חדשות בארץ

מחשש לחוסר שיתוף פעולה ישראלי: התובעת בהאג העבירה לשופטים את המלצת מנדלבליט

בנסודה אמרה כי היא מעבירה לשופטי בית הדין את חוות דעתו של מנדלבליט, על מנת לאפשר להם "לשקול את כל העמדות והדעות בצורה שתסייע לכם להכריע". היא ציינה את החשש מאי-שיתוף פעולה מצד ישראל, והדגישה כי היא מאמינה שיש להעביר מסמכים אלה "במיוחד במצב שבו אולי לא תהיה לכם דרך אחרת להיחשף לעמדה של ישראל". לפי חוות הדעת של מנדלבליט, לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתלונות פלסטיניות נגד ישראל, שכן האחרונה היא מדינת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית וחזקה

תובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירהתובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירה
אא

ארבעה ימים לאחר שביקשה משופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לבדוק האם בסמכותו השיפוטית לחקור פשעים בגדה וברצועה נוכח תלונות הפלסטינים, העבירה היום (שלישי) התובעת, פאטו בנסודה, את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפיה לבית הדין אין סמכות שיפוטית לחקור את מדינת ישראל. במכתב ששיגרה לשופטים כתבה בנסודה כי היא מעבירה להם את המלצת היועמ"ש בשל החשש שישראל תסרב לשתף פעולה עם החקירה, ותמאן מלמסור את החומרים הרלוונטיים לידי התביעה. לדבריה, זמן קצר קודם שפרסמה את הודעתה על פתיחה בחקירה מקדמית, היא עדכנה את ישראל והפלסטינים על כוונה אפשרית זו עוד לפני סוף השנה.

לפי חוות הדעת של מנדלבליט, לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתלונות פלסטיניות נגד ישראל, שכן ישראל היא מדינת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית וחזקה – שלא בדומה למדינות נחשלות בעלות משטר טוטליטרי השולטות על הרשות השופטת ומבצעות פשעים כרצותן באזרחיה ויריביה. בחוות הדעת צוין כי פלסטין אינה מדינה, וכי פתרון הסכסוך ביניהן צריך להיעשות במסגרת משא ומתן, ולא בלחץ הליך פלילי. לפי חוות הדעת, "הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן". לאור זאת, טען היועץ, "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".

בנסודה אמרה כי היא מעבירה לשופטי בית הדין את חוות דעתו של מנדלבליט, על מנת לאפשר להם "לשקול את כל העמדות והדעות בצורה שתסייע לכם להכריע". היא ציינה את החשש מאי-שיתוף פעולה מצד ישראל, והדגישה כי היא מאמינה שיש להעביר מסמכים אלה "במיוחד במצב שבו אולי לא תהיה לכם דרך אחרת להיחשף לעמדה של ישראל".

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאגבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

ביום שישי פרסמה התובעת בבית הדין הפלילי את תוצאות הבדיקה המקדמית, לפיה ישנו בסיס לחקירה נגד ישראל בעקבות פעולותיה בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, במסגרתן עלה כי ישנו יסוד סביר להנחה כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה נגד הפלסטינים. לפי התובעת, שביקשה משופטי בית הדין לקבוע בתוך 120 יום האם בסמכותו השיפוטית לחקור פשעים בגדה וברצועה, חשד דומה התעורר גם ארגוני הטרור העזתיים – חמאס ופלגים פלסטינים אחרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בחריפות את החלטתה, ואמר כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק. הופכים את בית הדין הבין-לאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה. זה אבסורד. אנחנו נאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית. תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית חסרת בסיס".

שר החוץ ישראל כץ מסר בתגובה: "החלטתה של התובעת בבית הדין בהאג היא חמורה, מקוממת ונוגדת את החוק הבין-לאומי. לא ייתכן שהתובעת לוקחת לעצמה ולבית המשפט סמכויות שיפוט בניגוד לחוק ומכופפת את הדין הבין-לאומי על מנת שיתאים לפרופגנדה הפלסטינית". כץ הודיע  כי ישראל דוחה את ההחלטה, וקוראת למדינות נוספות "לעצור את בית המשפט מלהפוך לכלי פוליטי בידיי הפלסטינים במאבקם נגד הקיום של מדינת ישראל וזכותה להגנה עצמית".

תגיות:בית הדין הפלילי הבינלאומיפאטו בנסודהאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה