חדשות בעולם

מפגינים פרצו למתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד; טראמפ: איראן תישא באחריות

אזרחים ואנשי מיליציות חמושים הפגינו מול שגרירות ארצות הברית בבגדאד, במחאה על המתקפה האמריקנית נגד יעדים של מיליציית גדודי חיזבאללה. חלק מהמפגינים הצליחו לפרוץ למתחם והציתו בתוכו אש. כוחות הביטחון המקומיים הדפו אותם לאחור תוך שימוש ברימוני הלם ובגז מדמיע. השגריר האמריקני ואנשי סגל נוספים פונו מהמתחם

הפגנות בבגדאד, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)הפגנות בבגדאד, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אא

אלפי אזרחים עיראקיים ואנשי מיליציות חמושים הפגינו היום (שלישי) מחוץ למתחם שגרירות ארצות הברית בבגדאד, במחאה על המתקפה האמריקנית שלשום נגד יעדים של המיליציה השיעית הפרו-איראנית המכונה גדודי חיזבאללה (כתאאב חיזבאללה). חלק מהמפגינים פרצו לתוך המתחם. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב: "איראן תישא באחריות המלאה".

המחאה האלימה החלה בתום הלוויותיהם של פעילי המיליציה, שנהרגו בתקיפה. רשת אל-ערביה דיווחה, כי את ההפגנה הובילו מנהיגי מיליציות המסונפות ל"גיוס העממי", ארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, הנתונות למרותה של איראן ונהנות מתמיכתה. המפגינים יידו אבנים ובקבוקים לעבר המאבטחים בשער הכניסה הראשי למתחם, ניפצו מצלמות אבטחה והשמיעו קריאות גנאי נגד ארצות הברית וישראל. הם אף העלו באש עמדות שמירה חיצוניות שלא היו מאוישות. בהמשך הצליחו חלק מהמפגינים לפרוץ את אחד השערים, הסתערו לתוך המתחם אך לא הגיעו אל הבניין הראשי. הם הציתו אש בתוך המתחם, ריססו כתובות תמיכה בגדודי חיזבאללה ותלו את דגלי המיליציה.

רשת אל-ג'זירה דיווחה, כי כוחות הביטחון העיראקיים שהגיעו אל המקום השתמשו ברימוני הלם ובגז מדמיע והדפו את המפגינים מהמתחם. פקידים במשרד החוץ העיראקי מסרו לסוכנות רויטרס, כי השגריר האמריקני בעיראק ואנשי סגל נוספים פונו מהשגרירות. לא ברור האם הפינוי התבצע היום או בשלב מוקדם יותר. באל-ערביה דווח, כי השגריר עזב כבר לפני שבועיים את עיראק.

בעקבות הפריצה למתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד, האשים הנשיא טראמפ את איראן באחריות למתרחש. "איראן הרגה קבלן אמריקני ופצעה רבים", כתב בטוויטר. "הגבנו בתוקף, וכך נעשה תמיד. עכשיו איראן מתזמרת מתקפה על שגרירות ארצות הברית בעיראק. הם יישאו באחריות המלאה". טראמפ הוסיף, כי הוא מצפה מהכוחות העיראקיים להעניק הגנה לשגרירות.

ארצות הברית אישרה שלשום, כי צבאה תקף חמישה יעדים של גדודי חיזבאללה משני צדי הגבול שבין עיראק וסוריה. המטרות כללו מחסני נשק ואתרי שליטה ופיקוד, שבאמצעותם תכננה המיליציה מתקפות נגד צבא ארצות הברית. על פי דיווחים בעיראק, אחד היעדים שהותקף היה מטה המיליציה במחוז אל-קאים, סמוך לגבול עם סוריה. בהודעה שנמסרה מטעם הפנטגון נאמר, כי התקיפה באה בתגובה ל"מתקפות חוזרות ונשנות" של הארגון נגד בסיסים של צבא עיראק בהם פרושים כוחות אמריקניים, האחרונה שבהם התרחשה בסוף השבוע, כאשר עשרות רקטות שוגרו לעבר בסיס באזור כירכוכ. במתקפה נהרג קבלן אמריקני אזרחי, ונפצעו 4 חיילים אמריקניים ו- 2 חיילים עיראקיים.

"לגדודי חיזבאללה קשר הדוק עם כוח קודס האיראני, והם קיבלו סיוע קטלני ותמיכה נוספת מאיראן, ששימשה להתקפות על כוחות הקואליציה בעיראק", הסבירו בפנטגון. "איראן ושלוחיה בגדודי חיזבאללה חייבים להפסיק את מתקפותיהם על ארצות הברית ועל כוחות הקואליציה, ולכבד את ריבונות עיראק, על מנת למנוע פעולות הגנתיות נוספות מצד מצד כוחות ארצות הברית". מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר בתדרוך לכתבים כי ארצו לא תשלים עם פעולות של איראן וגרורותיה שיסכנו את אזרחיה וחייליה.

על פי הדיווחים בעיראק, לפחות 27 פעילים של גדודי חיזבאללה העיראקים נהרגו במתקפה האמריקנית החריגה, ביניהם בכירים, ולפחות 55 פעילים נוספים נפצעו. אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד "הגיוס העממי", איים כי "דמם של השהידים לא יהיה לשווא, תגובתנו נגד הכוחות האמריקניים בעיראק תהיה קשה".

משרד החוץ של איראן גינה אתמול בחריפות את המתקפה האמריקנית. דובר המשרד, עבאס מוסאווי, אמר כי מדובר ב"דוגמה חצופה של טרור". הוא קרא לארצות הברית לכבד את עצמאותה, ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של עיראק ולהפסיק להתערב בענייניה הפנימיים: "במתקפותיה אלו, ארצות הברית הפגינה את תמיכתה המוחלטת בטרור ואת אי התחשבותה בעצמאות האומות ובריבונותן. עליה לקבל את האחריות לתוצאות של צעד בלתי חוקי זה".

חיזבאללה הלבנוני הגיב באורח דומה על התקיפה האמריקנית. "זו מתקפה בוטה על ריבונותה של עיראק, ביטחונה ויציבותה, ועל העם העיראקי", נאמר בהודעה שפרסם ארגון הטרור. "מי שקיבלו את ההחלטה על התקיפה הנפשעת, יגלו בקרוב את איוולתה ואת השלכותיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם פומפאו. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא "בירך את פומפאו על פעולתה החשובה של ארצות הברית נגד איראן ושלוחיה באזור".

תגיות:איראןארצות הבריתעיראקטרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה