כתבות מגזין

זיוה מאיר ואפרת ברזל: "מודות להקב"ה על השידוך המשותף"

מה הוביל להקמתה של התכנית 'עושים סדר'? איך מחליטות זיוה מאיר ואפרת ברזל אלו נושאים להעלות בה? מדוע הן חושבות שאפשר בתכנית של שעה לפתור בעיות סבוכות? ומהן השאלות הקבועות שתמיד מטרידות הורים? זיוה ואפרת על התכנית המשותפת

אא

"למה הילד שלי מתווכח על כל דבר?"; "איך גורמים לילדים ללכת לישון בזמן?"; "מה עושים כדי שהם יכינו שיעורי בית בלי לדחות?" נראה שאין הורה שאינו נתקל בשאלות כאלו או דומות להן.

"גידול ילדים הוא משימה לכל דבר, וידוע שיותר ממה שאנחנו מגדלים את הילדים – הם מגדלים אותנו", אומרת בחיוך אפרת ברזל, יועצת רגשית, אשר מנחה יחד עם מנחת ההורים זיוה מאיר את התכנית החדשה בערוץ הידברות 'עושים סדר'. תכנית שכל מטרתה היא להציג מידי שבוע שאלות של הורים ולהגיש את התשובות המלאות כמובן.

 

איך התחילה התכנית הזו? ספרו לנו קצת מאחורי הקלעים

זיוה ואפרת מביטות זו על זו בחיוך. "האמת היא שזה נפל עליי באופן די פתאומי", מודה זיוה, "קיבלתי הצעה מהערוץ להשתתף בכזו תכנית, ואז שאלתי מי תהיה המראיינת. אמרו לי שאני יכולה לבחור, ואני בחרתי את אפרת, איתה יש לי היכרות טובה של כמה שנים. למעשה, רק אחרי שהתחלנו להצטלם יחד הבנתי עד כמה שהשידוך הזה מוצלח, כי כדי שתהיה תכנית טובה לא מספיק שרק מנחת ההורים תדע את מלאכתה, אלא יש צורך אמתי וחשוב לא פחות שההנחיה תזרום ותתאים. אני מודה להקב"ה על השידוך הזה שהוביל לכל כך הרבה אנרגיות טובות בתכנית".

אפרת מוסיפה: "קיבלתי את ההצעה להשתתף בתכנית באופן כמעט פתאומי ושמחתי מאוד שזיוה הזמינה אותי. בעיניי זיוה היא אישה גדולה, ובכלל, העיסוק בהנחיית הורים הוא כל כך חשוב. אתגרי החינוך שלנו כיום הם אדירים, וכמו שהעולם משתנה בקצב מהיר, כך משתנים אתו האתגרים ההוריים. זה שאתמול הצלחנו להתמודד עם הקשיים של הילד או עם סוגיות החינוך שלו, זה לא אומר שנצליח גם מחר. בכלל, כל השינויים בתקופה המגיעים בין היתר בעקבות שינויי טכנולוגיה, גורמים לכל כך הרבה יחסי כוחות בין ההורים לילדים, דברים שיוצרים הרבה מאוד בלבול.

"אני מוצאת את עצמי יושבת בקליניקה כיועצת רגשית ושומעת הורים מסוגים שונים – חרדים, חילוניים, כיפות סרוגות, מכל קצוות האוכלוסייה, כשהם מעלים כל כך הרבה שאלות ותהיות. פתאום, בשקט של עצמי, אני מבינה עד כמה החתך של השאלות ושל הבעיות והרצונות, שווה לכולם. כולנו רוצים להיות אנשים טובים יותר, הורים טובים יותר, וזה בהחלט דבר שצריך ללמוד ולהשקיע בו".

 

התכנית שלכן אמורה לכלול בעצם שאלות שמופנות מהצופים... זה אומר שאתן מתיישבות בתחילת כל תכנית ולא יודעות להיכן היא תזרום?

"אנחנו בוחרות את השאלות מעט קודם לכן", מדייקת זיוה, "ובכוונה משתדלות שאלו יהיו שאלות חשובות שיוכלו להיות משמעותיות ולעזור לכמה שיותר הורים שצופים בתכנית. אני כמובן יודעת מראש מה אני רוצה בסופו של דבר להגיד, כי הדברים ברורים לי. זו לא סתם שיחה על כוס קפה. מה שנכון הוא שאפרת לא יודעת בדיוק להיכן יובילו הדברים. לדעתי זה חלק מהיופי בשיחה, כי אפרת מייצגת בעצם את הקהל, את ההורים. אגב, גם בתכנית המשותפת שלי עם בני ידידיה ברדיו, אני לא מספרת לו לפני כן על מה אני עומדת לדבר. גם אם הוא מבקש לדעת אני נמנעת לגלות, כי לדעתי ככה התכנית יוצאת הכי ספונטאנית".

אפרת, את תמיד מזדהה עם התשובות של זיוה והלך הרוח שלה?

אפרת מהנהנת במרץ. "הדבר שנעים לי אצל זיוה, ואני חושבת שבגללו נוצר החיבור הטוב בינינו, זו העובדה שזיוה היא אדם אתלטי והיא לא מתבייתת או נתפסת לשיטה כזו או אחרת. כל מה שהיא אומרת עטוף תמיד בתפיסה יהודית. לכן אני כל כך מתחברת לדברים. אני חושבת שעם כל הכבוד לשיטות שרצות בשוק, כמו אדלר, שפר, CBT ועוד אינספור אחרות, בתורה יש הרבה יותר ניסיון ויש גם לב של אמא יהודייה שזה מה שמביא את הפתרונות האמתיים. זיוה מציעה את השילוב הנכון של חינוך ויהדות יחד עם ניסיון חיים עשיר. אלו דברים שחשובים יותר מכל דבר אחר".

איזה סוג של שאלות אנחנו יכולים להפנות לתכנית?

"אפשר להפנות כל שאלה שקשורה לחיי הורות ומשפחה", מדריכה זיוה, "בסופו של דבר ההורים הם תמיד אנחנו, ולא משנה אם הקושי פוגש אותנו כשאנחנו משכיבים את הילד לישון או כשהוא מכין שיעורי בית. בסופו של דבר אני ההורה והכדור תמיד חוזר לידיים שלי. המטרה שלי בתכנית היא ללמד אותנו להיות הורים, וברגע שנדע את תפקידנו, זה ישליך גם על הרבה תחומים אחרים בהורות שלנו".

מניסיונך זיוה, מה הכי מדאיג הורים?

"בעבר השאלות העיקריות שבשלהן אנשים הגיעו להתייעץ היו בנוגע למריבות בין הילדים ולקנאה בין האחים. בשנים האחרונות הדברים השתנו ועיקר השאלות הן תחת הכותרת 'הילדים לא סופרים אותי'. ההורים מרגישים שאין להם מילה בבית, הם שומעים הרבה את המילים 'לא בא לי', ומרגישים חוסר עזרה של הילדים וחוסר ציות. אני חושבת שזה הדבר בו אני נתקלת הכי הרבה".

יש לך אולי איזה טיפ קטן בנושא הזה? משהו שיכול לעזור לכולנו?

"התשובה הכללית לנושא הסמכות ההורית היא שהורה צריך לחזק את עצמו בפנימיות שלו ולא להיגרר אחרי התנהגויות ודיבורים של הילד. הורה צריך לעבוד על עצמו שלא להיות מאוים, ושם עיקר העבודה. הדברים יקרינו על הילד, ובסופו של דבר נראה שגם הוא ישתנה".  

זיוה מבקשת להדגיש דבר נוסף: "שמתי לב לכך שעיקר השאלות של ההורים עוסקות בילדים צעירים ולא בגיל ההתבגרות. אני לא יודעת אם זה בגלל שכאשר הילדים מגיעים לגיל הזה, ההורים מיואשים ולא מאמינים שיכול להיות שינוי, או מתביישים לקבל עזרה, או מכל סיבה אחרת. אך המציאות מוכיחה שפחות מתייעצים, וזה כל כך חבל, כי דווקא שם יכולים להיעזר מאוד. כואב לי שלא עושים את זה".

 

התכנית שלכן נמשכת בסך הכל שעה אחת. איך אפשר בשעה קלה להגיש מענה למגוון שאלות? הרי אלו דברים שהורים מגיעים עבור כל אחד מהם לסדרת פגישות...

אפרת מדגישה: "התכנית כמובן לא תחליף לשיחה או ייעוץ או טיפול שמשפחה או זוג או הורה צריכים לעבור, אבל זהו מקור לשאיבת מידע. ברגע שאתה צופה בכזו תכנית, ולא משנה אם השאלה קולעת בדיוק לבעיה שלך או לא, אתה שומע דעות מעניינות והצעות חשובות, כך שהדברים בוודאי משפיעים גם עליך. אני חושבת שכל הורה שיצפה בתכניות יצא נשכר והדברים יועילו לו, הם גם ילוו אותו הלאה ויהדהדו במוחו בעתיד".

"האמת היא שלא האמנתי בעבר בתכנית וירטואלית בה משוחחים בו זמנית עם קהל גדול ובלתי מוכר", מודה זיוה. "זו הסיבה שבמשך שנים עסקתי אך ורק בייעוץ ובסדנאות פרטיות. ההפתעה הגדולה שלי הגיעה בעקבות מיזם אינטרנטי בשם 'אמא מאיר' אתו יצאתי בשנים האחרונות. אלו בעצם סדנאות הנחיית הורים שמגיעות בו זמנית למאות הורים שצופים בהן מעל המסך. אני לא מכירה את המשפחות האלו אישית, אך הן מקבלות בכל שבוע שיעור קצר יותר מהתכנית בהידברות, והתגובות בעקבות כך הן מדהימות. בדיוק הערב קיבלתי מכתב ממישהי שכותבת לי שאנחנו אמנם לא מכירות, אבל בזכות המיזם הזה עבר הבית שלה תהליך אדיר והיא כל כך מודה על כך. אני בכל פעם מתרגשת מכאלו תגובות. זה מוכיח לי שאנשים יכולים לעשות עבודה עם עצמם, גם אם הם לא באים לייעוץ פרטני אחד על אחד.

"אגב, לפני שיצאתי במיזם הגדול של 'אמא מאיר' היו לי גם ניסיונות קטנים יותר, שהראשון בהם היה עם שליחות חב"ד שמתגוררות בכל רחבי הגלובוס. הן הקימו קבוצה בה נפגשנו וירטואלית אחת לשבוע והעברתי סדנה בהנחיית הורים. גם שם לא הכרתי אותן באופן אישי, אך הדברים פעלו כל כך יפה. זה מוכיח לי שבהחלט ניתן לפעול גם באופן כזה, אם כי כמובן אין תחליף למפגש אמתי ואף פעם לא נוכל להגיש מענה מקיף כמו במפגש אישי. אבל כשאין אפשרות כזו, אז בהחלט יכולה לצמוח דרך כזו תכנית תרומה גדולה".

כולנו כהורים נתקלים כמעט מידי יום בשאלות והתלבטויות, אך בדרך כלל אנו מצליחים לפתור אותן לבד או להיעזר בהורים או בחברים מנוסים. באיזה מצבים היית אומרת שחשוב לפנות דווקא לייעוץ מסודר ולקבל הדרכה מקצועית?

"אני בהחלט חושבת שכדאי שבשלב ראשון שהורים ינסו להתייעץ עם עצמם ועם הסביבה, זה יכול להביא לפעמים הרבה ברכה, אך כאשר מגיע רגע בו למרות שמנסים להתניע שוב ושוב, חשים שנתקעים ואז כועסים, מתעצבנים, מתוסכלים ומרגישים חסרי אונים – במצבים כאלו חשוב לפנות לייעוץ. אני תמיד אומרת להורים: 'אל תגיעו להתייעצות עם איש מקצוע לפני שיש לכם קושי. נכון שללמוד תיאוריות תמיד נחמד, אבל הרגע בו זה חשוב באמת הוא כשחשים קושי. בכזה רגע חייבים להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד'".

ולסיום, מה אתן מאחלות לעצמכן לרגל התכנית החדשה?

זיוה: "שנביא כמה שיותר תועלת, ברכה ושמחה לכמה שיותר בתים ומשפחות בישראל".

אפרת: "הרבנית קנייבסקי איחלה לי לפני כמעט עשרים שנה: 'שתזכי בזכות המקצוע שלך לקדש שם שמיים ולעזור לאנשים'. אני מאחלת לעצמנו בתפילה מהמקום הכי כן בלב שלי – שנזכה לעזור באמת".

צפו בתכנית הראשונה של "עושים סדר"

 

תגיות:חינוך ילדיםזיוה מאיראפרת ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה