חדשות בארץ

בג"ץ דחה את דרישת מנדלבליט: יחויב להעביר את חוו"ד בעניין נתניהו

בג"ץ קבע כי על היועץ להעביר את חוות דעתו עוד קודם הדיון ביום שלישי הבא, חרף עמדתו כי כל זמן ובית המשפט לא הכריע האם ידון בעתירה, חוות דעתו אינה נדרשת. קודם לכן אמר מנדלבליט כי עמדתו תוגש "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים לב למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכל בהתאם להוראות בית המשפט"

מנדלבליט (צילום: פלאש 90)מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה הערב (חמישי) את בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפיה על בית המשפט לקיים דיון מקדמי בעצם השאלה האם יש לו לדון בכשירותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. בג"ץ קבע כי על היועץ להעביר את חוות דעתו עוד קודם הדיון ביום שלישי הבא, חרף עמדתו כי כל זמן ובית המשפט לא הכריע האם ידון בעתירה, חוות דעתו אינה נדרשת.

חוות הדעת של מנדלבליט מתייחסת לשאלה האם חבר כנסת שהואשם בפלילים יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, זאת, בעקבות העתירה השבוע שדרשה מבג"ץ להוציא צו הצהרתי, לפיו על נתניהו, שמואשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, נאסר להרכיב את הממשלה הבאה. אלא, שמוקדם יותר היום כתב היועץ לבג"ץ כי "גילוי דעתי בעניין בעת הזו, על רגישותה ומורכבותה הרבה ממילא, לא יגביר את הוודאות המשפטית שבשמה מתבקשת חוות דעת".

לפי היועץ, בהינתן העובדה כי בית המשפט עדיין לא החליט האם יידרש לסוגיה, אין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו לגופם של דברים, כפי שמבקשים העותרים, טרם קיום דיון בעתירה, וללא הוצאת צו על תנאי ולאחר מכן צו מוחלט. לטענתו, "עצם השאלה אם על בית המשפט לדון ולהכריע עתה בסוגיה שבמוקד - מבלי להידרש לסוגיה גופא - היא כשלעצמה שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד, טרם בירור העתירה"

משכך, עמדתו תוגש "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים לב למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכל בהתאם להוראות בית המשפט".

בית המשפט נדרש לעניין בשל עתירה שהגישו 67 אנשי אקדמיה, ביטחון ותרבות, שהתקבצו יחדיו באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, בה נטען כי נוכח סירובו של מנדלבליט לחוות דעה, על בית המשפט להוציא צו הצהרתי נגד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו, מאחר והעבירות בהן הוא מואשם נושאות קלון.

בסוף השבוע העביר היועץ את חוות דעתו לבית המשפט, לפיה הוא אינו מוצא לנכון לפרסם את עמדתו כל עוד בג"ץ לא נדרש לנושא. מנדלבליט, שהגדיר את הסוגיה כ"כבדת משקל" אשר נוגעת לתחומי המשטר החוקתי, הדגיש כי עמדתו תוגש לפני מועד הדיון שייקבע, רק בכפוף להתערבות אופציונלית של שופטי בג"ץ, זאת, מאחר ובית המשפט לא אמור לעסוק כלל בתרחישים עתידיים.

נגד נתניהו הוגשו בחודש שעבר שלושה כתבי אישום, בהם הוא מואשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000, ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000. לפי כתב האישום, ראש הממשלה "נהג במשוא פנים והעמיד עצמו בניגוד עניינים בין תפקידיו הציבוריים לענייניו הפרטיים - תוך סטייה מהשורה".

תגיות:בג"ץאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה