דמויות ביהדות

מיכל בת שאול, אשת דוד: כל מה שרציתם לדעת על מיכל

כיצד הצילה את בעלה ממוות? מי היה בעלה השני? אילו יתומים גידלה? והאם זכתה בעצמה לילדים? כל מה שרציתם לדעת על מיכל, שסיפורה מוזכר בתנ"ך בספר שמואל א' וב'

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

מיכל היתה בתו הקטנה של שאול המלך, ואשתו הראשונה של דוד המלך. סיפורה מוזכר בספר שמואל א' (פרקים י"ג - י"ח, פרק כ"ה) ובספר שמואל ב' (פרקים ו', כ"א)

באוצר המדרשים מובא: "4 יפהפיות היו בעולם: רחב, יעל, מיכל ואביגיל". למיכל היו שלושה אחים ואחות בכורה: יונתן, ישוי, מלכי-שוע ומירב.

על פי שמואל א' (פרקים י"ג – י"ח) לאחר שהיכה דוד את גלית הפלישתי, ובנות ישראל שרו ואמרו: "הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו", החל שאול להיות עוין את דוד. בעקבות הבטחתו של שאול שמי שיהרוג את גלית יתחתן עם ביתו של המלך, התיע שאול את דוד לשאת את מירב. כה אמר לו: "הנה ביתי הגדולה מירב, אותה אתן לך לאישה, אך היה לי לבן חיל והלחם מלחמות ה'". הצעתו של שאול נבעה מכך שקיווה שדוד יפול באחת מן המלחמות, כפי שאומר הפסוק: "ושאול אמר אל תהיה ידי בו, ותהי בו יד פלישתים".

דוד סירב בענוותנותו, ומירב נישאה לעדריאל המחולתי.

כאשר נודע לשאול שמיכל בתו חפצה להינשא לדוד, אמר לדוד שיישא את ביתו, בתמורה למאה עורלות פלישתים. אף דרישה זו היתה על מנת לגרום לדוד ליפול בקרב. אך דוד עמד בדרישת שאול, ונישא למיכל.

כאשר ניסה שאול להרוג את דוד בביתו, ושלח אנשים להורגו, מיכל הצילה את חייו בכך שסייעה בידו להימלט דרך החלון, וחיפתה עליו בכך שהניחה במיטתו כביר עיזים מכוסים, ואמרה לשליחי אביה שאול שהוא חולה במיטתו. שאול לא קיבל את התירוץ, והורה להביא אליו את דוד במיטתו. אז נחשפה התרמית, וכאשר שאל אותה שאול מדוע סייעה לאויבו להימלט, השיבה לו שדוד אילץ אותה לעזור לו. האם שאול חטא? קבלו את כל המידע

 

נישואיה השניים לפלטי בן ליש

לאחר בריחתו של דוד, השיא שאול את בתו בשנית לפלטי בן ליש. כה נאמר בשמואל א: (כה, מד) "וְשָׁאוּל, נָתַן אֶת-מִיכַל בִּתּוֹ--אֵשֶׁת דָּוִד: לְפַלְטִי בֶן-לַיִשׁ, אֲשֶׁר מִגַּלִּים".

מפשי התנ"ך מסבירים כיצד השיא שאול את בתו לאיש נוסף, למרות שדוד היה עדיין בחיים. הרד"ק (שמואל א כד, מד) מסביר כך: "ונראה ששאול הכריח את דוד לתת גט, ודוד מסר מודעה ובטלו, ומיכל היתה שוגגת או אנוסה, לכן היה דוד יכול להחזירה".

המלבי"ם (שמואל א כד, מד) מסביר: "שבית דין של שאול טעו שדוד קידש במלוה, או שהערלות אינן שוות פרוטה, ונישאת על פי טעות בית דין מותרת לבעלה הראשון".

פלטי בן ליש, בעלה השני של מיכל, היה גדול מאוד, חז"ל מציינים לשבח את העובדה שלא חי עמה חיי אישות בכל אותן שנים (ראה סנהדרין כ ע"א) פליט נקרא גם "פלטיאל", שהקדוש ברוך הוא קבע את שמו עליו, והעיד שלא נגע במיכל. במסכת סנהדרין מובאים דברי רבי יוחנן: "פלטי שמו, ולמה נקרא שמו פלטיאל? שפלטו קל מן העבירה, ולא נגע כלל במיכל בת שאול, משום שהיה סבור שאסורה לו, שכן עודה אשת דוד. מה עשה? נעץ חרב במיטתו בינו לבינה, ואמר: 'כל העוסק בדבר זה – יידקר בחרב זו'.

אחר מות שאול ותפיסת המלוכה בידי דוד, דרש הוא לקבל אותה בחזרה, ואכן מיכל חזרה לידי דוד, כאשר פלטי מלווה אותה עד 'בחורים', תוך שהוא בוכה על כך שהוא נאלץ להיפרד ממנה.

מדוע כתוב "הלוך ובכה?", שבכה פלטי על המצווה שהסתלקה ממנו. "עד בחורים"? מסביר התלמוד בבלי "שעשו שניהם כבחורים, שלא טעמו טעם ביאה". הסביר רבי יוחנן את הפסוק במשלי "רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה" כך: "רבות בנות עשו חיל" - זה יוסף ובועז, "ואת עלית על כולנה" - זה פלטי בן ליש. אמר רבי שמואל בר נחמן אמר רבי יונתן: "מאי דכתיב שקר החן והבל היופי? שקר החן - זה יוסף, והבל היופי - זה בועז, יראת ה' היא תתהלל - זה פלטי בן ליש"

בויקרא רבה (כג, י) מובא: "שלשה הם שברחו מן העבירה ושתף הקב"ה שמו עמהם, ואלו הן יוסף ויעל ופלטי... פלטי מנין, כתוב אחד אומר ושאול נתן את מיכל בתו לפלטי, וכתוב אומר אומר פלטיאל קרי ליה פלטי וקרי ליה פלטיאל, מי נסיב פלטי, ומי יהב פלטיאל, אלא מעיד אני עליו שלא נגע באשת דוד".

הרב אליהו עמר בסדרת שיעורים מרתקים מתוך ספר שמואל, והפעם - שמואל א', פרק י"ח: איך דוד התחתן עם 2 אחיות? מי התיר לשאול לקחת אשת איש ולתת אותה לאדם אחר? מהי המחלוקת ההלכתית בין דוד המלך לשאול המלך?

 

עונשה של מיכל

מיכל מוזכרת שוב כאשר הועלה ארון ברית ה' לירושלים, והיא הביטה בעד החלון וראתה את דוד מפזז ומכרכר לכבוד התורה.

"ותרא את המלך דוד מפזז ומכרכר לפני ה' ותבז לו בליבה", כאשר ראתה מיכל את בעלה דוד המלך רוקד ומפזז לפני התורה כאדם פשוט, הוא התבזה בעיניה. לאחר שכל ישראל נפרדו מהמלך, יצאה מיכל לקראתו ואמרה לו: "היום נגלה כבודו של בית אבא. בוא וראה מה בינך לבין אבא – כל בית אבי היו צנועים וקדושים... ואתה עומד ומגלה לבושך כאחד הריקים?!"

כאשר סיימה את דבריה, השיב לה דוד: "וכי לפני מלך בשר ודם שחקתי? ולא לפני מלך מלכי המלכים שחקתי, אשר בחר בי מאביך ומכל ביתו... של בית אביך היו מבקשים כבוד עצמן ומניחים כבוד שמים, ואני איני עושה כן, אלא מניח כבוד עצמי ומבקש כבוד שמים". עוד נאמר שם במדרש (במדבר רבה ד, כ): "ולפי שאמרה מיכל כן, נענשה, שכן כתיב אחריו: "ולמיכל בת שאול לא היה לה ילד עד יום מותה".

 

האם היו למיכל ילדים?

האם היו למיכל ילדים? בשמואל ב' (ו, כג) מובא: "ויוולדו לדוד בנים בחברון... והשישי יתרעם לעגלה אשת דוד". המפרשים מסבירים כי עגלה זו מיכל, ושואלים: והרי כתוב: "ולמיכל בת שאול לא היה לה ילד עד יום מותר". אמר רב חסדא: עד יום מותה לא היה לה ילד, ביום מותה היה לה. (סנהדרין כא, א) ועוד אמרו חזל: עד אותו מעשה שבזתה מיכל לדוד – היו לה בנים, אולם מכאן ואילך – לא היו לה.

עוד מובא בשמואל ב' (כא, ח) |ואת חמשת בני מיכל בת שאול אשר ילדה לעדריאל בן ברזילי המחוללתי". אמר רבי יהושע: וכי מיכל ילדה? והלא מרב ילדה! אלא מרב ילדה (ומתה) ומיכל גידלה. לפיכך נראו על שמה. ללמדך שכל המגדל יתום בתוך ביתו – מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו (סנהדרין יט, ב)

לחצו כאן לקראת סיפור של מיכל בתנ"ך, עם מפרשי התנ"ך המופלאים.

לחצו כאן וקראו סיפורים ועובדות מרתקות על דמויות תנ"כיות נוספות

תגיות:מיכלמיכל בת שאולדמויות בתנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה