חדשות בארץ

שר החוץ כץ: פינוי חאן אל-אחמר מתעכב בגלל החשש מבית הדין בהאג

בתגובה להודעת התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג על כוונתה לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה, אמר שר החוץ ישראל כץ כי לישראל הזכות להגן על עצמה. הוא ציין, כי החשש מבית הדין מנע עד כה את פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר

כץ, תמונת ארכיון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)כץ, תמונת ארכיון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

שר החוץ ישראל כץ הגיב הבוקר (ראשון) על החלטת התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, פאטו בנסודה, לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה. בריאיון לכאן רשת ב', טען כץ כי החשש מבית הדין הוא שמנע עד כה את פינויו של המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר.

"אנשים צועקים 'מדוע לא לפנות את חאן אל-אחמר?'", אמר כץ. "בקבינט הגענו למסקנה שזו נקודה רגישה, שיכולה להיות הגורם המכריע בקבלת ההחלטה של התובעת מגמביה להמליץ על פתיחה בחקירה נגד ישראל. כל הזמן עקבנו איפה עומד במשוער התהליך הזה של התובעת".

"ישראל לא ביצעה פשעי מלחמה, יש לה הזכות להגן על עצמה בפעולות מובהקות של הגנה עצמית", הדגיש שר החוץ. "אין פעולה אחת בעזה שאינה פעולת הגנה עצמית. יש כאן צביעות, לעומת מדינות אחרות שטובחות באזרחים שלהן. חצי מיליון אזרחים נרצחו בסוריה על ידי אסד, וכמובן ישנן דוגמאות רבות אחרות. באים למדינת ישראל, שמקפידה על עצמה מאוד, ויש לה מצפון ומוסר – גם למפקדים, גם ללוחמים וגם למדינאים".

כץ הביע תקווה כי ארצות הברית, בריטניה ומדינות נוספות יסייעו לישראל לפעול נגד כוונתה של בנסודה לפתוח בחקירה נגדה: "נפעל שיהיה לחץ קשה על בית הדין, כדי שהשופטים ירפו מישראל ולא יחליטו לפתוח בחקירה".

ד"ר רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום המשפט הבינלאומי, תקף הבוקר אף הוא את החלטתה של בנסודה לפתוח בחקירה נגד ישראל. "התובעת מוטה לרעה נגד ישראל, כל אדם סביר שקורא את הדוח שכתבה יגיע למסקנה הזו", אמר בריאיון לגלי צה"ל. "היא מתעסקת בפשעים לדבריה בצד הישראלי, ומתעלמת מהפשעים בצד הפלסטיני. בתיאור העובדתי של התובעת אין קורבנות ישראלים, אין טרור, אין טילים נגד ישראל. כל מה שיש זה רק רצף של נרטיב פלסטיני, שמנסה לגלגל אחריות על מדינת ישראל ולהכניס את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לתוך בית הדין. מאכזב מאוד שתובעת בית הדין מאפשרת להפוך אותו לכלי פוליטי נגד ישראל".

"מדהים שהתובעת של בית הדין, שנועד להתעסק בזוועות הנוראיות ביותר שמתרחשות בעולם, מתעסקת בבנייה של יישובים", הוסיף שיינדורף. "עוד יותר מדהים, שאין התייחסות לכך שפלסטינים משלמים כסף לרוצחים של יהודים. יש משהו מאוד מטריד בגישה של התובעת, וזה משליך גם על מידת הלגיטימציה שאפשר לצפות שתהליך כזה גם יקבל במדינות אחרות בעולם".

"צה"ל מתנהל לפי הסטנדרטים הבין-לאומיים מהגבוהים בעולם. השימוש בכוח בהפגנות ברצועת עזה עבר ביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון, שיש לו מוניטין בכל העולם. אני מתקשה לראות איך בית דין בין-לאומי מעמיד לדין על פשעי מלחמה על דברים מהסוג הזה. הנימוקים שהתובעת הציגה אינם משכנעים. מן הראוי שהשופטים ידחו את בקשתה", הבהיר המשנה ליועמ"ש.

כאמור, בנסודה הודיעה שלשום כי קיימת עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד שביצעה פשעי מלחמה בעזה, ביהודה, בשומרון ובמזרח ירושלים. הודעתה באה בעקבות בדיקה מקדמית שערך משרדה בשנים האחרונות, לאחר שבשנת 2015 הגישו הפלסטינים תביעה בנושא לבית הדין. התובעת ציינה, עם זאת, בהודעתה כי היא מבקשת חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין בתוך 120 ימים בנוגע לסמכות השיפוט של בית הדין בעניין, לפני קבלת ההחלטה הסופית האם לפתוח בחקירה. אם אכן יוחלט על פתיחת חקירה, המשמעות היא שמאות בכירים ישראליים, בדרגים הפוליטי והצבאי, יהיו חשופים לאפשרות שיוצאו נגדם צווי מעצר ב- 123 מדינות החברות בבית הדין.

תגיות:ישראל כץבית הדין הבינלאומי בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה