חדשות בארץ

גנץ: אפעל לסיפוח הבקעה לאחר הבחירות – בתיאום עם הקהילה הבינלאומית

במהלך סיור בצפון ים המלח, הצהיר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי לאחר הבחירות יפעל להחלת הריבונות על הבקעה: "נעשה זאת במהלך לאומי מוסכם, ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית". ראש הממשלה בנימין נתניהו: "למה לחכות לאחרי הבחירות? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו"

גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר היום (שלישי) כי לאחר הבחירות יפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן, במהלך שייעשה בתיאום עם הקהילה הבינלאומית.

גנץ אמר את הדברים בסיור שערך במועצה אזורית מגילות צפון ים המלח בבקעת הירדן, עם חברי הכנסת משה יעלון, אורנה ברביבאי, יועז הנדל ואלון שוסטר. "אנחנו חוזרים וקובעים, שבקעת הירדן היא חומת המגן המזרחית של ישראל בכל תרחיש עתידי", אמר בהצהרה לתקשורת שנשא במקום. "ממשלות, שדנו בעבר על האפשרות להחזיר אותה, עשו טעות אסטרטגית וביטחונית חמורה. אנחנו רואים את חבל הארץ הזה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לפיכך, לאחר הבחירות נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן. נעשה זאת במהלך לאומי מוסכם, ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית. עד אז, נדאג להמשיך לפתח את המרחב הזה".

"אסור שיקרו מקרים נוספים כמו אובדן צופר ונהריים, תופעה חמורה שהתרחשה בעיקר בגלל הזנחה מדינית מתמשכת בינינו לבין ירדן", הוסיף גנץ. "אנחנו נדאג לפתח את בקעת הירדן, את התשתיות החקלאיות, את ההתיישבות, תשתיות התיירות והתשתית הפיזית במקום הזה. היינו עכשיו בביקור במועצה, ניכר שיש הרבה מה לעשות".

בתשובה לשאלה אודות הדיווחים, לפיהם הבית הלבן מתכוון לפרסם את תוכנית השלום שלו עוד לפני הבחירות, אמר גנץ: "אני מקווה, שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את התוכנית". כזכור, לפני כשבועיים טען יו"ר כחול לבן, כי על הממשל האמריקני להיות זהיר, ולא לנקוט במהלך שיהווה "התערבות ממשית ובוטה", כלשונו, במערכת הבחירות. גנץ הסביר את השינוי בעמדתו, בכך ש"עברו מספר שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים, אני מצפה לפרסום התוכנית"

בתגובה לדבריו של גנץ כי יפעל בעתיד לסיפוח הבקעה, ענה ראש הממשלה בנימין נתניהו: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו, בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו".

 

בשמאל תוקפים את גנץ: "הצהרות חלולות ומופקרות"

התבטאותו של גנץ חוללה סערה במפלגות שמשמאל לכחול לבן. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, צייץ את תגובתו בטוויטר: "גנץ, לאזרחי המדינה מגיע תקווה ולא חיקוי – ככה לא מחליפים ראש ממשלה. סיפוח הוא חיסול כל סיכוי לדמוקרטיה ושלום. כנראה ששכחת שיש גם חיים אחרי הקמפיין. הניסיון הפתטי לקושש כמה קולות מהימין לא שווים את הרס העתיד של כולנו".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) מתחה אף היא ביקורת על יו"ר כחול לבן: "בשביל ממשלת סיפוח מסוכנת שתבעיר את המזרח התיכון יש לנו את בנט וסמוטריץ'. הניסיון של גנץ לעקוף מימין אפילו את השוליים עלול להיגמר בתאונה נוראית למדינת ישראל כולה".

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, כתב: "מרוב מאמץ לחבק מצביעי ימין, בכחול לבן מצאו את עצמם מחובקים עם סמוטריץ'. ההצהרות על סיפוח הבקעה הן חלולות ומופקרות. על צה"ל להישאר בשטח כל זמן שיידרש, אבל ידה של ישראל צריכה להיות מושטת לשלום ולפתרון מדיני".

התבטאותו של גנץ בנוגע לבקעת הירדן באה על רקע המבוכה שנגרמה לכחול לבן בעקבות דברים שאמרה נציגת המפלגה, חברת הכנסת יעל גרמן. בריאיון אתמול לגלי צה"ל, דחתה גרמן על הסף את האפשרות שכחול לבן תתמוך בסיפוח הבקעה: "אני לא יודעת מאיפה זה הגיע. אנחנו מדברים על איזשהו הסדר שמבוסס על התנתקות. זה כתוב במפורש במצע שלנו. אולי כל אחד יכול למצוא מה שהוא רוצה".

בשעות הערב הוציאה גרמן הודעת הבהרה, לפיה לא התכוונה לתוכנית התנתקות אלא להיפרדות: "בעניין הבקעה, המצע שלנו אומר: 'בקעת הירדן תהיה גבול הביטחון המזרחי של ישראל', וכן: 'ניזום ועידה אזורית עם מדינות ערב, ונעמיק את תהליכי ההיפרדות מהפלסטינים'", כתבה בטוויטר. "ולכל החוגגים סביב המילה הטעונה 'התנתקות'. תירגעו, התכוונתי להיפרדות. היפרדות ולא התנתקות".

בשבוע שעבר איים יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, על כחול לבן, ברקע קמפיין הבחירות של המפלגה שנועד לפזול לעבר מצביעי הימין. בדיון בוועדה המסדרת, התייחס טיבי להתבטאותו של חבר הכנסת יועז הנדל, שאמר כי בקעת הירדן היא ישראלית ותישאר כך: "תמשיך אתה וכחול לבן לדבר על סיפוח, ואם תעזו להתקדם בכיוון הזה – גנץ יישאר יו"ר האופוזיציה". בריאיון לכאן ב', הבהיר טיבי את דבריו: "מבחינה מספרית, כחול לבן לא יכולים להעביר אף החלטה בכנסת בלי תמיכת המשותפת. למשותפת יש דעה, יש לנו גם דעת קהל ומצביעים. עמדתנו עולה בקנה אחד עם המצע שלנו, לפיו עמק הירדן הוא שטח פלסטיני שנכבש ב- 1967".

"אומרים שאחת הסיבות שלא הייתה ממשלת מיעוט בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת היא העמדות של חברי תל"ם, הנדל וצבי האוזר. בגלל זה גנץ לא זכה להיות ראש ממשלה. אני מקווה שמישהו בכחול לבן יסיק מסקנות, אם הם רוצים שגנץ יהיה ראש ממשלה, ולא יעשו את הטעויות האלה", הצהיר טיבי.

(עודכן: 14:44)

תגיות:בני גנץבקעת הירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה