סיפורי אמונה

"היכן מקומך בגן עדן"? נשאל המהר"ם שפירא, וזו תשובתו המפתיעה

רבי מאיר שפירא מלובלין, הוגה רעיון ה"דף היומי" ומייסד ישיבת חכמי לובלין הייחודית, נגלה לאחר פטירתו וענה על השאלה היכן מקומו בגן עדן. וגם: לא תאמינו מה עשה המהר"ם ביומו הגדול, בעת הנחת אבן הפינה למפעל חייו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השבוע, ביום רביעי ז' בחשוון, יצויינו 88 שנה לפטירתו של המהר"ם שפירא זצ"ל. המהר"ם, הרב יהודה מאיר (בן רבי יעקב שמשון) היה רבה של לובלין, בה ייסד את המגדלור הרוחני המפואר "ישיבת חכמי לובלין", יוזם רעיון "הדף היומי", וכן שימש שנים אחדות כנשיא אגודת ישראל בפולין, חבר מועצת גדולי התורה ואחד מראשי מנהיגיה.

הרב וזוגתו הרבנית לא זכו לצאצאים, והוא נפטר בפתאומיות  בגיל 46 בז' בחשון תרצ"ד. אולם מורשתו, רעיון הדף היומי, וישיבתו – ישיבת חכמי לובלין – נותרו לעד ולזכר, לשם ולשארית.

ישיבת חכמי לובלין היתה הישיבה הראשונה שהעניקה לתלמידיה אוכל ומקום לינה. עד אז, אכלו הבחורים אצל בעלי בתים שהתגוררו בסביבת הישיבה. כאשר רבי מאיר נוכח בכך, הוא החליט לרומם את קרנה של התורה.

לשם כך רבי מאיר עמל קשות, והקים את הישיבה, שהיתה מן המפוארות שבפולין. ייחודה, כאמור, היה בכך שהיא סיפקה את כל צורכי התלמידים, לרבות אוכל ולינה בישיבה למדו כ-400 תלמידים והיא שכנה בבניין מפואר בן שש קומות. בישיבה היתה ספריה תורנית עשירה, ובה 22,000 ספרים.

שנים לאחר פטירת רבי מאיר שפירא, הוא נגלה בחלום לרבי צבי אריה פרומר, שכיהן אחריו בראשות הישיבה. הרב פרומר שאל אותו: "היכן מקומך בגן עדן?"

השיב המהר"ם כך: "דע לך, שבשמים לא מתפעלים מהמעשים, הקובע הוא רבי לויטס איש יבנה…". המהר"ם התכוון למשנה באבות, בה אומר התנא רבי לויטס איש יבנה (ד', ד') כך: 'מאוד מאוד הוי שפל רוח'"...

איך קונים את מידת הענווה? 10 תשובות מהרמח"ל

איך נגיע למצב של שמחה, כאשר פוגעים בנו?

את הסיפור סיפור הרב חזקיהו מישקובסקי בכנס 'סיום הש"ס', והוסיף סיפור נוסף שהתרחש במעמד אבן הפינה לישיבת חכמי לובלין, הישיבה הייחודית שהקים איש החזון והמעש, רבי מאיר שפירא.

מעמד הנחת אבן הפינה לישיבת 'חכמי לובלין' היה מעמד נשגב שפולין לא ראתה כמותו. גדולי הדור, רבנים ואדמו"רים נטלו בו חלק, ביניהם ה'אמרי אמת' מגור ועוד. לפתע נעלם בעל השמחה הגאון רבי מאיר שפירא זי"ע ולא נודע היכן הוא.

אחד ממשתתפי השמחה רצה לראות את יופיו והדרו של בניין הישיבה החדש, ועל כן החליט לעלות לקומות העליונות להשקיף משם על יופיו ותפארתו של המבנה.

כאשר הגיע לקומה העליונה, שמע את קולו של המהר"ם שפירא (שניחן בקול ייחודי, ואף הלחין מספר מנגינות מפורסמות), שחוזר שוב ושוב על הפסוקים מספר דברים (י"ז, י"ח): "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה: וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל"...

הענווה - יכולה להביא את האדם לידי שמחה, אמונה ושלוות הנפש. כיצד זוכים למידה זו? צפו:

תגיות:ענווההמהר"ם שפיראישיבת חכמי לובלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה