חדשות בארץ

חסינות נתניהו: אדלשטיין מעכב את הקמת ועדת הכנסת

לפי הדיווח, הדיון בוועדה תוכנן במקור למחר – ככל שנתניהו יודיע הערב רשמית כי החליט לבקש מהכנסת חסינות מפני העמדה לדין, אולם משפנה היום יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, ליו"ר הכנסת, שבסמכותו הבלעדית להחליט על קידום המהלך, הוא נענה כי בכוונתו לקיים עמו פגישה בנושא, מה שהוביל לדחיית הדיון למועד בלתי ידוע. לשכת אדלשטיין: "אפגש עם היועץ המשפטי לכנסת כדי לקבל את חוות דעתו. לאחר מכן אגבש יו"ר הכנסת את עמדתו באשר לכינוס הוועדה המסדרת"

יו"ר הכנסת אדלשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)יו"ר הכנסת אדלשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הממוקם במספר 2 ברשימת הליכוד, מעכב את כינוסה של הוועדה המסדרת, שאמורה לדון בהקמת ועדת הכנסת שתדון במתן החסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם בפלילים. לפי הדיווח היום (רביעי) ב'וואלה', הדיון בוועדה תוכנן במקור למחר – ככל שנתניהו יודיע הערב רשמית כי החליט לבקש מהכנסת חסינות מפני העמדה לדין. עם זאת, משפנה היום יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, ליו"ר הכנסת, שבסמכותו הבלעדית להחליט על קידום המהלך, הוא נענה כי הוא שוהה בחו"ל עד סוף השבוע, ומשכך הוא מתכוון לקיים עמו פגישה בנושא, מה שהוביל לדחיית הדיון למועד בלתי ידוע.

מאז 2005 החוק התהפך וחברי הכנסת לא זכאים לחסינות אוטומטית מפני העמדה לדין, אלא אם יבקשו מוועדת הכנסת זאת, בשונה ממה שננהג עד אז, כאשר היועץ המשפטי לממשלה היה צריך לבקש מהוועדה להסיר את חסינותו האוטומטית. לצד זאת, החוק מעניק להם פרק זמן של 30 יום מאז הודעת היועמ"ש על העמדתם לדין, במהלכו הם רשאים לבקש מהכנסת להותיר להם את החסינות. ב-2 בדצמבר הודיע מנדלבליט לאדלשטיין כוונתו להודיע על העמדתו לדין של נתניהו, ואם עד היום בחצות לא יכריז על נתניהו על הגשת בקשה רשמית לחסינות, הוא יועמד לדין באופן אוטומטי.

עם זאת, מאז אפריל, עם הבחירות הראשונות, ועדת הכנסת פוזרה ומאז לא מונתה מחדש. כך, שרק אם תורכב ממשלה – בהערכה אופטימית, במאי 2020 – תוכל הכנסת לדון בבקשה. זאת ועוד: גם לאחר כינונה, הדיון אודותיה צפוי להידחות באמתלות שונות שיעכבו בפועל את ההגשה הרשמית של כתב האישום לבית המשפט המחוזי בירושלים שידון בתיקיו של ראש הממשלה. נכון לעכשיו, לראש הממשלה אין רוב בוועדה שיצביע על הענקת חסינות לנתניהו, זאת, לאחר שיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, רמז שמפלגתו לא תתמוך בה.

אמש הבהיר דובר הכנסת שמוליק דהן כי כינוס הוועדה המסדרת ביום חמישי מחייב את אישור יו"ר הכנסת. "בהתאם להחלטת הוועדה המסדרת על עבודת הוועדות בפגרה, כל ישיבה של הוועדה המסדרת מחייבת אישור מראש של יושב ראש הכנסת". לדבריו, "במקרה זה לא נעשתה כל פנייה ליושב ראש הכנסת בטרם הוצאת ההודעה, וממילא לא התקבל אישורו. נציין כי גם לא נשלח עדיין זימון לחברי הוועדה".

מטעמו של אדלשטיין נמסר כי "בהתאם להחלטת הוועדה המסדרת בדבר מועדי הבחירות לכנסת ה-23 ופעילות הכנסת בפגרה מיום 15 בדצמבר 2019, 'הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותן, באישור יושב ראש הכנסת לאחר שקיבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לכנסת'. נוכח בקשת יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, לכינוס הוועדה המסדרת, הודיע לו יו"ר הכנסת כי כבר בתחילת השבוע ייפגש עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, כדי לקבל את חוות דעתו. לאחר מכן יגבש יו"ר הכנסת את עמדתו באשר לכינוס הוועדה המסדרת"

נתניהו בטקס הדלקת נרותנתניהו בטקס הדלקת נרות

נתניהו, שהשבוע הצהיר שחסינות היא "אבן יסוד בדמוקרטיה", זלזל בפומבי במהלך מערכות הבחירות בשנה החולפת בהערכה כי הוא אכן יבקש אותה, ובהזדמנות אחת הוא אף הכחיש זאת בתוקף. בסיבוב הראשון באפריל נשאל נתניהו בריאיון לחדשות 12 האם ינסה לקדם חוק או מהלך כלשהו שימנע את העמדתו לדין, והוא השיב: "מה? מה פתאום?! התשובה היא לא" וטען כי "מה שיפיל את זה, זה העובדות עצמן".

המראיינת, קרן מרציאנו, הבהירה בשנית את שאלתה: "אתה מתחייב באופן חד-משמעי שלא אתה ולא תאפשר לאף אחד ממקורביך לנקוט מהלך שימנע את העמדתך לדין?" נתניהו השיב: "לא יודע, לא עסקתי בזה. פעם ראשונה שמישהו שואל אותי ולא חשבתי. לא עשיתי את זה ולכן אני לא חושב שאעשה את זה. אני מאמין שלא אעשה את זה".

תגיות:חסינותיולי אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה