חדשות בעולם

נסיגה נוספת של איראן מהסכם הגרעין: תעשיר אורניום ללא מגבלות

יומיים לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, הודיעה איראן על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין מ- 2015. בהצהרה בטלוויזיה האיראנית נמסר, כי איראן תעשיר אורניום "בהתבסס על צרכיה הטכניים". יועצו הצבאי של מנהיג איראן, חוסיין דהקאן, איים בתגובה נגד יעדים צבאיים של ארצות הברית: "טראמפ הוא גנגסטר ומהמר"

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

איראן הודיעה הערב (ראשון) על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, עליו חתמה עם המעצמות ב- 2015. על רקע חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, במתקפה אמריקנית בבגדאד, דיווחה הטלוויזיה האיראנית כי טהראן תעשיר אורניום מבלי להתחשב במגבלות שהוטלו עליה בהסכם. על פי ההצהרה שנמסרה בדיווח, איראן תמשיך להעשיר אורניום "בהתבסס על צרכיה הטכניים", ולא תתחשב במגבלות על כמות האורניום והצנטריפוגות, רמת ההעשרה והמחקר והפיתוח הגרעיני. עם זאת, הודגש כי איראן תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, וכי היא תחזור בה מהצעד החדש במידה וארצות הברית תסיר את הסנקציות שהטילה עליה.

הצעד האיראני החדש – החמישי במספר, בשרשרת של נסיגות איראניות מהסכם הגרעין – היה צפוי להתפרסם בסוף השבוע הקרוב, אולם ככל הנראה ההודעה עליו הוקדמה בעקבות ההסלמה הדרמטית במתיחות עם ארצות הברית, לאחר חיסולו של סולימאני.

דוברים איראניים שונים המשיכו גם היום לאיים בנקמה נגד ארצות הברית. מפקד צבא איראן, הגנרל עבד אל-רחים מוסווי, הגיב על האיום של טראמפ לפגוע "במהירות ובעוצמה" ב- 52 יעדים של איראן, אם זו תעז לפגוע במטרות אמריקניות. "בעימות אפשרי בעתיד – שאני לא חושב שלאמריקנים יש אומץ לפתוח בו – יתברר להיכן שייכות 52 המטרות", אמר בשיחה עם עיתונאים. מוסווי הוסיף, כי החיסול היה "צעד נתעב, בלתי מוצדק ולא אנושי", וטען כי איומיה של ארצות הברית נועדו "לכסות על הפשע". דובר בכיר של צבא איראן, אבו אל-פאזי שכארג'י, הצהיר כי ארצות הברית טועה בחושבה כי סילוקו של סולימאני יפתור את בעיותיה: "למעשה, אחרי צעד טרוריסטי זה, עליה לצפות למכות כבדות וקשות יותר מתמיד".

חוסיין דהקאן, לשעבר שר ההגנה האיראני וכיום יועץ צבאי למנהיג העליון עלי חמינאי, אמר כי תגובתה של ארצו על חיסולו של סולימאני תהיה "צבאית", ותופנה נגד "יעדים צבאיים" של ארצות הברית. בריאיון ל- CNN אמר דהקאן, כי התגובות יגיעו מתוך שטחה של איראן, ולא יבוצעו על ידי המיליציות הנאמנות לה ברחבי האזור: "אמריקה נקטה בפעולה ישירה נגדנו, כך שאנחנו ננקוט בפעולה ישירה נגדה. היא שפתחה במלחמה, לכן עליהם לקבל תגובות מתאימות לפעולותיהם. הדבר היחיד שיכול לסיים את תקופת המלחמה הזו הוא שהאמריקנים יקבלו מכה שווה למכה שספגנו". בתגובה לאיומיו של טראמפ, אמר הבכיר האיראני כי הם "מגוחכים ואבסורדיים", והוסיף: "טראמפ הוא גנגסטר ומהמר".

שר התקשורת והמידע של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'הרומי, כתב בטוויטר כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הוא "טרוריסט בחליפה". הבכיר האיראני הוסיף כי "טראמפ ילמד בקרוב שיעור בהיסטוריה: אף אחד לא יכול להביס את האומה האיראנית הגדולה ואת תרבותה".

בתוך כך, הפרלמנט העיראקי אישר היום החלטה, הקוראת לסיים את נוכחותם של הכוחות הזרים, ובכללם האמריקניים, במדינה. בהחלטה ההצהרתית נאמר כי "על ממשלת עיראק לפעול לסיום הנוכחות של כל כוח זר על אדמת עיראק, ולמנוע מהם מלעשות שימוש באדמתה, במרחב האווירי שלה ובמימיה מכל סיבה שהיא".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןקאסם סולימאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה