כתבות מגזין

הרב בנימין וולקן: "זה נורא, אדם רוצה לחזור בתשובה, ובסוף נופל לזרועות המיסיונרים"

הטפת תכנים מסיונריים ושכנוע להמרת דת נראים כרחוקים מהמציאות של דורנו, אך מסתבר שהם קורים יותר ויותר. הרב בנימין וולקן, מנהל מחלקה ב'אור לאחים' מספר על מקרים מצמררים בהם חולצו יהודים ברגע האחרון מהכתות המשיחיות, ומתריע: "זה עלול לקרות גם לבני משפחותיכם ולידידיכם, אל תהיו אדישים"

אא

החתונה בה ביקר הרב בנימין וולקן לאחרונה הייתה מרגשת מאוד. על פניו היא נראתה כמו כל חתונה אחרת במגזר החרדי. היא נערכה באחד האולמות הידועים בבני ברק, כשנוכחים בה בחורי ישיבה רבים שבאו לשמח את החתן, וגדולי ישראל ידועים שנוטלים חלק בשמחה.

מעטים ידעו על כך שהחתונה הזו ניסית לגמרי. החתן המאושר, בעל הייחוס המפואר, התגורר במשך כמעט חמש עשרה שנה בתוך קהילה משיחית בתל אביב. בסייעתא דשמיא מופלאה הצליח הרב וולקן יחד עם צוות ארגון 'אור לאחים' לחלצו מציפורני המיסיון, וללוותו צעד אחר צעד עד שהשתקם ונישא כדת משה וישראל. "ההשתתפות בחתונה שלו הייתה המתנה הגדולה ביותר שיכולנו לקבל", הוא אומר בהתרגשות.

 

הקונצרט שהתגלה ככת

הרב וולקן הוא מנהל המחלקה להצלה ממיסיון וכתות בארגון 'אור לאחים'. "הקמנו את הארגון לפני כמה שנים, בעקבות פניות רבות שהגיעו אלינו מכל רחבי הארץ", הוא מספר. "היות ואני מטפל בנושא הזה כבר למעלה מעשור ומכיר בצורך הגדול, החלטתי להתאחד יחד עם עוד מספר יהודים, כדי להקים ארגון שיעניק מענה מקצועי במסגרת ההיאבקות במיסיון".

הרב וולקן מדגיש כי הדבר חשוב ונצרך ביותר. "יש כיום ארגונים לא מעטים שעוסקים כמעט בכל תחום שהוא: יש שמטפלים בנוער נושר, יש שנלחמים בהפלות, יש שעוסקים בתמיכה בזולת ובהכנסת כלה, בעזרה ליתומים ואלמנות. רק בנושא המלחמה בכתות ובמיסיון כמעט לא היה מענה, בעוד שהפעילות המיסיונרית בארץ לצערי כל כך צומחת וגדלה. התחושה שלנו הייתה שאם אנחנו לא נעמוד כחומה בצורה, הסכנה תגדל מיום ליום, הבנו שזהו צורך השעה".

איפה בעיקר אתה פוגש בפעילות המיסיונרית?

"באופן כללי כמעט לא ניתן לראות פעילות כזו בריכוזים חרדיים, אם כי אנחנו בכל זאת מקבלים מידי פעם דיווחים על חלוקת חומרים מיסיונרים בשכונות חרדיות. אבל אם נצא מחוץ לאותן שכונות, נוכל לראות שהחומר המיסיונרי אורב כמעט בכל פינה".

הרב וולקן מעיד על כך כאחד שחורש את הארץ לאורכה ולרוחבה ונמצא כמעט בכל ערב בעיר אחרת. "הפעילות המיסיונרית קיימת כמעט בכל מקום", הוא אומר. "אנחנו מגיעים לאירועים שהמיסיונרים מקיימים ורואים למרבה הצער שהמקומות האלו פורחים, ויש להם גם הצלחות. מכיוון שאנו עומדים על המשמר וקוראים לאנשים לא להיכנס לאותם אירועים, אנו מונעים מאנשים חדשים להצטרף. אנו מסבירים להם במי מדובר וגם מחלקים בכניסה חומרי הסברה תיאולוגיים. יש לנו חומר ייעודי לכל קבוצה ולכל כת, וכך אנו פועלים בעניין".

הרב וולקן מדגיש שהפעילות המיסיונרית נעשית בצורה מאוד מתוחכמת. "האירועים שהם מקיימים ממומנים על ידי כנסיות בחו"ל, אך בארץ הם מקפידים לקרוא לעצמם 'קהילה' ולא 'כנסיה', כדי שזה לא יהווה חסם לאנשים שבאים להצטרף, ואילו לכומר הם קוראים 'רועה קהילה'. מי שבכל זאת ירצה לברר, יוכל בקלות להיכנס לאתרים שלהם ולראות שלא רק שהם משויכים לכנסיות בחו"ל, אלא שאותן 'קהילות' בארץ מוצגות באותם אתרים כ'שלוחות של כנסיות'".

אבל מה גורם לאנשים נורמטיביים להגיע לפעולות שלהם?

"ההצעות שלהם נשמעות לרוב מאוד מפתות", מסביר הרב וולקן. "אפשר לראות למשל שהם מציעים קונצרטים לציבור הרחב, ורק לפני כשבועיים התקיים ברמת גן קונצרט מיוחד שהם ארגנו כביכול לצורך הכרת האוכלוסייה הקוריאנית. במסגרת זו הם הציעו שירה קוריאנית ואוכל מסורתי קוריאני. גילינו שם אנשים דתיים, שומרי מצוות, שראו את הפרסום שלהם בפייסבוק והחליטו להגיע. הם הצליחו להביא כמות עצומה של משתתפים שלא חלמו על מהות האירוע שהם עומדים להשתתף בו, כיוון שבפרסום כלל לא מוזכר שזו קהילה משיחית. רק אחרי שנכנסו ראו את הסמלים המיסיונרים הם התחילו לקשר".

האנשים שפוגשים אתכם בכניסה למקומות האלו, בדרך כלל משתכנעים ועוזבים את המקום?

"כן, רוב האנשים שמבינים במה מדובר עושים בדרך כלל 'אחורה פנה' וחוזרים לאחוריהם, אך יש גם כאלו שמתעקשים בכל זאת להיכנס כדי לבדוק אם אנחנו צודקים. לאחר כרבע שעה הם יוצאים החוצה ומודים: 'צדקתם'. לצערי יש כאלו שנלכדים ברשת וזוהי הבעיה הגדולה שעימה אנו צריכים להתמודד. כי צריך להבין – האנשים שנלכדים ברשתם של המיסיונרים אינם כאלו שחפצים בכך מבחירתם החופשית. גם בתי המשפט בישראל כבר קראו ל'יהודים המשיחיים' בשם כת, כי הם עובדים בצורה של תרמית".

ומה עם אנשי 'הקהילות המשיחיות'? איך הם מגיבים כשרואים אתכם בכניסה לאותם מקומות?

"זה מאוד לא מוצא חן בעיניהם בלשון המעטה. לפעמים הם משתמשים באלימות כדי לגרש אותנו, ובאופן קבוע הם מזעיקים משטרה, אך לשוטרים אין איך לעזור להם, כי מבחינת החוק אנו נמצאים במדינה דמוקרטית, ובדיוק כפי שמותר למיסיונרים להציע את האירועים שלהם, מותר לנו לבוא ולהפגין נגד. כמובן שאנחנו לא נכנסים לתוך האירועים עצמם, כי אסור לנו להיכנס לתוך השטח מבחינה דתית, שהרי זהו מקום עבודה זרה. יש מקומות בהם מועסקים דיילים מיוחדים מטעמם שאומרים לכל האנשים: 'אל תקשיבו להם, הם משקרים', כשהם מצביעים עלינו. מובן שאנחנו לא רצויים שם והם עושים הכל כדי שלא נגיע לאותם אירועים".

איך בכלל אתם יודעים עליהם ועל האירועים שהם מקיימים?

"חלק מהאירועים מפורסמים באופן ישיר ברשת וכך אנו יודעים עליהם. בנוסף, אנו מפעילים מקורות מודיעיניים מטעמנו, שאיני יכול לחשוף אותם כאן ממניעים מובנים. כמו כן, יש 'קהילות משיחיות' בעלות זמני פעילויות קבועים, כך שאנו מגיעים אליהן בקביעות, כדי למנוע מאנשים חדשים להצטרף. מניסיוננו אנו יודעים עד כמה שחשוב 'לתפוס' את האנשים ברגע הראשון, כי אז הכי קל להבהיר להם את האמת ולהוציא אותם".

 

נופלים ברשת

בנוסף לפעילות הנעשית בשטח, מספר הרב וולקן שהארגון עוסק הרבה מאוד גם בהסברה, דרך רשת האינטרנט, וכן הוא פועל באופן של הסברה  'אחד על אחד'. "מגיעות אלינו פניות מכל הארגונים המתעסקים בקירוב, ביניהם כמובן ארגון הידברות. בכל פעם שמגיעים אליהם מקרים המעורבים במיסיון, הם מפנים אותם אלינו, וכך אנו מקבלים מידי יום עשרות פניות חדשות.

"מקרה מרגש מאוד שטיפלנו בו לא מזמן היה ביום חמישי של חול המועדסוכות האחרון. הופנתה אלינו בחורה ישראלית שהכירה בחור אמריקאי והקשר ביניהם התהדק, עד שנחשף לה לפתע שהוא בעצם 'יהודי משיחי' המאמין באותו האיש וקשור לאחת הקהילות המיסיונריות בארה"ב. היא כמובן התקשרה אלינו מזועזעת וביקשה שנעזור לו ונחלץ אותו מהכת. תוך כדי שיחה הבנו שיש שתי מגבלות קשות – האחת היא שהבחור דובר אך ורק אנגלית, והשנייה – שיש לו טיסה בשעות הערב. הפנייה, כאמור, הגיעה אלינו ביום חמישי בצהריים, ואנחנו הצלחנו לארגן בתוך זמן קצר תיאולוג מומחה דובר אנגלית. הבחור והבחורה שהיו בדרום הארץ, הגיעו אלינו ויחד ישבנו לפגישה ארוכה ומורכבת שבמהלכה הבחור קיבל מסה של שאלות שלא היו לו עליהן תשובות. עד עתה אנו שומרים איתו על קשר רציף, בקרוב הוא עומד להגיע שוב לארץ ושוב נשב אתו, נעשה הכל כדי להוציא אותו מהאמונה המשיחית.

"אנו מקבלים הרבה מאוד פניות של ילדים שמדווחים על הוריהם, או הורים שמדווחים על ילדיהם, וכן חברים המדווחים על בני משפחה, ועוד כל מיני אנשים שנופלים לכל מיני קבוצות של כתות מסוכנות. אנו דואגים להיפגש עם כולם, כדי לחלץ אותם.

"עוד פעילות שאנחנו עושים היא נגד מיסיון אקטיבי בשטח. בכל פעם שאנו יודעים על פעילי מיסיון שמפעילים ברחבי הארץ דוכנים בהם הם מחלקים פליירים ופרוספקטים שלהם, אנו יוצאים לאותם מקומות ומתריעים בפני הציבור על כך. יש לנו מתנדבים ופעילים בכל עיר ועיר, אנו מוציאים אותם לשטח מיד כששומעים על כאלו מקרים, ובדרך כלל מצליחים באופן כזה להבריח מיד את המיסיונרים מהמקום".

מיהם בכל זאת האנשים שנופלים ברשת?

"המיסיונרים בדרך כלל אינם פונים לאוכלוסייה המבוססת, אלא בעיקר לשכבה הממוצעת והחלשה. הם גם מומחים בפניות לאנשים שמחפשים רוחניות, והציבור הישראלי הלא דתי, מחפש כידוע הרבה מאוד רוחניות. השאלה היא מי תופס אותו ראשון – מיסיונר או נציג של ארגוני התשובה. תחשבו כמה זה נורא – אדם מחפש להתחזק ובסוף נופל לזרועות של מיסיונרים. לצערי הרב הם גם חזקים מאוד בעולם הדיגיטל. הגענו למצב בו אנשים מפעילים סרט ילדים דרך יוטיוב ובאמצע הסרט קופצת פרסומת שקוראת להם לבוא לראות סרט על אותו האיש. זה כבר מנוגד לגמרי לחוק, כי החוק אוסר לחשוף קטינים לנושאים שעלולים להמיר את דתם. פנינו בנושא הזה כמה פעמים למשטרה, אך התיק נסגר בכל פעם מחדש בשל חוסר עניין לציבור".

הרב וולקן מבקש להדגיש: "כמובן שהפעילות ההסברתית שלנו נעשית אך ורק בהתאם לחוק. אנחנו לא חוששים מהמשטרה, להיפך – המיסיונרים הם אלו שצריכים לחשוש, ואכן אנו רואים בכל פעם מחדש איך שברגע שאנחנו מגיעים למקום – הם לעתים קרובות מתנדפים".

לסיום, הוא נזכר במקרה שריגש אותו במיוחד: "הגיעה אלינו נערה חרדית בת 16, שנשלחה על ידי מדריכתה המסורה לשבחה ייאמר שפקחה עין וגילתה שחניכתה נפלה לציפורני המיסיון, ואף נכנסה ממש לעניינים כמו הברית החדשה וכדומה. הצלחנו להגיש לה מענה וישבנו איתה לשיחות ממושכות, עד שחילצנו אותה משם בהצלחה מרובה. אלו מקרים שמגיעים אלינו כמעט מידי יום, והם מעידים עד כמה הפעילות המיסיונרית מסוכנת. היכולת לחלץ יהודים מכאלו דברים היא חד משמעית הצלת נפשות ופדיון שבויים, וידוע שכל המציל נפש מישראל כאילו קיים עולם מלא".

נתקלתם בחומר שנראה לכם מיסיונרי בתיבות הדואר? שמעתם על כנס שעומד להתקיים? אנא, צרו קשר עם ארגון 'אור לאחים' ובכך תזכו להציל נשמות לדורי-דורות: 1700500506

תגיות:יהדותאור לחיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה