מבקש מיזבק לדבריה. החרפה האמיתית היא ההתעלמות שלו מהראייה החותכת בעניינה של יזבזק: תמיכה והזדהות עם המחבל סמיר קונטאר. בעיני מנדלבליט, זו לא עילת פסילה. אין מילים". יו"ר עוצמה יהודית הדגיש, כי "אם מנדלבליט נותן חוות דעת שלא לפסול את יזבק, ראש הממשלה צריך לדרוש ממנו להתפטר. יש גבול לצביעות ודו פרצופיות".

יזבק, חברת מפלגת בל"ד, הוצבה במקום ה- 8 ברשימת המועמדים לכנסת של הרשימה המשותפת. הבקשות לפסילתה מבוססות, בין היתר, על תמיכה שהביעה בעבר בקונטאר, אחד ממבצעי הפיגוע בנהריה ב- 22 באפריל 1979, במהלכו רצח את בני משפחת הרן. בדצמבר 2015, יום לאחר חיסולו של קונטאר בסוריה, העלתה יזבק את תמונתו לרשת עם הכיתוב "הלוחם השאהיד". בכתב התשובה שהגישה אתמול לוועדת הבחירות המרכזית, טענה יזבק כי דבריה כוונו להביע מחאה נגד מדיניות החיסולים. בפוסט אחר מעברה, הביעה יזבק הזדהות עם דלאל מוגרבי, המחבלת שעמדה בראש חוליית הטרור שביצעה במרץ 1978 את פיגוע הדמים בכביש החוף. בתשובתה טענה חברת הכנסת, כי הדברים נכתבו לקראת יום האישה הבין-לאומי, ונועדו 'להעצים' נשים פלסטיניות. בפיגוע נרצחו 35 ישראלים, ביניהם 12 ילדים.

בוועדת הבחירות המרכזית צפוי רוב לבקשות לפסילתה של יזבק, שהוגשו על ידי הליכוד וישראל ביתנו. על פי החוק, ההכרעה הסופית תעבור לאחר מכן לבית המשפט העליון.

תגיות:אביחי מנדלבליטהיבא יזבקבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה