כתבות מגזין

השיעור המיוחד בהר נוף: "המשתתף המבוגר בן 90 והצעיר בן 12"

"בשיעור שלנו משתתפים אנשים עסוקים מאוד, במגוון משרות בכירות, אך הם לא מוותרים על לימוד אפילו ליום אחד", הרב אריה שטראוס, מגיד השיעור בבית כנסת בוסטון בהר נוף, מספר על השיעור הייחודי. ואיזה נס מוחשי הם זכו לראות?

חלק ממשתתפי שיעור דף היומי בבית המדרש ’בוסטון’ הר נוף. צילום: אריה לייב רביןחלק ממשתתפי שיעור דף היומי בבית המדרש ’בוסטון’ הר נוף. צילום: אריה לייב רבין
אא

שולחן עץ מהגוני, גמרות שוטנשטיין פתוחות לרווחה וקבוצת אנשים היושבים סביב, גומעים בצמא כל מילה ממילותיו של מגיד השיעור – הרב אריה שטראוס. זה המחזה בו תבחינו מידי יום, כאשר תגיעו לבית הכנסת 'בוסטון' בשכונת הר נוף בירושלים.

לכאורה, שיעור הדף היומי ככל השיעורים. אלא שככל שמעמיקים את השיחה עם הרב שטראוס, כך מבינים עד כמה שאין זה שיעור סטנדרטי, וכמה מאמץ מקדיש כל אחד מהמשתתפים כדי ליטול בו חלק.

 

מטען רוחני לפני תחילת היום

השיעור בבית כנסת בוסטון מועבר מידי יום על ידי הרב שטראוס בעצמו. "אני מכין מראש את הגמרא עם המפרשים", הוא מסביר, "ולמעשה, בשיעור עצמו אני מקריא רק את הגמרא, ואילו את הפירושים אני מוסיף בעל פה. כמובן שתוך כדי השיעור מתעוררות שאלות על ידי המשתתפים, ואני משתדל לציין לעצמי מי שאל מה. שנים לאחר מכן, כשאנו מגיעים במחזור הבא שוב לאותה סוגיה, אני מזכיר לאותו משתתף את מה שהוא שאל בפעם הקודמת".

קורה לפעמים שאתה נאלץ להיעדר מהשיעור?

"אני משתדל להגיע בקביעות וכמעט לא קורה שאני נאלץ להיעדר. במקרים נדירים כשאיני מסוגל לבוא בשום אופן, יש לי ממלא מקום קבוע, ואני שולח אותו מטעמי".

"השיעור שלנו נמסר מידי יום בשעה רבע לשש בבוקר", מוסיף הרב שטראוס. "למעשה הוא נוסד כבר לפני שמונה עשרה וחצי שנה, בחודש אדר תשס"א, ומאז השעה שלו קבועה ולא השתנתה. זכינו לסיים את הש"ס כבר פעמיים בסייעתא דשמיא. לומדים אצלנו אנשים מאוד מוכרים – מנהל של ממ"ד תורני הר נוף, מנהל של ארגון 'נר לאלף', מנהל משרד פרסום, יועץ משכנתאות בבנק טפחות, בכיר במשרד החינוך, ועוד, ועוד. אלו אנשים שסדר יומם עמוס, אך דווקא בשל כך הם חשים צורך להתמלא בלימוד ובמטען רוחני לפני תפילת שחרית, ורק אחר כך לצאת לעבודה".

הרב שטראוס גם מציין כי מספר שנים אחרי שנוסד השיעור נפטרה אמו, ואז הם החליטו לייסד לעילוי נשמתה גם מניין פרטי משלהם לתפילת שחרית. "כיום כבר יש לנו שגרה קבועה – אנו לומדים, לאחר מכן מתפללים ואחרי התפילה יש קבוצה שלומדת עשר דקות משנה ברורה. ברוך השם סיימו את המשנה ברורה פעמיים במסגרת הזו. אגב, קרה לנו פעם משהו מעניין שיכול להתרחש רק במניין כמו שלנו – צום עשרה בטבת חל ביום שישי ובדיוק באותו יום ירד שלג. זה גרם לכך שאנשים קמו מאוחר ולא מיהרו לצאת לבית הכנסת, כך קרה שלמניין הרשמי הגיעו רק מתפללים ספורים. למזלם אנחנו היינו במקום וכך הם יכלו להצטרף למניין שלנו ולהתפלל אתנו".

חלק ממשתתפי שיעור דף היומי בבית המדרש 'בוסטון' הר נוף. צילום: אריה לייב רביןחלק ממשתתפי שיעור דף היומי בבית המדרש 'בוסטון' הר נוף. צילום: אריה לייב רבין

 

מגיל 12 עד 90

השיעור מתייחד מאוד גם במגוון הגילאים של המשתתפים בו. המשתתף המבוגר, לדבריו של הרב שטראוס, כבר הגיע לגיל 90. "בשבועות האחרונים קצת קשה לו להגיע לשיעור, אז אנחנו משתדלים לבוא לביתו מידי פעם וללמוד אצלו", הוא מספר. "המשתתף הצעיר לעומת זאת בן 12 בסך הכל – נער צעיר שהחליט להיות שותף ועושה זאת בחריצות ובהתמדה מופלאה.

לאחרונה ארע מקרה מרגש מאוד כאשר אחד ממשתתפי השיעור סבל ממחלה בליבו ונדרש לעבור טיפול מסוים דווקא אצל רופא בכיר בארה"ב. "אנחנו ליווינו אותו במשך כל אותה תקופה", מספר הרב שטראוס, "וראינו מקרוב איך שקשה לו להשלים עם העובדה שהוא יצטרך לטוס לחו"ל ולהיעדר מהשיעור למשך זמן כה רב, שלא לדבר על ההוצאות הגדולות שנדרשות עבור הנסיעה והטיפול. לבסוף, ממש משמיים, קרה נס גדול – הרב פירר התקשר אליו והודיע לו שהרופא המסוים מארה"ב מגיע לארץ במיוחד למשך יומיים כדי ללמד את הרופאים בתל השומר את הטכניקה שלו. הוא גם שיבץ אותו כחולה שעליו תודגם אותה טכניקה. המשתתף היקר שלנו נעדר לבסוף מהשיעור למשך ימים ספורים בלבד, לא נאלץ לשאת כלל בעלויות ולא נדרש לטוס לחו"ל. ממש סייעתא דשמיא מיוחדת. אמרתי לו לאחר מכן שאני בטוח שבזכות מסירות הנפש העצומה שלו לבוא בכל פעם לשיעור, הקב"ה דאג לו שלא ייאלץ להיעדר למשך תקופה ארוכה".

רוצים להתחיל ללמוד את הדף היומי, ולא יודעים מאיפה להתחיל ועם מי ללמוד? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות, 073-2221230

תגיות:הדף היומיסיום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה