חדשות בארץ

מנדלבליט לאוחנה: שקול למנות את ליאת בן ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציע לשר המשפטים אמיר אוחנה מועמדים נוספים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, ביניהם ליאת בן ארי, התובעת בתיקי נתניהו. אוחנה הגיב, כי בכוונתו לראיין גם מועמדים נוספים מחוץ לפרקליטות: "שמחתי לראות, כי מתחם הסבירות התרחב עוד מעט בעיניך"

אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

נמשכת ההתגוששות בצמרת משרד המשפטים: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הציע אמש (ראשון) לשר המשפטים אמיר אוחנה לשקול את מועמדותה של עורכת הדין ליאת בן ארי שווקי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה. בן ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), שמונתה בחודש ספטמבר למשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים, הובילה את צוות הפרקליטים שטיפל בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והמליצה להעמידו לדין באשמת שוחד בפרשות השונות. בן ארי היא בין בכירי הפרקליטות, עליהם מתח אוחנה ביקורת וכינה אותם "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות".

במכתב ששלח לאוחנה, הציע מנדלבליט מועמדת נוספת לתפקיד – המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, נורית ליטמן. שתי המועמדות מצטרפות להצעה שהעביר היועץ בעל פה לשר המשפטים לשקול את מועמדותם לתפקיד של ציון אילוז ואורית קוטב.

מנדלבליט הדגיש במכתבו, כי מבחינתו "המועמד המתאים ביותר" הוא המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), שלמה (מומי) למברגר. עם זאת, "לאור הנסיבות שנוצרו, וכדי למנוע מצב שבו מינוי ממלא המקום הופך מושא למחלוקת ולעימות בינו לבין השר", הוא הציע כאמור ארבעה מועמדים נוספים. "כל חמשת המועמדים המוזכרים לעיל יכולים לעמדתי לשמש בתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, ולתרום לשמירת שלטון החוק וביצורו, להגנה על האינטרס הציבורי, על זכויות האדם ועל המינהל התקין", כתב מנדלבליט. "מינוי אחד ממועמדים אלה, אשר ייעשה בהסכמה בין שר המשפטים לבין היועמ"ש, יחזק את אמון הציבור בעצמאות פרקליטות המדינה והעומד בראשה, ובאי תלותם בגורמים הפוליטיים".

העלאת שמה של ליאת בן ארי על ידי מנדלבליט כמועמדת אפשרית לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה נתפסת כסוג של התרסה נגד שר המשפטים, במסגרת המאבק ביניהם למי נתונה הסמכות לקבל את ההחלטה על המינוי. שר התקשורת דודי אמסלם כתב על כך בטוויטר: "תגידו מה שתגידו על היועץ הזה – מוכרחים להעריך את חוש ההומור שלו".

במכתב ששיגר הבוקר למנדלבליט, הבהיר אוחנה כי בכוונתו לזמן לריאיונות מועמדים נוספים – מהפרקליטות, וגם מחוצה לה: "להשקפתי, מינוי של כל בעל תפקיד בכיר בפרקליטות (ולא רק שם) מצוי במתחם הסבירות, ועל כן אזמין לריאיונות מועמדים נוספים העונים לתבחין זה". את מכתבו פתח שר המשפטים בעקיצה לעבר היועץ, שבתחילת החודש התעקש כי על אוחנה למנות לתפקיד אך ורק את למברגר: "שמחתי לראות, כי מתחם הסבירות התרחב עוד מעט בעיניך". בהמשך כתב אוחנה, כי יראיין "בשמחה" את שתי המועמדות הנוספות שהציע מנדלבליט. עם זאת, הוא הביע "תמיהה" על כך שביניהן נמצאת "מי שזה עתה זכתה במכרז, שעמלתם כה קשה לשכנע את נציב שירות המדינה מדוע הוא נחוץ עד מאוד – המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים".

אוחנה – שכיוון בדבריו לליאת בן ארי, שכאמור מונתה לאחרונה לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה – הוסיף בציניות: "כיצד יתנהלו העניינים הכלכליים בפרקליטות המדינה ביעילות, כאשר המשרה החשובה והנחוצה תיוותר לא מאוישת. בכל אופן, אשמע גם אותה בלב פתוח ובנפש חפצה".

"תקוותי היא, כי שנינו רואים לנגד עינינו את חיזוק אמון הציבור בפרקליטות כיעד חשוב מאוד בעת הזו, ועל כן ננהל את ההליך ברצינות המתחייבת", חתם השר את מכתבו.

המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, אורלי בן ארי גינזברג, הודיעה בסוף השבוע היא מוותרת על מינויה לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה. מוקדם יותר אתמול נמסר מלשכתו של מנדלבליט, כי הוא שוחח עם בן ארי ו"ביקש לחזק את ידיה לנוכח אירועי הימים האחרונים". על פי ההודעה, היועץ אמר לפרקליטה כי החלטתה לוותר על התפקיד שהוצע לה על ידי אוחנה היא "צעד מוערך ואמיץ". עוד נמסר, כי "מנדלבליט שב והדגיש, כי עמדתו בנוגע למינוי ממלא מקום פרקליט המדינה אינה מושתתת על שיקולים אישיים כלשהם, אלא על עמדה משפטית עקרונית בנוגע לתהליך הנדרש לשם הבטחת עצמאותו ואי תלותו של ממלא פרקליט המדינה ואמון הציבור בתהליך זה. היועץ המשפטי לממשלה הביע תקווה להמשך עבודה משותפת ופורה למען שלטון החוק במדינת ישראל והאינטרס הציבורי".

כזכור, אוחנה אמר שלשום, בריאיון לחדשות 12, כי על בן ארי הופעלו "לחצים כבדים" שהבשילו, בסופו של דבר, להחלטתה: "סוג של אקדח על השולחן. אני לא יודע מה הוא האקדח, ומי הניח אותו בדיוק, אבל מצער אותי מאוד שככה מתנהלת המערכת. מצער, וגם דורש בירור ובדיקה של האופן בו מתנהלת המערכת"

תגיות:אמיר אוחנהאביחי מנדלבליטליאת בן אריפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה