כתבות מגזין

1200 סביבונים וסבתא אחת: "אולי עוד אעקוף את הנכדים שלי"

מרים וניאל אוספת סביבונים מכל העולם ושוברת שיאים חדשים. "מכל מדינה בה ביקרתי בחיי יש לי סביבון", היא מספרת. "הבית שלי פתוח, כל מי שרוצה מוזמן לבוא ולצפות באוסף, הוא מיועד לכל עם ישראל"

  • כ"ז כסלו התש"פ
אא

מרים וניאל (81) מהרצליה היא סבתא לא רק של סיפורים אלא גם סבתא מהאגדות. יש לה אוסף נדיר של אלף ומאתיים סוגי סביבונים שנאספו עם השנים מחמישים מדינות ברחבי העולם, והיא עדיין לא מתעייפת.

"התחלתי לאסוף סביבונים בגיל 35", מספרת וניאל. "לא הייתה לי כוונה בהתחלה להפוך את זה לאוסף, אלא זה התחיל מסביבון שקניתי לביתי היחידה כשהייתה בגיל שנתיים. אחר כך זה המשיך, שנה ועוד שנה, סביבון ועוד סביבון, עם השנים הבנתי שיש לי אוסף נדיר".

 

מכל רחבי העולם

מאיפה הצלחת להשיג אלף ומאתיים סוגים של סביבונים?

"כשהבנתי שאני אספנית של סביבונים, אז זה התחיל ללוות אותי לכל מקום. כך, בכל מקום בו ביקרתי ברחבי העולם, וזה אומר ארבעים ושבע מדינות, דבר ראשון הייתי מחפשת סביבונים שלא ראיתי בשום מקום, וכך התווספו לי כל שנה עוד ועוד סביבונים".

איך ייתכן שקיימים כל כך הרבה סוגי סביבונים?

"תסתכל על האוסף", משיבה לי וניאל, "אתה רואה ממה הוא מורכב? הוא מורכב מכל מיני סוגי קטגוריות. יש כאן סביבונים מקרמיקה, מאלומיניום, מזכוכית, מפלסטיק ומנייר. בנוסף לחומרים מהם עשויים הסביבונים יש גם חלוקה בהתאם לגודל, צורה, סגנון וארץ מוצא. אלו דברים שהופכים כל אחד מהסביבונים למיוחד בפני עצמו".

כשסבתא וניאל מספרת לי על המקומות בהם היא טיילה בעולם, אני מתחיל קצת להבין איך היא הצליחה להשיג אוסף כה נדיר. "הייתי בסין, תאילנד, רוסיה, יפן, הודו, ספרד, צרפת, הולנד, פורטוגל, גרמניה, איטליה, סרי לנקה, מרוקו, בולגריה, יוון, בלגיה, בקיצור כמעט בכל העולם".

סבתא וניאל לא שומרת את האוסף לעצמה. "לפני עשרים וחמש שנה החלטתי לעשות בבית תצוגה של כל הסביבונים, ומאז האוסף שלי רק גדל. אנשים, חברים ומשפחה, כל מי שמכיר אותי מביא לי לאוסף סביבונים מכל מקום שהוא נמצא בו".

מי יכול לבוא לראות את האוסף?

"כולם באים. הבית שלי לגמרי פתוח, וכל מי שרוצה יכול לבוא אליי הביתה ולראות את התצוגה. מגיעים לכאן מכרים, שכנים, משפחה וסתם עמך בית ישראל. השנה התצוגה תיארך שבועיים, בכדי שיהיה מספיק זמן לעוד קבוצות להגיע וליהנות. בתצוגה אנו מדברים הרבה על חג החנוכה על סביבונים, וגם מעלים כל מיני סיפורים סביב החנוכה. זה הפך אצלי למסורת ולהזדהות עם החג, זה מעניק לי את הזכות לחגוג את חג החנוכה בצורה מאוד מיוחדת ואחרת, עם הרבה אנשים, יצירה ושמחה גדולה.

"בכלל", היא מוסיפה לאחר מחשבה קצרה, "יש כאן תופעה מאוד חמודה - ילדים שהיו אצלי כשהיו בני עשר, מגיעים עכשיו עם האישה שלהם או הבעל והילדים, כדי ליהנות שוב ולסובב ולהסתובב באוסף שלי. יותר מכך אומר לך - יש כאלה שגם באים כבר עם הנכדים".

לסיום, סבתא וניאל מספרת על הנכדים שלה: "יש לי שני נכדים בני 11 ו- 13 שמביאים לכאן את חבריהם ומתגאים בסבתא שלהם, זה משמח אותי, אפילו שיש סביבונים שהם מצליחים לסובב ואני לא מצליחה".

תגיות:אוסףסביבונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה