חדשות בארץ

נתניהו על החלטת התובעת בהאג: "יום שחור לאמת ולצדק"

במכתב ששלח למנהיגים בעולם, בתגובה להחלטת התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כתב נתניהו: "הופכים את בית הדין הבינלאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה. זה אבסורד"

נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אתמול (שישי) בחריפות על הודעתה של התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, לפיה יש עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה בעזה, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. "זהו יום שחור לאמת ולצדק", נאמר במכתב ששלח למנהיגים בעולם. "הופכים את בית הדין הבינלאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה. זה אבסורד. אנחנו ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

בסרטון שפרסם ברשת, אמר נתניהו: "תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית וחסרת בסיס. לבית הדין הבינלאומי אין שום סמכות לדון בנושא. יש לו סמכות לדון רק כשמדובר בתביעות שמוגשות על ידי מדינות ריבוניות. אבל מעולם לא הייתה מדינה פלסטינית. החלטת התובעת בהאג הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל".

"התובעת התעלמה לחלוטין מנימוקים משפטיים רציניים שהצגנו בפניה. היא גם מתעלמת מהאמת ומההיסטוריה כשהיא אומרת שזהו פשע מלחמה שיהודים חיים במולדתם, ארץ התנ"ך, ארץ אבותינו. לא נשקוט ולא נרכין ראש בפני העוול הזה. נמשיך להילחם בו בכל הכלים העומדים לרשותנו", הצהיר ראש הממשלה.

(סרטון: עומר מירון, לע"מ; סאונד: בן פרץ, לע"מ)

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב אף הוא בחריפות על הודעתה של בנסודה. "שירתי את מדינת ישראל לאורך 38 שנה, מחייל ועד לרמטכ"ל ה- 20 של צה"ל", כתב הערב בטוויטר. "אני קובע באופן חד-משמעי, כי צה"ל הוא מהצבאות המוסריים ביותר בעולם. חיילי צה"ל נושאים בכיסם את פנקס רוח צה"ל, שהיא רוח של שמירה על טוהר הנשק וכבוד האדם – על כך תמיד הקפדנו, ותמיד נקפיד. צה"ל ומדינת ישראל בוודאי אינם מבצעים פשעי מלחמה".

גנץ הוסיף, כי "אין בסיס לדרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, זוהי החלטה פוליטית ולא משפטית. אני מדגיש: במאבק על הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל להגן על עצמה, אין קואליציה ואופוזיציה. כולנו נירתם למאבק למען הצדק, ולמען זכותנו הבסיסית להגן על מדינת ישראל ואזרחי ישראל".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) קרא לנתניהו להציב אולטימטום בפני הרשות הפלסטינית, שהתביעה שהגישה לבית הדין בהאג בשנת 2015 הובילה להודעתה הנוכחית של בנסודה: "את זה שבית הדין הוא גוף פוליטי ואנטישמי כולם יודעים", כתב בטוויטר. "תציב לרשות הפלסטינית אולטימטום של 48 שעות למשוך את התביעה, ולא – מוטט אותה מיידית. היית צריך לעשות את זה הרבה קודם, כשהיא דרשה וקיבלה מעמד של מדינה משקיפה וכשהיא הגישה את התביעה בשנת 2015.

סמוטריץ' ציין כי "היתרונות הגלומים בקיומה של הרשות הפלסטינית למדינת ישראל כבר מזמן לא שווים את הנזק המדיני הכבד שהיא גורמת לנו. הרוס את חאן אל-אחמר מחר בבוקר, בכל יום הרוס מאחז בלתי חוקי אחר של הערבים והאירופאים. במלחמה כמו במלחמה – גבה מחיר כבד מכל הצדדים. בשנה הקרובה יהיה לך גיבוי אמריקאי, וזה בהחלט מספיק".

חברת הכנסת איילת שקד (הימין החדש) אמרה, כי החלטתה של תובעת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה היא "החלטה פוליטית צבועה וצפויה לצערי. אין לה סמכות לעשות זאת, ועל ישראל להיאבק בה בכל הכלים העומדים לרשותה".

 

"החלטת התובעת מופרכת ומקוממת"

התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אתמול כי קיים בסיס לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. הודעתה באה בעקבות בדיקה מקדמית שערך משרדה בשנים האחרונות, לאחר שבשנת 2015 הגישו הפלסטינים תביעה בנושא לבית הדין. התובעת ציינה, עם זאת, בהודעתה כי היא מבקשת חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין בתוך 120 ימים בנוגע לסמכות השיפוט שיש בידיה, לפני שתקבל את ההחלטה הסופית האם לפתוח בחקירה.

שעות בטרם מסרה בנסודה את הודעתה, פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את חוות דעתו בנושא, בה קבע כי עמדתה המשפטית העקרונית של מדינת ישראל, שאינה חברה בבית הדין, היא שבית הדין משולל סמכות שיפוט לקיים הליכים בנסיבות הנוכחיות: "רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבינלאומי ולאמנת רומא. הטענה שהפלסטינים הצטרפו כביכול לאמנת רומא אינה יכולה לשמש תחליף למבחן מהותי של הקניית סמכות פלילית לבית הדין על ידי מדינה ריבונית עם שטח מוגדר".

מנדלבליט הבהיר, כי "לישראל טענות משפטיות תקפות ביחס לשטחים שהפלסטינים מתיימרים להקנות לבית הדין סמכות לגביהם. ישראל והפלסטינים הסכימו, בתמיכת הקהילה הבינלאומית, לפתור את המחלוקת ביניהם בדבר עתיד השטחים במסגרת משא ומתן. הפלסטינים, בפנותם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים, ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים".

בהודעה משותפת לתקשורת, שהוציאו משרד החוץ ומשרד המשפטים לאחר פרסום הודעתה של בנסודה, נאמר כי "החלטת תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי שלא לסגור את התיק הפלסטיני הקורא לחקירה פלילית של ישראלים היא מופרכת ומקוממת. בית הדין מוסמך לדון רק בעניינים שהופקדו בידיו על ידי מדינות ריבוניות. האמת הפשוטה היא כי אין מדינה פלסטינית, ואף פעם לא הייתה כזאת, לכן לבית הדין אין כל סמכות לדון בנושא זה. כל אמירה אחרת היא לוליינות משפטית מעוותת".

"אין עוררין כי לישראל, מדינת העם היהודי, זכויות היסטוריות ומשפטיות איתנות בארצנו. הצדדים הסכימו שסיום הסכסוך ביניהם יושג במשא ומתן ישיר. הפלסטינים מתחמקים ממשא ומתן ומפירים באופן רצוף ושיטתי את מחויבויותיהם, כולל בעצם פנייתם לבית הדין", נאמר עוד בהודעה. במשרדי החוץ והמשפטים ציינו, כי המסמך שפרסם מנדלבליט ביחס להיעדר סמכות השיפוט של בית הדין "גובש במשך כשנה ובידיעת התובעת". לדבריהם, "על פי כל אמת מידה של צדק והוגנות, לא ייתכן כי התובעת תחליט בנושא זה עוד בטרם בחנה באופן רציני ולעומקה את עמדתנו הכתובה".

"התובעת נגררה אחרי המניפולציה הפלסטינית, שמטרתה ניצול לרעה של בית הדין כ'כלי נשק' פוליטי. הניסיון להפוך סוגיה מדינית למשפטית מעמיד מכשול כבד בפני הצדדים לסיים את הסכסוך. החלטתה לא רק שאינה משרתת את ערכי הצדק והשלום, אלא חותרת תחתם. סמכות אינה עניין טכני, היא הדבר שמבחין בין גוף שיפוטי לגוף פוליטי. בהתעלמות משרד התובעת מכללי הסמכות של בית הדין, הוא למעשה נתן יד לשימוש פוליטי בבית הדין – דבר המהווה פגיעה אנושה בכל טענה ליושרה משפטית של מוסד זה".

"ישראל, כמדינה שקמה לאחר זוועות השואה שפקדו את העם היהודי, הייתה בין הראשונות לתמוך ברעיון של הקמת בית דין פלילי בינלאומי. עם זאת, ישראל, כמו מדינות אחרות, לא הצטרפה לאמנת רומא בשל החשש הממשי כי בית הדין ינוצל ככלי פוליטי ולא ימלא את ייעודו. היום הוכיח משרד התובעת כי חששות אלה, והביקורת הגוברת על בית דין שאיבד את דרכו וסמכותו המשפטית והמוסרית, היו נכונים וצודקים", נאמר בסיום ההודעה.

תגיות:בני גנץבצלאל סמוטריץ'בית הדין הבינלאומי בהאג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה