חדשות בארץ

מנדלבליט נגד התובעת בהאג: החלטתה נמהרת ובלתי מבוססת

היועץ המשפטי לממשלה תקף בחריפות את התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, בעקבות הודעתה כי יש עילה לפתיחת חקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה: "לבית הדין אין סמכות שיפוט מסיבות משפטיות ברורות, ושום לוליינות משפטית לא תשנה זאת"

מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה מתח אמש (מוצאי שבת) ביקורת חריפה על התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, פאטו בנסודה, בעקבות הודעתה כי יש בסיס לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה ביהודה ושומרון, בעזה ובמזרח ירושלים.

בהודעה שהוציא היועץ נאמר כי "העובדה שתובעת בית הדין בחרה לקדם הליכים בעניינה של מדינת ישראל, בעקבות פנייה של הרשות הפלסטינית – בלתי מתקבלת על הדעת. יתירה מכך, כפי שעולה מחוות הדעת שפרסמתי ביום שישי האחרון, לבית הדין אין ולא יכולה להיות סמכות שיפוט מסיבות משפטיות ברורות, ושום לוליינות משפטית לא תשנה זאת".

מנדלבליט הדגיש, כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, המחויבת ופועלת לכיבוד החוק הבין-לאומי והערכים ההומניטריים. מחויבות זו עמדה ועומדת איתנה במשך עשורים, דרך כל האתגרים והזמנים הקשים שמדינת ישראל ניצבה מולם. היא נטועה באופיה ובערכיה של מדינת ישראל, ומובטחת על ידי מערכת משפטית חזקה ועצמאית, ששמה הולך לפניה בכל העולם. אין כל מקום להתערבות שיפוטית בין-לאומית במצב זה, מצדו של בית הדין שאמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר במקומות בהם שלטון החוק קרס".

"התובעת טוענת שהרשות הפלסטינית היא מדינה, אף על פי שברור וגלוי שהרשות הפלסטינית אינה מדינה. התובעת ממשיכה וקובעת מהו השטח של אותה 'מדינה', על אף שהצדדים הסכימו לפתור את המחלוקת ביניהם לגבי אותו שטח במסגרת משא ומתן עתידי", הוסיף היועץ. "יש להצטער על כך שתובעת בית הדין סירבה להתעמק בחוות הדעת, למרות שהיתה לה הזדמנות לעשות זאת בטרם נחפזה לקבל החלטה. מדובר במסמך מפורט, יסודי ומנומק, שמניח שורה ארוכה של טיעונים ואסמכתאות לכך שבית הדין איננו יכול לקנות סמכות ביחס לסכסוך בין ישראל והפלסטינים".

"לו הייתה התובעת מקיימת בחינה אמיתית, בלב פתוח ובנפש חפצה, של הנושאים המשפטיים שבפניה, היה עליה ללמוד היטב את המסמך ולקיים דיון מקיף ומעמיק בתוכנו. לא ברור מדוע אצה לה הדרך לקבל החלטה נמהרת ולא מבוססת שכזו", נאמר בסיום הודעתו של מנדלבליט.

כאמור, בנסודה הודיעה שלשום כי קיימת עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד שביצעה פשעי מלחמה בעזה, ביהודה, בשומרון ובמזרח ירושלים. הודעתה באה בעקבות בדיקה מקדמית שערך משרדה בשנים האחרונות, לאחר שבשנת 2015 הגישו הפלסטינים תביעה בנושא לבית הדין. התובעת ציינה, עם זאת, בהודעתה כי היא מבקשת חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין בתוך 120 ימים בנוגע לסמכות השיפוט של בית הדין בעניין, לפני קבלת ההחלטה הסופית האם לפתוח בחקירה. אם אכן יוחלט על פתיחת חקירה, המשמעות היא שמאות בכירים ישראליים, בדרגים הפוליטי והצבאי, יהיו חשופים לאפשרות שיוצאו נגדם צווי מעצר ב- 123 מדינות החברות בבית הדין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אף הוא בחריפות על הודעתה של בנסודה. "זהו יום שחור לאמת ולצדק", נאמר במכתב ששלח למנהיגים בעולם. "הופכים את בית הדין הבינלאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה. זה אבסורד. אנחנו ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

בסרטון שפרסם ברשת, אמר נתניהו: "תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית וחסרת בסיס. לבית הדין הבינלאומי אין שום סמכות לדון בנושא. יש לו סמכות לדון רק כשמדובר בתביעות שמוגשות על ידי מדינות ריבוניות. אבל מעולם לא הייתה מדינה פלסטינית. החלטת התובעת בהאג הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל".

"התובעת התעלמה לחלוטין מנימוקים משפטיים רציניים שהצגנו בפניה. היא גם מתעלמת מהאמת ומההיסטוריה כשהיא אומרת שזהו פשע מלחמה שיהודים חיים במולדתם, ארץ התנ"ך, ארץ אבותינו. לא נשקוט ולא נרכין ראש בפני העוול הזה. נמשיך להילחם בו בכל הכלים העומדים לרשותנו", הצהיר ראש הממשלה.

תגיות:אביחי מנדלבליטבית הדין הבינלאומי בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה