יש אלוהים

איך גוי דורש אלוקים יכול להגיע אל תורת האמת?

להיות יהודי זו זכות, אז מדוע הגויים לא זכו בה?

  • ט' טבת התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תחילה נדגיש את ההבדל בין היהדות לכל שאר דתות העולם בהתייחסות לעולם הבא.

הנצרות טוענת שכל מי שלא מאמין בה דינו אחת לגיהנום נצחי, כך טוען גם האסלאם על האמונה במוחמד. דתות שקריות אלו דנות ביליוני בני אדם לאכזריות חסרת קץ בעולם הבא, המוכיחה את שקריותם.

האמת ניכרת בצדק שבה: היהדות היא הדת היחידה בעולם שמתייחסת בצדק לכל בני האדם בכדור הארץ, ומלמדת שלכל הגויים יש חלק לעולם הבא, ובלבד שיהיו טובים וצדיקים.

היהדות ניכרת בעובדה שהיא אוצר - היא אינה רודפת אחרי העמים שיאמינו בה, והזוכים בה הם רק אנשים שחיפשו אחר האמת כאוצר. זאת בשונה מדתות אחרות שרדפו אחרי עמים אחרים להשליט את אמונותיהם בכוח החרב.

כעת הבה נשאל ברצינות הראויה, אם ברגע זה יירד ה' שוב על הר-סיני כדי למסור תרי"ג מצוות לעמים, האם יחפצו במצוותיו ויודו לו עליהן? האם הנוצרים ובני אירופה ישמחו לוותר על החזיר והשרימפס והריבית ואיסורי נגיעה וראייה, ולשמור שבת מבלי לעשות בה כל מלאכה? האם המוסלמים ישמחו כעת ללכת בציצית ובתפילין, לבנות סוכות ולאכול מצות בפסח, לכבד את האשה כגופם, ולקבוע עתים קבועים ללימוד גמרא והלכות בכל יום? הרי בעבורם תהיה התורה כעונש גופני ונפשי שלא יחפצו בו.

רבי חסדאי קרשקש באוצר הוויכוחים, מדגיש את העובדה שהיהודים ניכרים מן הגויים בכל אורח חייהם, בלבושם, דיבורם ולימודם - בעוד דתות אחרות אינן משנות את אורח חייהם והתנהגותם, והמאמין בהם "חי כבן בלי דת".

הסחורה מעידה על הסוחר. דתות שקריות כמו הנצרות והאסלאם אינן דורשות שינוי משמעותי בחייהם של מאמיניהם, כי הן פונות למי שאינם באמת חפצים בו. ביליוני גויים האמינו בנצרות והאסלאם - רק מפני שלא היו חפצים בשינוי אמתי של אורח חייהם עבור ה'.

גם עצם שנאתם הבזויה של העמים הגויים לעם ישראל במשך אלפי שנים ובימינו, מוכיחה את דחייתם מן התורה והמצוות, שכן, היה עליהם להביט בהערצה רבה לעם שמקיים את תורת ה', לחפוץ בקרבתו וחוכמתו ולחקות את מוסריותו.

"ה' חוקר לב בוחן כליות" (ירמיהו יז, י). הוא יתברך יודע את לבות בני האדם, על כן אינו נגלה למי שלא חפצים בו, ואינו מצווה במצוותיו את העמים שאינם מוכנים להקריב מעצמם למען קירבתו. העם היהודי הנו העם היחיד בעולם המוכן וחפץ לקיים את התורה, אשר השיב בלשון היפה ביותר: "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע" (שמות כד, ז).

אך ישנה תשובה נוספת לשאלה זו, הנובעת ממידת רחמיו של הקב"ה על בריותיו. חז"ל לימדונו שהגויים היו אמורים לקיים מצד הדין 30 מצוות (חולין דף צב, עמוד א), אך בפועל נענשים רק על שבע מצוות בני נח בלבד, שאף בהן מתרשלים הם!

ה' אינו חפץ להטיל על הגויים מצוות שלא יעמדו בהן.

הבה נשאל שאלה זו אפילו על ימינו אנו: האם הגויים באמת ובתמים מקיימים את שבע מצוות בני נח המוטלות עליהם? האם העמים הישמעאלים נזהרים כיום שלא לשפוך דם נקי, או שמא הורגים חפים מפשע בעבור שנאה, נקמה, כיבושים ו"כבוד המשפחה"? האם הנוצרים ועמי אירופה נזהרים כיום לשמור על צניעותם, או שמא מקדמים איסורים חמורים של גילוי עריות בפרהסיה? האם האסייתים נזהרים שלא לאכול רמשים, לעבור על איסור איבר מן החי, ולעבוד פסלים ואלילים שקריים? האם מדינות בהודו ובאפריקה כבר הקימו שלטונות מוסריים כפי הנדרש מהם - לעשות צדק בין אדם לחברו, "לא תכירו פנים במשפט כקטן כגדול" (דברים א, יז) - ודואגים ליתומים ואלמנות, או שמא שלטונות אלו נותנים לבעלי ממון ושררה לפגוע ולהשפיל את דלת העם?

התשובות לשאלות אלו ידועות לנו. כאשר העמים הגויים מתרשלים אפילו בשבע המצוות הבסיסיות ביותר שהוטלו עליהם, מדוע יצווה עליהם ה' עוד מאות מצוות מעשיות שלא יעמדו בהן, ועוד יענישם בעבורן?

כך התורה מדווחת על העמים גם בתקופת כיבוש הארץ: "שמע ישראל, אתה עובר היום את הירדן לבוא לרשת גויים גדולים ועצומים ממך... לא בצידקתך וביושר לבבך אתה בא לרשת את ארצם, כי ברשעת הגויים האלה ה' אלוקיך מורישם מפניך, ולמען הקים את הדבר אשר נשבע ה' לאבותיך" (דברים פרק ט).

מאחר שה' ראה שאינם רוצים בו ובמצוותיו, לא נתן להם את התורה, אלא השאירם עם הדרישה המינימלית לשבע מצוות בני נח, שרובן עוסקות בדינים בסיסיים שבין אדם לחברו.

עם זאת, אין פירוש הדבר שהעמים ישארו לעד במצבם.

אחרי הכל, בזכות פרסום התורה קיימת התקדמות מוסרית בעולם יחסית לעבר. רוב העמים השליכו את אמונותיהם האליליות, ומאמינות כיום בה' אחד. תהליך זה נועד לקדם את העולם לקראת גאולתו. העמים לא זכו בתורה, אך הם עוד יזכו להנות מאור התורה כאשר תגיע הגאולה לעולם. אז גם יכירו בחשיבותו של עם ישראל, וילמדו ממנו. זו תהיה תקופה של שלום ושגשוג חומרי ורוחני, שבה העמים יעבדו יחד את ה':

"אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד... ויראו גויים את שם ה' וכל מלכי הארץ את כבודך, כי בנה ה' ציון נראה בכבודו... תיכתב זאת לדור אחרון ועם נברא יהלל י-ה.... לספר בציון שם ה' ותהילתו בירושלים, בהיקבץ עמים יחדיו וממלכות לעבוד את ה'" (תהילים פרק קב).

מכאן שהעמים אמנם מתקדמים בצעדי צב, אך ה' לא יקפח אותם. גם הם יזכו ליטול חלק בגאולת ישראל ולהנות מפירותיה.

* * *

איך גוי דורש אלוקים יכול להגיע אל תורת האמת?

בכתבה הקודמת למדנו שגוי אינו נדרש להתגייר, אלא די שיקיים שבע מצוות בני נח, יהיה אדם ישר והגון בכדי שיזכה לחלק בעולם הבא.

דרך העולם, שאיכר בטבעו ותרבותו רוצה לחיות את חייו כאיכר, ואינו מחפש גינוני מלכות והשכלה גבוהה (וכן להיפך, השר לא יוכל לסבול חיי איכר).

הכול עשה ה' בחוכמה. העולם נברא בצורה של דרגות, כממלכה שיש בה נתינים ושרים המשרתים את המלך לפי תפקידיהם השונים. כך שהגויים לא נמצאים ב"תחרות" מול עם ישראל, כי גם להם יש צורך ותפקיד בבריאה האלוקית לפי דרגתם.

הגויים לא ירגישו מקופחים בעולם הבא, מאותה סיבה שאדם קטן-מידות לא יישאר צמא אם תוגש לו כוס מים קטנה לפי צורכו.

ההצטרפות לעם ישראל דורשת בחירה יוצאת דופן של גוי דורש אלוקים, שלא מסתפק בחיי איכר, אלא רוצה להיות קרוב למלך מלכי המלכים.

קבלת המצוות היא אחריות גדולה מאוד, עליה העולם עומד: "כה אמר ה', אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה)!

איכר יכול שלא למלא את תפקידו, ויפגע בממלכה קמעה, אך שר שלא ימלא את תפקידו כראוי יפגע בממלכה כולה. כגודל האחריות, כך גודל השכר והעונש.

מובן שאין מושג של "גזענות" ביהדות, מאחר שכל גוי יכול להתגייר, לקבל עול תורה ומצוות, ולהיות יהודי לכל דבר וענין אם באמת ירצה בכך.

התורה אינה דוחה אירופאים, סינים או אפריקאים, על סמך מוצאם. להיפך: התורה מצווה לאהוב את כל הגרים ושלא להפלותם לרעה: "ואהבתם את הגר" (דברים י, יט), "וגר לא תונה ולא תלחצנו" (שמות כב, כ).

אך כיצד גויים דורשי אלוקים יוכלו להכיר את תורת ישראל?

אומרת הגמרא: "אמר ר' אלעזר בן פדת: לא הגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות, אלא כדי שיתווספו עליהם גרים" (פסחים דף פז, ע"ב).

עם ישראל נפוץ לכל קצוות תבל, בדיוק כפי שניבאה התורה לפני 3300 שנה. ומאחר שהתפזר יותר מכל עם אחר, התפרסם בכל רחבי העולם. עם הגלות זכו כל אומות העולם להיכרות עם העם הנבחר ותורת האמת.

הבה נשאל, האם ייתכן בימינו אדם בעולם שיתעניין ברצינות בנושא דת ואלוקים, ולא יתבקש בראש ובראשונה להכיר את ספר התורה של ישראל? הרי ספר התורה הנו הספר הכי מודפס ומפורסם בכדור הארץ, ואין ספר שהשפיע על האנושות יותר ממנו. עובדה ששתי הדתות הגדולות ביותר בעולם טוענות להתבסס עליו כמקור האלוקי שקדם להם; ויותר מכך, ספר התורה הוא הוא אשר גילה לאנושות את המונותאיזם (-האמונה באלוקים אחד נצחי ואינסופי שברא את העולם). עד פרסום תורת ישראל בעולם, היו כל העמים עובדים פסלים ואלילים גשמיים!

על כן, כל גוי שמבקש להתעניין בנושא דתות ואלוקות, יגיע בראש ובראשונה למקור, אל תורת ישראל, ודרכו יכיר את הדת שגילתה לעולם על האלוקים האחד בורא השמים והארץ.

כאשר יעשה זאת, יחשף מהר מאוד להתגלות האלוקית האדירה והיחידה בהיסטוריה האנושית: עשרת המכות, שהם נסים בסדר גודל ארצי, המוכיחים את שליטתו של הקב"ה על כל כוחות הטבע (ואינם כמעשיו הקטנים של קוסם או מכשף העושה להטוטים לעיני יחידים, כי אם שליטה אלוקית וארצית על מיליוני יצורים בו-זמנית), וכמובן ההתגלות האלוקית ההמונית שנעשתה במעמד הר-סיני לעיני 3 מיליון איש, שבה העם כולו היו כנביאים השומעים את קול ה' מדבר אליהם מתוך האש, מעשה שלא היה כדוגמתו בשום דת אחרת בעולם כולו. פשוט אין "מתחרים" לתורת ישראל בין דתות העולם...

הקב"ה הביא לפרסום תורתו בכל רחבי העולם, ובכך נתן לכל גוי שמעוניין בכך את האפשרות להכיר בתורת האמת, אם אכן רצונו באמת. ואז ודאי יזכה לסיעתא דשמיא, כפי שאמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א).

"ה' משמים השקיף על בני אדם לראות היש משכיל דורש את אלוקים" (תהילים יד, ב)

עובדה שגויים רבים התגיירו והצטרפו לעם ישראל לאורך הדורות, המפורסמת שבהן היא כמובן רות המואביה, אשר ממנה נבחר לא אחר מאשר דוד מלך ישראל, ממנו יוולד אף מלך המשיח; עוד היו גדולי תנאים ואמוראים שהיו מבני גרים, הדלת תמיד היתה פתוחה ללא אפליה למי שחפצים בקרבת ה'.

המקשיב לסיפורי גרים מפורסמים בדורנו, יבחין פעם אחר פעם בשני פרטים שחוזרים על עצמם בסיפוריהם: אהבת האמת הכנה שבהם, ויד ההשגחה העליונה שכיוונה אותם ב"צירופי מקרים" רבים ומחוכמים להגיע אל תורתנו הקדושה.

כך שה' לא הפלה את הגויים לרעה, אלא נתן להם מצוות רק כפי תפקידם ורצונם בבריאה (רצונם - כי לא נתן להם מצוות שאינם חפצים בהם, אלא חייבם רק בשבע מצוות מינימליות לתיקון העולם), אך גם לא הפלה גויים אינדיבידואלים שחפצים בקרבתו - כי נתן להם פתח להתגייר ולהצטרף לעם הנצח.

תגיות:יש אלוקיםתורה ומדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה