חדשות בעולם

בעקבות הנסיגה מהסכם הגרעין: מעצמות אירופה דנות בהחזרת הסנקציות על איראן

בהודעה המשותפת שפרסמו שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה נאמר כי "עקב פעולות איראן לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע היום על החשש שלנו שאיראן אינה עומדת בהתחייבויותיה תחת הסכם הגרעין", אך הודגש כי הם אינם שותפים למדינות "המקסימום לחץ" של וושינגטון על טהראן

מתקן המים הכבדים באראק מתקן המים הכבדים באראק
אא

צרפת, בריטניה וגרמניה הודיעו היום (שלישי) כי ביקשו לכנס את הוועדה המשותפת לטיפול בהפרות הסכם הגרעין עם איראן, זאת, בעקבות הודעתה על נסיגה נוספת מההסכם והעשרת אורניום לרמה גבוהה יותר. עם זאת, המעצמות האירופיות הדגישו כי הן אינן תומכות במדיניות "המקסימום לחץ" של ארצות הברית על איראן.

בהודעת איראן לפני כשבועיים צויין כי הרפובליקה תעקוף, בפעם השנייה, את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67% שהסכם הגרעין מ- 2015 מתיר לה להחזיק, ותעשיר אורניום ללא הגבלה – בהתאם לצרכיה הטכניים. הערכות הן כי עד כה צברה איראן כ-600 ק"ג של אורניום, ולא ברור האם תחל בהעשרה ברמה גבוהה יותר. משמעות ההכרזה היא שמעתה לא תהיה עוד הגבלה של הקהילה הבינלאומית על יכולת העשרת האורניום, רמת האורניום המועשר והמחקר והפיתוח האיראניים. בשבוע שעבר אמר דובר הממשלה באיראן כי צעדיה של ארצו הפיכים אם ארה"ב תסיר את הסנקציות על טהראן, וכי במצב כזה ארצו "תמשיך לעבוד עם האו"ם".

מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)

בהודעה המשותפת שפרסמו שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה נאמר כי "עקב פעולות איראן לא נותרה לנו ברירה אלא להודיע היום על החשש שלנו שאיראן אינה עומדת בהתחייבויותיה תחת הסכם הגרעין, ועל החלטתנו להעביר את הסוגיה לנציבות המשותפת שנקבעה במנגנון לפתרון סכסוכים". מדובר בצעד חריף ומשמעותי ראשון מאז הודעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במאי 2018 על פרישה מהסכם המעצמות, והמהלך שלאחריו צפוי לכלול סנקציות נוספות של האו"ם על הרפובליקה האסלאמית. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעתם.

ביום שישי הודיע שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, כי האיחוד מעוניין בשימור הסכם הגרעין עם איראן, בתנאי שהיא תעמוד בהתחייבויותיה. בורל, שאמר את הדברים בצאתו מפגישה של שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד בבריסל, הבהיר כי השרים לא דנו באפשרות להפעיל את הסעיף בהסכם שלפיו אם טהראן מפרה את התחייבויותיה ניתן יהיה להשיב באופן מיידי את הסנקציות הבינלאומיות עליה. "לא דנו בשאלה אם להפעיל את הסעיף הזה", אמר, "אנחנו מוכנים להמשיך לקיים את ההסכם וכדי לעשות את זה איראן צריכה לעמוד בהתחייבויותיה".

זמן קצר קודם הודעת שר החוץ של האיחוד הכריזו מזכירי המדינה והאוצר של ארצות הברית, מייק פומפאו וסטיב מנוצ'ין, כי יוטלו עיצומים כלכליים חדשים על איראן. במסיבת עיתונאים משותפת הוסיפו השניים כי הסקציות יושתו, בין השאר, על בכירים בממשל בטהראן, לרבות אלה שהוגדרו כמעורבים בתקיפת הכוחות האמריקניים בעיראק. "אנחנו רוצים שאיראן תתנהג כמו מדינה נורמלית ומקווים שהסנקציות שאנו מכריזים עליהן היום יסייעו בכך", הסביר מזכיר המדינה, ומנוצ'ין הוסיף: "הסנקציות היום הן חלק ממחויבותנו לעצור את פעילות הטרור העולמית של איראן".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה