חדשות בארץ

יוזמה בליכוד: "בלוק חרם" על דיוני מליאת הכנסת

יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, מוביל יוזמה לכינון "בלוק חרם" של חברי גוש הימין-חרדים, שייעדר מההצבעה במליאה על הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינותו של ראש הממשלה נתניהו. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שהחליט לכנס את המליאה, אמר למקורביו כי על אף הביקורת שנמתחה עליו בליכוד, הוא שלם עם החלטתו

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בעקבות הודעתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על כינוס המליאה בשבוע הבא, לצורך הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בליכוד מתארגנים לתגובת נגד – גיבוש "בלוק חרם" של מפלגות גוש הימין-חרדים, שייעדר מההצבעה על הקמת הוועדה. כך דיווח הבוקר (שלישי) יהודה שלזינגר ב"ישראל היום".

את המהלך לכינונו של "בלוק החרם" יזם יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שבדיוני הוועדה המסדרת הוביל את התנגדות מפלגתו לקיום הדיון בחסינות נתניהו עוד לפני הבחירות.

המהלך ההפגנתי נועד להציג את ההצבעה במליאה על הקמת ועדת הכנסת כצעד חד-צדדי, ובכך לפגוע בלגיטימיות שלו. לדברי זוהר, הוא ניהל מגעים עם גורמים שונים בגוש הימין כדי לקדם את "בלוק החרם", ואף נענה בחיוב – בין היתר על ידי חברים ברשימת ימינה. "אמליץ לראש הממשלה לא להשתתף בפארסה הזו, אך מובן שזה נתון אך ורק לשיקולו הבלעדי", אמר ל"ישראל היום". "אני מקווה שכל סיעות הקואליציה ייענו להצעתי, אך עדיין מקווה שאדלשטיין ישנה את דעתו ויפסיק את החגיגה הזו".

הוועדה המסדרת, בראשותו של חבר הכנסת אבי ניסנקורן (כחול לבן), אישרה בשבוע שעבר את הקמת ועדת הכנסת, וזאת לאחר שאושר שינוי בתקנון, שמאפשר להקים את הוועדה גם ללא הסכמתו של אדלשטיין. במהלך הדיון הסוער, טענו חברי הליכוד כי השינויים בתקנון שמובילה כחול לבן בתקופת פגרת בחירות נוגדים את כללי המשחק הפרלמנטריים המקובלים. "65 חברי כנסת חטפו את הכנסת בתקופת פגרת בחירות", הטיח זוהר בחברי האופוזיציה, המהווים רוב בוועדה המסדרת. "באף דמוקרטיה בעולם לא שינו את תקנון פגרת הבחירות תוך כדי פגרת בחירות. באף דמוקרטיה בעולם לא ניסו לעשות מתוך הכנסת קמפיין בחירות לחברי הכנסת שנמצאים ברוב. יש כללים שלא שוברים".

אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, אדלשטיין הודיע שלשום על החלטתו לכנס ביום שלישי הבא את המליאה, על מנת לדון בהקמת ועדת הכנסת. החלטתו זכתה למקלחת צוננת בליכוד, ולשיגור איומים מרומזים בנוגע לסיכוייו להיבחר לנשיא המדינה. בכחול לבן בירכו, כצפוי, על הצעד בו נקט אדלשטיין.

בסביבתו של ראש הממשלה מתחו ביקורת נוקבת על יו"ר הכנסת. "עצוב לראות כיצד אדלשטיין נופל למלכודת של השמאל", אמרו מקורביו של נתניהו. "הוא מאפשר במו ידיו להפוך את הכנסת לקרקס פוליטי בזמן בחירות, בכך שהוא נותן את ידו לתחבולות השמאל שמנסה להשתמש בכנסת רק כדי לנטרל את נתניהו. לא משנה כמה התקשורת והשמאל יחבקו את יו"ר הכנסת, הוא לעולם לא יוכל לברוח מהאחריות לכך".

"החלטתו קובעת דה פאקטו שענייניו של ראש הממשלה יוכרעו פוליטית, ולא באופן ענייני ומעין שיפוטי כפי שהחוק דורש", המשיכו המקורבים ותקפו את אדלשטיין. "ברור לכולם שהטירוף של השמאל לדון בבקשת נתניהו נובע משתי סיבות מרכזיות: האחת, זה ישמש את קמפיין הבחירות שלהם 'רק לא ביבי'. השנייה, הם בונים על עתירה לבית המשפט, שיקבע שאין אפשרות להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה לאחר שכתב האישום יוגש בפועל, שכן ידוע לכל שבית המשפט לא הסיר את האופציה הזו מעל השולחן".

מקורבי נתניהו הוסיפו, כי "אין חולק" על כך ש"הכל בידיו של יולי אדלשטיין. הוא עדיין יכול למנוע את העוול הנורא שייגרם לראש הממשלה, לימין ולמדינה כולה. עוד לא מאוחר לתקן".

על פי הדיווח ב- ynet, גורמים בכירים בליכוד לא בררו את מלותיהם, כשתקפו בזעם את אדלשטיין על החלטתו: "אם לאדלשטיין היה איזה חלום להיות נשיא, את הליכוד הוא איבד בהחלטה הזאת", אמר אחד מהם. "אנחנו לא נתמוך בו. בליכוד גם לא יסלחו לו על זה". בכיר אחר טען, כי "אדלשטיין מכר אותנו בזול. הוא מתדלק את הקמפיין של כחול לבן". גורם נוסף איים כי אם יו"ר הכנסת לא ישנה את החלטתו, "זה כנראה הסוף שלו בליכוד".

עקיבא נוביק דיווח אמש בחדשות 13, כי על אף הביקורת עליו בליכוד, אדלשטיין "שלם עם דרך פעולתו ולא מתרגש מההתקפות". בשיחות סגורות עם מקורביו, אמר יו"ר הכנסת כי לא הייתה לו ברירה חוקית אחרת, וזאת לאור חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת, עורך הדין איל ינון, שקבעה כי אין בסמכותו למנוע את הקמת ועדת הכנסת. "תמיד הייתי נאמן לערכיי, וגם כעת. ההתנהלות הממלכתית שלי חשובה וקריטית לליכוד", הוסיף אדלשטיין.

תגיות:הליכודיולי אדלשטייןמיקי זוהרחסינותבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה