חדשות בעולם

דוח האנטישמיות 2019: עלייה חדה במתקפות נגד יהודים במערב

דוח חדש על מגמות האנטישמיות בשנת 2019, שנחשף על ידי משרד התפוצות, מלמד על המשך העלייה במתקפות האנטישמיות ברחבי העולם. שרת התפוצות, ציפי חוטובלי: "שנת 2019 היא קו פרשת מים עבור יהדות ארצות הברית. פיגועים אנטישמיים קשים מהווים עליית מדרגה מסוכנת ומדאיגה"

חילול בית עלמין יהודי בצרפת, פברואר 2019 (צילום: שאטרסטוק)חילול בית עלמין יהודי בצרפת, פברואר 2019 (צילום: שאטרסטוק)
אא

שרת התפוצות ציפי חוטובלי הציגה הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה את ממצאי דוח האנטישמיות לשנת 2019, וזאת לקראת יום השואה הבין-לאומי שיצוין מחר. מנתוני הדוח עולה, כי בשנת 2019 נמשכה המגמה של עלייה במתקפות האנטישמיות ברחבי העולם.

בשנת 2019 נרצחו שבעה בני אדם בסדרת פיגועים אנטישמיים, זאת בנוסף לפצועים רבים. הדוח מציין, כי האלימות האנטישמית מגיעה מכיוונים שונים: היא מונעת מאידיאולוגיות של אנשי ימין קיצוני, פעילי עליונות לבנה, שמאל רדיקלי ואסלאם קיצוני, וכן מהסלמה של בריונות רחוב מצד צעירים אפרו-אמריקנים.

האנטישמיות מאיימת על היהודים בעיקר בדמוקרטיות מערביות, מקום מושבן של הקהילות היהודיות הגדולות – ארצות הברית, צרפת, בריטניה וגרמניה. בתום שנת 2019, הקהילה היהודית בארצות הברית ניצבת מול מציאות ביטחונית חדשה, לאור העלייה שנרשמה בתקריות אנטישמיות אלימות. בברוקלין שבניו יורק לבדה, דווח על למעלה מ- 100 מתקפות רחוב אלימות. השיא בתקריות היה בפיגועים הרצחניים שהתבצעו בבית חב"ד בפאווי, במרכול הכשר בג'רזי סיטי ובאירוע חנוכה בבית הרב במונסי.

בצרפת נרשמה, זו השנה השנייה ברציפות, עלייה דרסטית בתקריות האנטישמיות המדווחות. בדוח מצוינת העלייה בתעוזת השיח האנטישמי ברשת. הגולשים אינם נזקקים כבעבר לתירוצים בדמות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כדי להחזיק בעמדות אנטישמיות, והשיח גולש לרבדים של אנטישמיות קלאסית.

גם בבריטניה המשיכה האנטישמיות להישאר ברמות שיא, זו השנה השלישית ברציפות. הקהילה היהודית במדינה ביטאה בפומבי תחושות של איום קיומי על עתידה במדינה, וזאת בשל התמודדותו על ראשות הממשלה של מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין.

קורבין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)קורבין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)

בגרמניה חלה  עלייה של 20% באירועים אנטישמיים. במהלך השנה החולפת יהודים הותקפו ברחובות, וספגו איומים ועלבונות. הקהילות היהודיות במדינה מאוימות לא רק על ידי האסלאם הקיצוני, אלא גם על ידי גורמי ימין רדיקליים. ביום הכיפורים האחרון ניסה פעיל ימין קיצוני לפרוץ לבית כנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה. הוא ירה לעבר דלת הכניסה והשליך לעברה מטען נפץ, אך לא הצליח להיכנס לבית הכנסת, בו שהו באותה עת עשרות מתפללים. לאחר מכן הוא ירה לעבר אזרחים ברחוב ליד בית הכנסת ולעבר מסעדת מזון מהיר סמוכה. בפיגוע נרצחו שני בני אדם, ונפצעו באורח קשה שניים נוספים.

לצד אירועים אלו, מציין הדוח הישגים שנרשמו במאבק באנטישמיות. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם על צו נשיאותי, שיסייע בלחימה נגד האנטישמיות ופעילות ארגוני ה- BDS נגד ישראל. הפרלמנט בצרפת אישר את אימוץ ההגדרה הרחבה לאנטישמיות של כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), לפיו גם גילויי שנאה לישראל ומתקפות עליה ייחשבו לביטוי של אנטישמיות. בנוסף, חלה ירידה משמעותית של כ- 25% בשיח האנטישמי ברשתות המנוטרות ובקבוצות הפתוחות, וזאת בשל מדיניות חדשה הננקטת בפייסבוק ובטוויטר. עם זאת, פעילי רשת אנטישמים מעבירים את פעילותם לרשתות אלטרנטיביות שוליות יותר.

בתגובה לנתוני הדוח, אמרה השרה חוטובלי: "הפסגה המדינית החשובה, שהתקיימה בשבוע שעבר, מעידה על החשיבות של קואליציה בין-לאומית למאבק באנטישמיות. לצערנו הרב, מגמת העלייה באנטישמיות נמשכת, ונדמה שלקחי ההיסטוריה אינם מעלימים את השנאה העמוקה כלפי העם היהודי. חובתנו להפוך את המפגן המרשים של הסולידריות הבין-לאומית, שנראתה כאן ביום חמישי, לתוכנית עבודה מעשית שתילחם באופן אפקטיבי בשנאת ישראל".

"שנת 2019 היא קו פרשת מים עבור יהדות ארצות הברית", הוסיפה חוטובלי. "מחצית מפשעי השנאה המדווחים ל- FBI מכוונים כלפי יהודים. פיגועים אנטישמיים קשים, כמו הפיגוע בבית הכנסת בסן דייגו, הפיגוע במרכול הכשר בג'רזי סיטי והפיגוע בחנוכה במונסי – כל אלה מהווים עליית מדרגה מסוכנת ומדאיגה. בצרפת ובריטניה נמשכת המגמה המדאיגה של שיאים של תקריות אנטישמיות. מקרה קורבין מוכיח שהבעיה האנטישמית מגיעה לדרגים הפוליטיים הבכירים ביותר".

תגיות:ציפי חוטובלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה