חדשות בארץ

דיווח בלבנון: זו טיוטת עסקת המאה של טראמפ

על פי הדיווח בערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", טיוטת החלק המדיני של תוכנית השלום האמריקנית כוללת את הקמתה של מדינה פלסטינית בעזה ובחלק משטחי יהודה ושומרון. ירושלים לא תחולק, גושי ההתיישבות והיישובים המבודדים יסופחו לישראל, ובקעת הירדן תישאר בידיה. חמאס יתפרק מנשקו, ואנשיו יקבלו משכורות ממדינות ערב. מצרים תמכור לפלסטינים שטחים בסיני, שיוקצו להקמת שדה תעופה ולצורכי תעשייה, מסחר וחקלאות

נתניהו וטראמפ (צילום: חיים צח, לע"מ)נתניהו וטראמפ (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", המקורב לארגון חיזבאללה, טען אמש (שני) כי הגיעה לידיו טיוטת חלקה המדיני של "עסקת המאה" – תוכנית השלום של ממשל טראמפ, שפרסומה מתעכב בין היתר בשל המשבר הפוליטי בישראל. סעיפי התוכנית, כפי שהוצגו בדיווח, כוללים את הקמתה של מדינה פלסטינית בעזה ובחלק משטחי יהודה ושומרון, שתיקרא "פלסטין החדשה". ההסכם, כך נטען, אמור להיחתם בין ישראל, אש"ף וחמאס.

על פי הדיווח, שאין לו אישור ממקורות נוספים, המדינה הפלסטינית לא תכלול את גושי ההתיישבות היהודיים ביהודה ושומרון. אלו – יחד עם היישובים היהודיים המבודדים – יסופחו לישראל, בתמורה לפיצוי כספי אותו תעביר לפלסטינים.

המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת. היא לא תחזיק בצבא אלא רק במשטרה, והשוטרים יהיו היחידים שיוכלו לשאת בנשק. במסגרת ההסכם, ישראל תגן על פלסטין החדשה מפני "כל תוקפנות חיצונית", וזאת בתמורה לתשלום כספי שיסוכם במהלך המשא ומתן.

בכל הנוגע לסוגיה הנפיצה של ירושלים – העיר לא תחולק, והיא "תהיה משותפת בין ישראל ופלסטין החדשה". התושבים הערבים בבירה יהיו אזרחיה של פלסטין החדשה, ולא של ישראל. עיריית ירושלים תהיה אחראית על כל תחומי החיים של תושבי העיר, למעט החינוך לתושבים הערבים שיופקד בידי המדינה הפלסטינית. פלסטין החדשה תשלם לעירייה היהודית של ירושלים ארנונה ומים. יהודים לא יורשו לקנות נדל"ן ערבי בעיר, וכן להיפך – מהערבים תימנע האפשרות לרכוש בתים יהודיים. שטחה של ירושלים לא יורחב, ובמקומות הקדושים יישמר הסטטוס קוו "כפי שהוא כיום". עם זאת, קובעת התוכנית כי החסות על מסגד אל-אקצא תועבר מירדן לסעודיה.

ביחס לרצועת עזה, על פי התוכנית האמריקנית המוצעת, מצרים תמכור לפלסטינים שטחים בחצי האי סיני, שיוקצו להקמת שדה תעופה ולצורכי תעשייה, מסחר וחקלאות. לא ניתן יהיה להשתמש בשטחים לצורכי מגורים. גודלם של השטחים ומחירם יסוכמו בין הצדדים בתיווכה של "המדינה התומכת".

סעיף נוסף מתוך הטיוטה שהוצגה בדיווח קובע כי ייסלל כביש מהיר, שיחבר בין שטחי הגדה המערבית לשטחי רצועת עזה. מים מותפלים יועברו מתחת לכביש שבין שטחים אלו.

בנוסף למצרים, התוכנית מפרטת את המדינות שהסכימו לסייע ביישומו הכלכלי – ארצות הברית, האיחוד האירופי ויצרניות הנפט הערביות המפרץ. באמצעות סיוע זה, "יוקצה סכום של 30 מיליארד דולר למשך חמש שנים לפרויקטים הקשורים לפלסטין החדשה". ארצות הברית תתרום 20% מסכום הסיוע, האיחוד האירופי יוסיף 10%, ועיקר הנטל הפיננסי יוטל על מדינות המפרץ – 70% מהסכום.

התוכנית מפרטת את לוחות הזמנים ליישום ההסכם, וקובעת כי עם החתימה עליו יתפרק חמאס באופן מוחלט מנשקו. כלי הנשק יועברו למצרים, ובתמורה יקבלו אנשי חמאס משכורת חודשית ממדינות ערב. בשלב הבא ייפתחו גבולות הרצועה לסחר בינלאומי ולסחר עם הגדה המערבית – באמצעות המעברים עם ישראל ומצרים, וכן בדרך הים.

במלאת שנה להסכם, יתקיימו בחירות דמוקרטיות לממשלת פלסטין החדשה. כל אזרח פלסטיני יוכל להעמיד עצמו לבחירה. כעבור שנה ממועד הבחירות, יתחיל שחרורם של כל האסירים מבתי הכלא בישראל בתהליך הדרגתי שיימשך שלוש שנים.

בתוך חמש שנים יוקמו נמל ימי ושדה תעופה לפלסטין החדשה. בתקופת הביניים ישתמשו הפלסטינים בשדות התעופה והנמלים של ישראל. הגבולות בין ישראל ופלסטין החדשה יישארו פתוחים למעבר אזרחים וסחורות.

החיבור בין עזה ושטחי הגדה המערבית ייעשה, כאמור, באמצעות כביש מהיר. על פי התוכנית, הכביש ייסלל בגובה 30 מטרים. הביצוע יופקד בידיה של חברה סינית. סין תממן 50% מהפרויקט, ואת השאר יתרמו בשווה קוריאה הדרומית, אוסטרליה, קנדה, אמריקה והאיחוד האירופי.

בכל הנוגע לבקעת הירדן, טיוטת עסקת המאה, כפי שהובאה ב"אל-מיאדין", קובעת כי היא תישאר בידיה של ישראל. כביש 90 יורחב לכביש בן ארבעה נתיבים, כאשר שניים מתוכם יוקצו לנסיעת פלסטינים. נתיבים ייעודיים אלו יקשרו את פלסטין החדשה עם ירדן.

התוכנית כוללת גם 'מקלות' עבור הצדדים הנוגעים בדבר, במידה ויסרבו לשתף פעולה. אם חמאס ואש"ף ידחו את העסקה, ארצות הברית תבטל כל תמיכה פיננסית שהיא מעניקה לפלסטינים, ותפעל למנוע ממדינות אחרות לסייע להם.

אם אש"ף יסכים להיות שותף להסכם, אך חמאס והג'יהאד האסלאמי יסרבו – האחריות לכך תיפול על ארגונים אלו, כך שבמידה ויפרוץ עימות צבאי בין ישראל וחמאס – ארצות הברית תתמוך בפגיעה אישית בהנהגתם של שני ארגוני הטרור. אם ישראל היא זו שתסרב להסכם – ארצות הברית תפסיק את הסיוע הכלכלי שהיא מעניקה לה.

תגיות:חמאספלסטיןרצועת עזהדונלד טראמפעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה