חדשות בארץ

נתניהו המריא לפסגה באתונה: "עושים דברים גדולים לישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ יצאו למפגש פסגה משולש עם יוון וקפריסין, במהלכו ייחתם הסכם להקמת צינור גז תת-ימי שיונח בשטחן ויגיע לאירופה. נתניהו סירב להתייחס לסוגיית החסינות: "יש מי שכל עיסוקם הוא 'רק לא ביבי', אנחנו עושים דברים גדולים למדינת ישראל"

נתניהו ושטייניץ, ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)נתניהו ושטייניץ, ארכיון (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הבוקר (חמישי) לאתונה, למפגש פסגה משולש שביעי במספר בין ישראל, יוון וקפריסין. נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ, הנלווה אליו, ייפגשו עם נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, וראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס. במהלך הפסגה ייחתם הסכם בין שלוש המדינות להקמת צינור הגז התת-ימי איסט מד (East-Med), המתוכנן לחבר בין ישראל ואירופה, ואם יצא לפועל – יהפוך את ישראל לשחקן משמעותי במשק האנרגיה האירופי.

"אנחנו יוצאים לפסגה מאוד חשובה עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון החדש", אמר נתניהו בטרם עלה למטוס בנתב"ג. "אנחנו כוננו ברית במזרח הים התיכון, ברית שיש לה חשיבות עצומה גם לעתיד האנרגטי של מדינת ישראל והפיכתה למעצמה אנרגטית וגם מבחינת היציבות באזור".

"צינור הגז שאנחנו הולכים לקדם אותו עכשיו, שהשר שטייניץ עובד עליו כבר שנים רבות, הוא דבר שמחולל מהפכה בתמונת האנרגיה של ישראל", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו לא רק נביא להורדת מחירי הגז, ובהמשך גם להורדת מחירי החשמל, זה גם יכניס מאות מיליארדים לקופת המדינה, לרווחת אזרחי ישראל, לקשישים, לילדים, לבריאות, לרווחה. זה דבר פנטסטי, ובזה אנחנו עוסקים. אנחנו נותנים גז לגז, ונותנים גז לכל ההישגים הכבירים האחרים שהבאנו ונמשיך להביא למדינת ישראל בשנים הקרובות".

נתניהו סירב להתייחס באופן ישיר לשאלות כתבים בנוגע לבקשת החסינות שהגיש אמש ליו"ר הכנסת. הוא הסתפק ברמיזה עוצקנית לעבר יריביו הפוליטיים: "יש מי שכל עיסוקם הוא 'רק לא ביבי'. אנחנו עושים דברים גדולים למדינת ישראל, כמו ההסכם שאנחנו מקדמים עכשיו, אחרי שנים רבות שהשר שטייניץ עומל עליו. נמשיך לעשות דברים גדולים למען ישראל".

ב- 2017 נחתם מזכר הבנות ראשוני לבניית צינור האיסט מד בין המדינות השותפות בו: ישראל, יוון, קפריסין ואיטליה. הפרויקט השאפתני מתוכנן להתחיל בשטח הימי הישראלי, לעבור בשטחן הימי והיבשתי של קפריסין ויוון, ולהסתיים באיטליה. הצינור התת-ימי יזרים גז מהמים הטריטוריאליים של ישראל וקפריסין דרך יוון לאיטליה, וממנה למדינות נוספות באירופה. הצינור יהיה הארוך והעמוק ביותר בעולם: הוא יגיע לאורך של כ- 2,100 ק"מ, ועומק המים המרבי בו יונח יהיה כ- 3,000 מטר. שטייניץ ציין כי עלותו של המיזם כ- 7 מיליארד דולר, שימומנו על ידי המגזר הפרטי.

החתימה הצפויה היום על ההסכם נועדה להעביר מסר תקיף לטורקיה, שחתמה בנובמבר האחרון על הסכם עם "ממשלת ההסכמה הלאומית" של לוב לתיחום הגבול הימי בין שתי המדינות. ההסכם, במסגרתו הרחיבה טורקיה את המים הכלכליים שלה, מתעלם מזכויותיהן של יוון, קפריסין ומצרים במים הכלכליים שלהן, וחוקיותו מוטלת בספק. שלוש המדינות הביעו זעם רב על טורקיה, וטענו כי ההסכם סותר את החוק הבינלאומי. ההסכם נתפס כניסיון לתקוע מקלות בגלגלי פרויקט האיסט מד, שכן הצינור אמור לעבור בשטח הימי שטורקיה סיפחה לעצמה. מבחינתה של ישראל, מדובר גם באיום פוטנציאלי על חופש השיט שלה בים התיכון.

תגיות:גז טבעיצינור תת-ימיחסינותEast-Med

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה