חדשות בעולם

"התפללו עבורי": בפעם השלישית בהיסטוריה, הקונגרס מצביע על הדחת הנשיא

הדחתו של טראמפ, שככל הנראה צפויה להיות מאושרת בבית הנבחרים, צפויה להיבלם בידי הרפובליקנים בסנאט, הנהנים מרוב מובהק. טראמפ לפני הדיון: "אתם יכולים להאמין שאני הולך להיות מודח היום בידי השמאל הקיצוני, דמוקרטים שלא עושים כלום, ולא עשיתי שום דבר לא בסדר!"

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הנבחרים מתכנס בשעות אלה (רביעי) להצבעה על הדחתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. הדיון, שהחל לפני שעות ספורות, צפוי לארוך שעות ארוכות, ורק בשעות הקטנות של הלילה (שעון ישראל) יצביעו חברי בית הנבחרים הנשלט בידי הדמוקרטים על הדחתו של הנשיא הרפובליקני. הדחתו, שככל הנראה צפויה להיות מאושרת בבית הנבחרים, צפויה להיבלם בידי הרפובליקנים בסנאט, הנהנים מרוב מובהק.

כשעה וחצי לאחר תחילת הדיון, במהלכו ניסו הרפובליקנים להקשות על ההליך בבקשות וערעורים, נכנסה יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שהצהירה בפני הכתבים כי היא עצובה להדיח נשיא. קודם לכן דווח בתקשורת האמריקנית כי פלוסי ביקשה מהמחוקקים הדמוקרטיים לטפל בהליך באופן רציני ומחויב המציאות ולא באופן פוליטי. "איש מהחברים אל הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא, אבל כולנו ביומנו הראשון בתפקיד הרמנו את ידנו ונשבענו שבועה קדושה: 'אני נשבע לתמוך ולהגן על חוקת ארה"ב מכל אויב, מחוץ ומבית'. שבועה זו הופכת אותנו למגני החוקה. אם לא נפעל, נמעל בתפקידנו", הובא במכתב ששיגרה לחברי הקונגרס הדמוקרטים.

זו הפעם השלישית בהיסטוריה של ארצות הברית שבו מתכנס הקונגרס להצבעה על הדחתו של נשיא מכהן. טראמפ מואשם כי ניצל לרעה את סמכותו ופעל לשיבוש הליכי החקירה בבית הנבחרים שדן בנושא. למרות שהסיכויים להצלחת ההליך נמוכים במיוחד, במטה טראמפ חוששים להפסד צורב בבחירות לכהונה שנייה ב-2020. חשש זה עולה בקנה אחד עם הסקר שפורסם בתחילת השבוע ברשת "פוקס ניוז" השמרנית, לפיו 54% מכלל אזרחי ארצות הברית תמכים בהליך ההדחה נגד הנשיא. עוד ציין הערוץ, הידוע באהדתו הרבה לטראמפ, כי בעוד 50% מאמינים שיש להדיח את טראמפ, 4% נוספים תומכים בהליך עצמו המתנהל בבית הנבחרים, אך מתנגדים לכך שזה יוביל לסיום כהונתו של הנשיא.

הפגנה בעד הדחתו של טראמפהפגנה בעד הדחתו של טראמפ

זמן קצר קודם תחילת הדיון צייץ טראמפ בטוויטר: "אתם יכולים להאמין שאני הולך להיות מודח היום בידי השמאל הקיצוני, דמוקרטים שלא עושים כלום, ולא עשיתי שום דבר לא בסדר!". בציוץ אחר הוא כינה את ההליך "דבר נורא" והמליץ לעוקביו לקרוא את התמלולים. "זה לעולם לא צריך לקרות לנשיא בעתיד. שאו תפילה!"

זולת טראמפ שצפוי להיות מודח הלילה מתפקידו, גם הנשיאים אנדרו ג'ונסון, באמצע המאה ה-19, וביל קלינטון הודחו בבית הנבחרים. ג'ונסון חמק אך בקושי מהדחה בסנאט, כמו גם קלינטון שזוכה לבסוף בסנאט, שנשלט אז על ידי הדמוקרטים. לעומת זאת, הנשיא ריצ'ארד ניקסון, בשנות ה-70, העדיף להתפטר מתפקידו עוד לפני שבית הנבחרים יספיק להדיח אותו ממשרתו בעקבות פרשת ווטרגייט.

במרכז הליך ההדחה עומד החשד כי טראמפ ניצל את סמכותו כנשיא ארצות הברית למטרות פוליטיות ולא ענייניות, אשר הוביל את המפלגה הדמוקרטית לפתוח בחקירה בחודש ספטמבר. במסגרת הליך ההדחה, ועדת המודיעין של הקונגרס חקרה את שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, כאשר על פי החשד, טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה בעניינו של יריבו הפוליטי במרוץ ב-2020 ג'ו ביידן ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב.

תגיות:דונלד טראמפבית הנבחריםאוקראינה גייט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה