חדשות בעולם

ברקע ההסלמה מול אירופה, רוחאני מאיים: "החיילים האירופיים צפויים להיות בסכנה"

רוחאני הטיל את האחריות למתיחות באזור על הממשל האמריקני, זאת, בשל "פשעיו" בסוריה ובעיראק, בצל חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני: "אמריקה היא זו שאחראית לרצח מאות חולים באיראן כשהיא מונעת תרופות וטיפול לחולים". רוחאני על הצעתו של ראש הממשלה הבריטי: "אני לא מבין מה מר ג'ונסון חושב לעצמו? הוא אומר שצריך להניח בצד את תכנית הגרעין ולהקשיב לתכנית של טראמפ, אבל מה עשה טראמפ מלבד להפר הבטחות ולרמוס את החוק הבינלאומי?"

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

יממה לאחר הודעת מעצמות אירופה על בחינה האפשרות להפעלת הסנקציות על טהראן, נשיא איראן חסן רוחאני שיגר היום (רביעי) איום לעבר ארצות הברית ואירופה. "היום חיילים אמריקנים נמצאים בסכנה, מחר חיילים אירופיים יכולים להיות בסכנה", אמר רוחאני בישיבת קבינט של הממשל בטהראן, במהלכו הבהיר כי ארצו מעוניינת בעזיבתם "בחכמה" ו"בלי מלחמה" של הכוחות הבינלאומיים, לרבות צבא ארצות הברית, מהמזרח התיכון.

עוד אמר רוחאני כי האחריות להסלמה באזור מוטלת על כתפיו של הממשל האמריקני, זאת, בשל "פשעיו" בסוריה ובעיראק, בצל חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, לפני כשבועיים. "אמריקה היא זו שאחראית לרצח מאות חולים באיראן כשהיא מונעת תרופות וטיפול לחולים", אמר והוסיף: "היא זו שאחראית לסבל של מיליונים תחת סנקציות כלכליות. היא זו שאחראית לרצח ילדנו במלחמה עם עיראק".

אתמול הודיעו שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה כי ביקשו לכנס את הוועדה המשותפת לטיפול בהפרות הסכם הגרעין עם איראן, בעקבות הודעתה על נסיגה נוספת מההסכם והעשרת אורניום לרמה גבוהה יותר. עם זאת, המעצמות האירופיות הדגישו כי הן אינן תומכות במדיניות "המקסימום לחץ" של ארצות הברית על איראן. מדובר בצעד חריף ומשמעותי ראשון מאז הודעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במאי 2018 על פרישה מהסכם המעצמות, והמהלך שלאחריו צפוי לכלול סנקציות נוספות של האו"ם על הרפובליקה האסלאמית.

מתקן המים הכבדים באראקמתקן המים הכבדים באראק

לפי רוחאני, האשמה על הפרותיה של איראן את הסכם הגרעין נופלת על מדינות אירופה, ש"לא פעלה כבלוק נפרד מארה"ב". לדבריו, על האיחוד האירופי להתנצל בפני טהראן על "שהפרו את ההבטחות שלהם". נשיא איראן שב והדהד את המסר האיראני, לפיו צעדיה של ארצו הפיכים אם ארה"ב תסיר את הסנקציות על טהראן, וטען כי במצב כזה טהראן תמשיך לעבוד עם הקהילה הבינלאומית.

בנוסף, רוחאני התייחס להצעתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקרא לטראמפ לרתום את יכולותיו "הטובות" בניהול משא ומתן, ולגבש הסכם חדש השונה מזה שהשיג קודמו ברק אובמה. "אני לא מבין מה מר ג'ונסון חושב לעצמו? הוא אומר שצריך להניח בצד את תכנית הגרעין ולהקשיב לתכנית של טראמפ, אבל מה עשה טראמפ מלבד להפר הבטחות ולרמוס את החוק הבינלאומי?", תהה הנשיא האיראני.

ביום שישי הודיע שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, כי האיחוד מעוניין בשימור הסכם הגרעין עם איראן, בתנאי שהיא תעמוד בהתחייבויותיה. בורל, שאמר את הדברים בצאתו מפגישה של שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד בבריסל, הבהיר כי השרים לא דנו באפשרות להפעיל את הסעיף בהסכם שלפיו אם טהראן מפרה את התחייבויותיה ניתן יהיה להשיב באופן מיידי את הסנקציות הבינלאומיות עליה. "לא דנו בשאלה אם להפעיל את הסעיף הזה", אמר, "אנחנו מוכנים להמשיך לקיים את ההסכם וכדי לעשות את זה איראן צריכה לעמוד בהתחייבויותיה".

תגיות:חסן רוחאניארצות הבריתאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה