חדשות בארץ

פרסום תכנית השלום של טראמפ: אבו מאזן מאיים ב"השלכות חמורות"

לפי לשון ההודעה של הרשות הפלסטינית, ההנהגה "תבחן את כל האפשרויות, ובהן גם גורלה של הרשות הפלסטינית. כל החלטה תזכה לתמיכה ערבית ובינלאומית. אנו מזהירים מפני השלכות חמורות על האזור כולו אם יוכרז כי מוציאים לפועל את מה שמכונה 'עסקת המאה' – אם תפגע בריבונותן של מדינות האזור ובזהותן". מנהיג החמאס: "עומדים יחד בהגנה על הקדוש לנו - עסקת המאה תיכשל, הלאום הפלסטיני ינצח והפולשים יפסידו"

יום זעם על גדר המערכת (צילום: פלאש 90)יום זעם על גדר המערכת (צילום: פלאש 90)
אא

ברקע המראתם היום (ראשון) של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן לוושינגטון לקראת פרסום תכנית השלום של ארה"ב, ההנהגה הפלסטינית, שלא הוזמנה כלל לדיונים בבית הלבן, מגיבה בזעם, ומזהירה מפני "יום זעם" בשטחי הרשות הפלסטינית. "'עסקת המאה' לא תעבור ללא הסכמת העם הפלסטיני. ההנהגה הפלסטינית, בתמיכת העם, תכשיל את הניסיונות להביא לקיצה של הסוגיה הפלסטינית, כפי שהיא הכשילה עשרות ניסיונות קודמים", נמסר מלשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

בהודעה נכתב עוד כי ההנהגה תערוך סדרת פגישות בכל הרמות ותודיע על "סירובה הנחרץ" לכל ויתור על ירושלים. לפי לשון ההודעה, הנהגת הרשות "תבחן את כל האפשרויות, ובהן גם גורלה של הרשות הפלסטינית. כל החלטה תזכה לתמיכה ערבית ובינלאומית. אנו מזהירים מפני השלכות חמורות על האזור כולו אם יוכרז כי מוציאים לפועל את מה שמכונה 'עסקת המאה' אם תפגע בריבונותן של מדינות האזור ובזהותן".

לטענת אבו מאזן, תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נועדה בעיקר "לחלץ את נתניהו וטראמפ מהמשברים הפנימיים שלהם על חשבון הסוגיה הפלסטינית אנו קוראים לעמנו להתקבץ סביב ההנהגה במציאות ההיסטורית הקשה הזו". טראמפ עומד בפני משפט הדחה בסנאט, ונתניהו בפני דיוני חסינות שצפויים להביא לתחילת משפטו עוד טרם הבחירות.

שר החוץ של ירדן, איימן א-ספאדי, הזהיר כי סיפוח ישראל לבקעת הירדן וצפון ים המלח באדמה הפלסטינית שנכבשה, "ישמיד את הבסיס של תהליך השלום, יחסל את פתרון שתי המדינות ויביא לקץ כל הזדמנות להגשמת השלום".  

מפגינים בשכם (צילום: פלאש 90)מפגינים בשכם (צילום: פלאש 90)

מנהיג חמאס, איסמאעיל הנייה, מסר: "פלסטין היא המולדת שלנו והיא לא לקנייה או למכירה. אנחנו מודיעים בבירור על התנגדותנו לעסקת המאה. אנו נכונים להיפגש במצרים בדחיפות עם אחינו בתנועת פת"ח ועם כל הפלגים הפלסטיניים במטרה להחליט על קו פעולה. אנחנו עומדים יחד בהגנה על הקדוש לנו. עסקת המאה תיכשל, הלאום הפלסטיני ינצח והפולשים יפסידו".

הפרשנית והכתבת לענייני ערבים, שמרית מאיר, העריכה היום כי הסיכויים שהפלסטינים יקבלו את עסקת המאה נמוכים מאפס. "הפלסטינים מלכתחילה לא היו אמורים להיות צד בעניין, והתוכנית הזו עוצבה בידיעה שהפלסטינים לא יהיו צד בעניין", אמרה מאיר בריאיון ל-103fm. "האמריקאים יאמרו שהתכנית מוצגת עכשיו עקב הנסיבות. בהתחשב בעובדה שזו תכנית שהיא בעצם דיאלוג בין ארה"ב לישראל בלי הפלסטינים, הערבים, המחנה הדמוקרטי או האירופים, המינימום שהאמריקאים היו צריכים להבטיח בהקשר הזה היא שיהיה להם קונצנזוס ישראלי".

"מה שקרה", הוסיפה הפרשנית, "זו תופעה דומה שהתרחשה במשך עשרות שנים בממשלים אמריקניים, שפעם אחרי פעם היו מנהלים דיאלוג עם קבוצה מאוד מסוימת, אליטיסטית-ישראלית מהשמאל, ואז היו מתפלאים שישראל מצביעה אחרת ממה שישראל המדומיינת בעיני רוחם הייתה נראית להם בחדרים הסגורים בוושינגטון. כיום קורה אותו הדבר – רק הפוך. הממשל הנוכחי מנהל דיאלוג רק עם הימין הישראלי ובעיקר עם הימין הדתי הישראלי. כעת הם מופתעים שהם עושים תכנית שלום כשחצי מהציבוריות הישראלית לא עף על הדבר הזה".

תגיות:אבו מאזןעסקת המאהיום זעם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה