חדשות בארץ

חורף 2020 במספרים: כמה גשם ירד, ומה קרה לכינרת?

החורף הנוכחי מסתמן כגשום במיוחד, והתוצאות נראות בשטח, לטוב ולמוטב. אז מה קורה בארץ מאז תחילת החורף? החורף במספרים

  • כ"ט טבת התש"פ
 (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90) (צילום: תומר ניוברג, פלאש 90)
אא

החורף הנוכחי לא סתם נדמה לכם קפוא וגשום במיוחד. הוא שובר לא מעט שיאים של עשרות השנים האחרונות. הנה כמה דוגמאות:

ערים רבות בארץ זכו עד כה לכמות גשמים עצומה עד כדי כך, שאף שאנו נמצאים רק באמצע תקופת החורף – בערים מסוימות עברה כמות הגשמים את הממוצע לחורף כולו, ובערים אחרות המספרים קרובים לכך. כך, לדוגמא, במקווה ישראל נמדדו כ-106% מכמות הגשמים הממוצעת בחורף רגיל; בתחנת נמל חיפה ירדה כמות של 101% מממוצע העונה כולה. בנהרייה כבר נמדדה כמות השווה ל-98% מן הממוצע של החורף כולו, ועוד.

גם באזורים שאינם צפוניים נמדדו כמויות גדולות של גשמים: ברחובות נמדדה עד עתה כמות השווה ל-85% מממוצע החורף כולו, וגם במקומות כמו ירושלים או באר שבע כבר נמדדה כמות של קרוב ל-60% מן הממוצע השנתי – כאשר בשתי הערים הללו עברו כמויות הגשמים את ממוצע הגשמים עד לתקופה זו של השנה.

האם הגשמים משפיעים גם על הכינרת? ודאי! מפלס הכינרת עלה מתחילת החורף הנוכחי בלא פחות מ-1.49 מטרים. ואם תהיתם, 1.13 מתוכם עלו רק בחודש הלועזי הזה. רק בסוף השבוע הזה, כלומר מאז יום שישי האחרון, עלתה הכינרת ב-8 ס"מ! עם זאת, זה עדיין לא מספיק. כדי שנגיע לכינרת מלאה, עדיין חסרים לנו 1.61 מטרים של מים. לא להפסיק להתפלל.

כל זה, אגב, קורה כאשר אנחנו עדיין נמצאים ממש בעיצומה של עונת החורף. אם הגשמים, בעזרת ה', ימשיכו בקצב הזה, ייתכנו לנו בשורות טובות נוספות בהמשך החורף – ברשות המים וברשות הכינרת כבר דנים באפשרות של פתיחת סכר דגניה כבר בשנה הזו.

מלבד מקור המים המוכר לנו, הכינרת, ישנם 12 מאגרים לאיסוף ולאיגום של מי גשמים, שממוקמים ברמת הגולן. המאגרים הללו מכילים יחד כ-32 מיליון קוב מים (כמות שוות ערך לכ-20 ס"מ בכינרת) – והם מלאים כרגע. העודפים מן המאגרים האלה זורמים החוצה אל הכינרת ואל הירמוך.

עם זאת, ישנם גם צדדים כואבים לגשמים המרובים: אחת מן הערים הגשומות ביותר השנה, שגם נפגעו קשה מאד ביחס לערים אחרות, היא כמובן נהרייה. כמויות הגשם בנהרייה עד היום – כבר חצו את הממוצע הרב שנתי. ההרס שנגרם בעקבות הגשמים המרובים עומד על כ-200-300 מיליון ₪.

והנזק הגדול ביותר - 5 בני אדם נהרגו בגלל השיטפונות וההצפות במספר אזורים בארץ. נישא תפילה שיהיו אלה גם חמשת האחרונים.

תגיות:חורףכינרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה