חדשות בארץ

פוטין ונתניהו חנכו את האנדרטה בירושלים: "אין פשרות עם משטרים רצחניים"

ראש הממשלה ונשיא רוסיה השתתפו בטקס חנוכת האנדרטה לזכר המצור על לנינגרד, שנערך בגן סאקר בירושלים. נתניהו: "אסור לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות לשעבר למיגור המפלצת הנאצית". פוטין: "אי אפשר להשוות את השואה עם אף אירוע אחר"

נתניהו ופוטין בטקס (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)נתניהו ופוטין בטקס (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש הממשלה בנימין נתניהו השתתפו בצהריים (חמישי) בטקס חנוכת אנדרטת "נר הזיכרון" בגן סאקר בירושלים, לזכר גבורתם של הלוחמים והתושבים שנפלו במצור על לנינגרד במלחמת העולם השנייה. השניים הסירו את הלוט מעל האנדרטה, שנבנתה על ידי אמנים בישראל וברוסיה.

במעמד חנוכת האנדרטה השתתפו גם הנשיא ראובן ריבלין, ראש העיר ירושלים משה לאון, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, מושל סנט פטרסבורג, שרים וסגני שרים, שגרירים ומאות אורחים נוספים, שהגיעו במיוחד לטקס מרוסיה וממדינות נוספות. כ- 70 וטרנים וגיבורי המצור על לנינגרד, החיים בישראל, הוזמנו אף הם לטקס.

בנאומו בטקס, אמר ריבלין כי "מלחמת העולם השנייה מהווה בישראל שם נרדף לאירועי השואה, בה הושמדו 6 מיליון מבני עמנו. היום ניתנה לנו הזכות לחלוק כבוד לאזרחי ברית המועצות לשעבר ולחיילים שלחמו בחזית המזרחית. מדינת ישראל היא בית לבלוקדניקים ולווטרנים, ללוחמי הצבא האדום, ולרבים מיהודי רוסיה וברית המועצות לשעבר. המלחמה בנאציזם ובפשיזם, בגזענות, באנטישמיות ובשנאה, היא מנת חלקנו המשותפת".

"הצבא הגרמני המתין שתישבר רוחם של בני לנינגרד והעיר תיכנע, אך לא זו הייתה התוכנית של אמא רוסיה", המשיך ריבלין. "יום הסרת המצור על לנינגרד הוא תאריך בהיסטוריה המשותפת שלנו, לצד שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ".

ראש הממשלה, שדיבר אחרי ריבלין, אמר כי "הניצחון על הנאצים אינו מוחק את גודל הטרגדיה. הקורבן היה עצום – כמעט מיליון נספים בלנינגרד לבדה, בברית המועצות לשעבר – 27 מיליון. אסור לרגע אחד לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות לשעבר, על עמיה ועל חייליה בצבא האדום, למיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה נוראה".

נתניהו הזכיר בנאומו את משפחתו של פוטין, שהייתה בין תושבי לנינגרד הנצורים: "הסבל והיגון היו נוראים, מועקת המוות הורגשה בכל בית. שוחחנו על כך, ידידי הנשיא פוטין. על הבית שלך, על אביך שנלחם, ועל הוריך שאיבדו את אחיך בן השלוש ויקטור, שלא זכית להכיר. הוא לא שרד את המצור. הכאב על אובדן אח מוכר לי היטב, הכאב של הורים על אובדן בנם מוכר לי היטב".

"לנינגרד לימדה את העולם שיעור בנחישות ובגבורה. היא מעולם לא שקלה כניעה", הצהיר נתניהו. "סיפורי הווטרנים מרטיטים את הלבבות. עמידת הגבורה האיתנה שלכם בחזית המזרחית היא שהביאה לתבוסת המפלצת הנאצית. תמיד נזכור, שחיילי הצבא האדום הם שפתחו את שערי אושוויץ לרווחה".

"75 שנים חלפו מאז, והלקח טבוע בנו בעוצמה", הדגיש ראש הממשלה. "אין שום פשרות עם משטרי קנאות שאוחזים באידיאולוגיה רצחנית. חייבים לעצור אותם בזמן. חייבים לבלום בתקיפות את הסכנה שנובעת מהם. אבל בניגוד למה שהיה בשואה, לנו, העם היהודי, יש כיום מדינה חזקה ומתקדמת. מי שמאיים להשמיד אותנו – ייתקל בתגובה חריפה ונחרצת. הסכנה מהמשטרים הרדיקליים מאיימת לא רק עלינו, היא מאיימת על העולם כולו. עלינו להתייצב יחד, בחזית בין-לאומית רחבה, כדי להגן על ביטחוננו וקיומנו. יחד נמגר את הסכנה".

נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר כי "המלחמה קשרה קשר עמוק והדוק בין העמים שלנו. הצורר הנאצי ביקש למחוק את לנינגרד, והצבא האדום ומגיני העיר הגיבורה גאלו אותה. הצורר הנאצי ביקש להשמיד את העם היהודי, והצבא האדום שחרר את אושוויץ, ובכך תרם רבות להצלת שארית הפליטה של יהודי אירופה".

"אנחנו כאן בירושלים, בירת ישראל, יחד עם נשיא רוסיה והלוחמים הגיבורים, אומרים לכם מעומק הלב תודה, ספסיבה", הוסיף ליאון.

פוטין היה האחרון בשרשרת הנואמים. הנשיא הרוסי אמר כי "אי אפשר להשוות את השואה עם אף אירוע אחר". הוא ציין, כי ברוסיה שוררת דאגה מהניסיונות "להכחיש את השואה, לשכתב את ההיסטוריה ולנקות את שמם של הפושעים והרוצחים". הוא הזכיר את אביו, שהשתתף בקרב על לנינגרד ונפצע במהלכו: "הזעם הצודק והמשותף שלנו הוא על המעשים שעשו הנאצים. בשבילי זה לא רק סיפור. אבי הגן על עיר מולדתו בחזית, ואמא שלי נשארה בעיר הנצורה עם ילד שמת. תוכנית האויב הייתה צינית בצורה חסרת תקדים: לגזור על התושבים מוות מרעב, ולהשטיח את העיר באמצעות בהפצצות בלתי פוסקות".

פוטין (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)פוטין (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

תגיות:ולדימיר פוטיןראובן ריבליןלנינגרד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה