חדשות בארץ

יבקש חסינות עוד השבוע? נתניהו: "זאת לא התחמקות מהעמדה לדין"

לפי הדיווח בחדשות 12, נתניהו, שרשאי לבקש חסינות עד אמצע שבוע הבא, יגיש את הבקשה ללא הצהרות פומביות לתקשורת, אך מטעמו נטען כי הוא "טרם קיבל החלטה בנושא והוא יודיע על החלטתו בימים הקרובים". גם במידה שהכנסת תאשר את מתן החסינות לנתניהו, או לחילופין לא תאשר, יוכל כל גורם אזרחי – לרבות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לעתור לבג"ץ, או שראש הממשלה יעשה זאת אם תידחה הכנסת את בקשתו

נתניהו (צילום: פלאש 90)נתניהו (צילום: פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש (מוצ"ש) לדיווח לפיו יגיש לכנסת עד סוף השבוע את בקשתו לחסינות ממשפט, ואמר כי בקשה כזו "אינה התחמקות מהעמדה לדין". לפי הדיווח בחדשות 12, נתניהו, שרשאי לבקש חסינות עד אמצע שבוע הבא, יגיש את הבקשה ללא הצהרות פומביות לתקשורת, אך מטעמו נטען כי הוא "טרם קיבל החלטה בנושא והוא יודיע על החלטתו בימים הקרובים".

נתניהו אמור להגיש את בקשת החסינות שלו – המהותית והאישית, מוועדת הכנסת, אולם מאז אפריל, עם הבחירות הראשונות, היא פוזרה ומאז לא מונתה מחדש. כך, שרק אם תורכב ממשלה – בהערכה אופטימית, במאי 2020 – תוכל הכנסת לדון בבקשה. זאת ועוד: גם לאחר כינונה, הדיון אודותיה צפוי להידחות באמתלות שונות שיעכבו בפועל את ההגשה הרשמית של כתב האישום לבית המשפט המחוזי בירושלים שידון בתיקיו של ראש הממשלה. בנוסף, לאור הכרזתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי מפלגתו לא מתכוונת לתמוך בהענקת החסינות לנתניהו, סביר כי בסופו של תהליך החסינות תוסר והמשפט יחל.

אם ועדת הכנסת תאשר את הענקת החסינות לנתניהו, הבקשה תועבר למליאת הכנסת שתצביע על אישור המהלך. בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) צפוי נתניהו לבקש חסינות מהותית המגינה על חברי פרלמנט מפני חוקים או החלטות שביצעו מתוקף תפקידם (נתניהו, כזכור, חתם על עסקת בזק-יס מתוקף היותו שר התקשורת). בתיק 1000 (קבלת מתנות מאילי הון) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), ראש הממשלה צפוי לבקש חסינות אישית. בסמכותה של הכנסת להעניק לו חסינות על כל תיקיו או רק על חלק מהם.

בכל מקרה, גם במידה שהכנסת תאשר את מתן החסינות לנתניהו, או לחילופין לא תאשר, יוכל כל גורם אזרחי – לרבות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לעתור לבג"ץ, או שראש הממשלה יעשה זאת אם תידחה הכנסת את בקשתו. תקדימי עבר מלמדים כי בג"ץ התערב בהחלטות המחוקק כשסבר כי החסינות ניתנה או הוסרה מחוסר סבירות, חריגה מסמכות, או מחוסר בראיות. כך למשל אירע ב-2005, אז הורה בג"ץ לוועדת הכנסת לדון בשנית בבקשת החסינות שהגיש חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי (הליכוד), לאחר שציין כי הוועדה לא דנה בחומר הראיות שהציג לחבריה.

מנדלבליט מודיע על הגשת כתבי האישוםמנדלבליט מודיע על הגשת כתבי האישום

בסוף השבוע דחה בג"ץ את בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפיה על בית המשפט לקיים דיון מקדמי בעצם השאלה האם יש לו לדון בכשירותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. בג"ץ קבע כי על היועץ להעביר את חוות דעתו עוד קודם הדיון ביום שלישי הבא, חרף עמדתו כי כל זמן ובית המשפט לא הכריע האם ידון בעתירה, חוות דעתו אינה נדרשת.

חוות הדעת של מנדלבליט מתייחסת לשאלה האם חבר כנסת שהואשם בפלילים יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, זאת, בעקבות העתירה השבוע שדרשה מבג"ץ להוציא צו הצהרתי, לפיו על נתניהו, שמואשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, נאסר להרכיב את הממשלה הבאה. אלא, שמוקדם יותר כתב היועץ לבג"ץ כי "גילוי דעתי בעניין בעת הזו, על רגישותה ומורכבותה הרבה ממילא, לא יגביר את הוודאות המשפטית שבשמה מתבקשת חוות דעת".

נגד נתניהו הוגשו בחודש שעבר שלושה כתבי אישום, בהם הוא מואשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000, ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000. לפי כתב האישום, ראש הממשלה "נהג במשוא פנים והעמיד עצמו בניגוד עניינים בין תפקידיו הציבוריים לענייניו הפרטיים - תוך סטייה מהשורה".

תגיות:חסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה