חדשות בארץ

אוחנה: דעתו של היועמ"ש אינה רלוונטית למינוי מ"מ פרקליט המדינה

היום הוא יום כהונתו האחרון של פרקליט המדינה שי ניצן, אולם לפי שעה טרם מונה לו ממלא מקום, זאת, בשל חוסר הסכמה בין שר המשפטים – הגורם המוסמך על פי חוק על מינוי ממלא מקום, לבין היועץ המשפטי לממשלה – הממונה מתוקף תפקידו על פרקליט המדינה. אוחנה הבהיר היום לנציב שירות המדינה כי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אינה תנאי לאישור מועמדתו של ממלא מקום פרקליט המדינה

מנדלבליט ואוחנה (צילום: פלאש 90)מנדלבליט ואוחנה (צילום: פלאש 90)
אא

שר המשפטים, אמיר אוחנה, הבהיר היום (שני) בתשובתו לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ כי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אינה תנאי לאישור מועמדתו של ממלא מקום פרקליט המדינה. "אני מקווה כמובן שהיועץ המשפטי לממשלה יסמוך ידיו על המינוי, אך הסכמה כזו אינה ולא יכולה להיות תנאי למינוי", כתב אוחנה במכתב ששיגר לנציב. היום הוא יום כהונתו האחרון של פרקליט המדינה שי ניצן, אולם לפי שעה טרם מונה לו ממלא מקום, זאת, בשל חוסר הסכמה בין שר המשפטים – הגורם המוסמך על פי חוק על מינוי ממלא מקום, לבין היועץ המשפטי לממשלה – הממונה מתוקף תפקידו על פרקליט המדינה.

בשל כך, הבוקר התריע נציב שירות המדינה למנדלבליט ואוחנה כי טרם הביאו הציעו בפניו את המועמדים לתפקיד, נוכח הוראות החוק המחייבים היוועצות בנציב שירות המדינה קודם המינוי.

לפני כשבועיים פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה הבהיר בדיונים סגורים במשרד המשפטים כי במקרה שאוחנה יחליט למנות לתפקיד פרקליט המדינה אדם שאינו הולם, לדעתו, לתפקיד, הוא יסרב להגן על המינוי בבג"ץ. אמיתות דיווחים אלה התחזקו במיוחד לאחר ההודעה ששיגר מנדלבליט לשר, לפיה בשל רגישות התפקיד, האחרון יהיה חייב להיוועץ בו בתור גורם שעומד בראש מערכת התביעה. אמנם אוחנה הבהיר כי ממילא בכוונתו להיוועץ במנדלבליט ובנציב שירות המדינה, אולם היועץ טרח להדגיש בחוות דעתו כי למעשה השר יוכל לסטות מעמדתו רק "בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד".

עם זאת, במכתבו היום, אוחנה הבהיר לנציב כי לא קיימת בחוק חובת היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, "לא כל שכן לא נדרשת הסכמתו". חרף זאת, הוסיף אוחנה, הוא נועץ עמו בעניין. עוד אמר אוחנה כי הוא העביר לו את רשימת המועמדים, נועד עמו בנושא פעמיים ושוחח איתו כמה פעמים בטלפון. משכך, "לא ברור לי אפוא מה פשר המכתב שהעברת היום ליועץ המשפטי לממשלה ואליי". לדבריו של שר המשפטים, "קוימה גם קוימה חובת ההיוועצות, וכשאחליט על מי מבין המועמדים, הרי ששמו של אף לא אחד מהם יהיה זר לך. בכוונתי למנות את אחד המועמדים האלה".

לפי הדיווחים, בהמשך היום צפוי שר המשפטים להכריז על ממלא מקום לפרקליט המדינה, מתוך שלושת המועמדים, כולם מתוך הפרקליטות, שפרסם קודם לכן: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז; דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. אוחנה ביקש מהרשקוביץ לבדוק האם במועמדותם קיימת "מניעה מטעם הקשור בנציבות שירות המדינה".

לנוכח המצב הפוליטי שאינו מאפשר מינוי קבוע, תפקיד ממלא המקום הוא לשלושה חודשים בלבד. כבר לפני כמה חודשים הודיע מנדלבליט לאוחנה כי אין בסמכותה של ממשלת מעבר למנות פרקליט מדינה קבוע, ומשכך מסתמך השר על חוק שירות המדינה, הקובע כי בעת הצורך במינוי בממלא מקום, בסמכותו של "השר שעם משרדו נמנית המשרה" להחליט על המינוי.

תגיות:אביחי מנדלבליטאמיר אוחנהפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה