חדשות בארץ

נתניהו על החלטת בג"ץ: נהג נכון, אבל לא היה צריך לדון בכלל

ראש הממשלה שיבח את החלטת בית המשפט למחוק את העתירה נגד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו, אך טען כי בג"ץ "לא צריך לדון בזה בכלל, כי הבחירה של העם מי ינהיג את העם היא בחירה של העם בלבד ולא של אף אחד אחר". גנץ: "מכבד ומקבל את החלטתו הנכונה של בג"ץ. את נתניהו נעמיד למשפט הציבור בקלפי – וננצח"

נתניהו, אמש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו, אמש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (חמישי) להחלטת בג"ץ שלא לדון בעניין הטלת המנדט להרכבת הממשלה על חבר כנסת שהואשם בפלילים. לדבריו, "בית המשפט נהג נכון בזה שהוא דחה את העתירה". עם זאת, נתניהו, שאמר את הדברים קודם טקס החתימה על הסכם הגז עם מדינות יוון וקפריסין באתונה, הדגיש כי הוא "חושב שלא צריך לדון בזה בכלל, כי הבחירה של העם מי ינהיג את העם היא בחירה של העם בלבד ולא של אף אחד אחר". הוא הוסיף: "זו הייתה העמדה שלי ולא השתנתה, ואני מקווה שכך ינהגו בעתיד. זה לא צריך להגיע בכלל לדיון ולהכרעה – ההכרעה היא של העם ושל העם בלבד".

מוקדם יותר היום דחה בג"ץ את העתירה שביקשה למנוע מנתניהו, המואשם בפלילים, להרכיב את הממשלה הבאה אם ינצח בבחירות. הרכב השופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מחק את העתירה בשל היותה "תיאורטית ומוקדמת" בעת הזו, אך הדגיש כי בניגוד לעמדת הליכוד, הנושא שפיט.

נתניהו ונשיאת העליוןנתניהו ונשיאת העליון

בליכוד שיבחו את החלטת בית המשפט למחוק את העתירה שהגישו 67 אנשי אקדמיה, ביטחון ותרבות, ובהודעה מטעם המפלגה נכתב כי "אנו עומדים על עמדתנו שבדמוקרטיה רק העם מחליט מי ינהיג את העם – ולא אף אחד אחר". שר התיירות יריב לוין הצטרף לדברי מפלגתו ומסר כי "חבל על האנרגיה ששופטי בג"ץ בזבזו רק כדי להגיד את מה שהיה צריך להגיד מראש וללא דיון כלל – העתירה הזו מיותרת והיא בגדר עקיפת חוק ברור וכתוב". לטענתו, "לשופטי בג"ץ אין כלל סמכות לעסוק בשאלה האם נתניהו יכול או לא יכול להרכיב ממשלה. טוב יעשו השופטים אם ייקחו את נייר העתירה, יגרסו אותו דק דק ואז יגרסו שוב, רק כדי שהביזיון הזה יעלם מזיכרון המערכת".

בכחול לבן גיבו גם כן את החלטת בג"ץ ה"נכונה שיפוטית", אך הדגישו כי היא "אינה חלופה לאמת הפשוטה: ביבי גורר את מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית בשביל החסינות והופך את הכנסת לעיר מקלט". מטעמו של יו"ר המפלגה, ח"כ בני גנץ, נמסר כי הוא "מכבד ומקבל את החלטתו הנכונה של בג"ץ". לדבריו, "את נתניהו נעמיד למשפט הציבור בקלפי – וננצח".

בג"ץבג"ץ

בהחלטתו ציין בית המשפט כי על אף שהסעד שנתבקש בעתירה נוסח בלשון כללית, "נימוקי העתירה כולם מכוונים ומתייחסים לעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו". בהקשר זה ציין בית המשפט כי לא כל העובדות אשר מתוכן יש לגזור את הדין ידועות לעת עתה, משום שמערכת הבחירות היא 'ממלכת אי הוודאות' וכי סימן השאלה הגדול ביותר נוגע לתוצאות הבחירות ולזהות חבר הכנסת שעליו ימליצו בפני הנשיא רוב סיעות הבית להרכיב את הממשלה. "כל אחד מהנעלמים הללו", כך נקבע, "משפיע על הסוגיה שהעלו העותרים והוא אף עשוי לייתר את הדיון בה כליל. משטרם נולדו התנאים המאפשרים לנשיא המדינה לקבל החלטה בעניין זה לפי חוק יסוד: הממשלה נקבע, כאמור, שהעתירה היא מוקדמת ותיאורטית בעת הזו".

בתנועה לאיכות השלטון תקפו את בית המשפט העליון, עליו טענו כי "מסע ההפחדה והדמוניזציה השיג את מטרתו", וכי "כוחות חזקים הצליחו לזרוע פחד בלב השופטים". לטענתם, "אחרי שהיועץ המשפטי ברח מהתמודדות, גם בית המשפט העליון בחר שלא להתמודד עם השאלה הדמוקרטית החשובה, ושלח מדינה שלמה להצביע בבחירות מבלי שידעו מה משמעות ההצבעה שלהם".

תגיות:בג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה