חדשות בארץ

ישראל הולכת לבחירות שלישיות: אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לפיזור הכנסת

הצעות החוק יועלו לדיון והצבעה במליאה כבר בשעות הקרובות. עד חצות צפויה הכנסת להעביר בהצלחה את שתי ההצעות בשלוש קריאות אם אף ח"כ לא יצליח לגייס 61 חתימות להרכבת ממשלה, אולם בכל מקרה הכנסת תפוזר אוטומטית בחצות. יו"ר הוועדה המיוחדת: "חשבתי - או לפחות קיוויתי - שהחוקים שאני אעביר יהיו הצעות חברתיות ולא הצעות לפיזור הכנסת אבל בעת הזו זה מה שקורה. זה יום קשה לציבוריות הישראלית, כל צד חושב שהשני אשם ואני מבקש שננהג בממלכתיות ושנדע ימים טובים יותר"

הוועדה המיוחדת לפיזור הכנסת ה-22 בדיון היום (ציילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הוועדה המיוחדת לפיזור הכנסת ה-22 בדיון היום (ציילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הכנסת אישרה הערב (רביעי) את הצעות החוק לפיזור הכנסת ה-22 וקיום הבחירות לכנסת ה-23 ב-2 במרץ, זאת, לאחר שמוקדם יותר היא אושרה במליאת הכנסת בקריאה טרומית. הצעות החוק, שאושרו בוועדה המיוחדת לנושא פיזור הכנסת ה-22, יועלו לדיון והצבעה במליאה כבר בשעות הקרובות. עד חצות צפויה הכנסת להעביר בהצלחה את שתי ההצעות בשלוש קריאות אם אף ח"כ לא יצליח לגייס 61 חתימות להרכבת ממשלה, אולם בכל מקרה הכנסת תפוזר אוטומטית בחצות.

"הלב נחמץ היום לי ואני חושב שלכל חברי הכנסת", אמר ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), יו"ר הוועדה המיוחדת שהגיש את הצעות החוק. "אני חשבתי או לפחות קיוויתי שהחוקים שאני אעביר יהיו הצעות חברתיות ולא הצעות לפיזור הכנסת אבל בעת הזו זה מה שקורה. זה יום קשה לציבוריות הישראלית, כל צד חושב שהשני אשם ואני מבקש שננהג בממלכתיות ושנדע ימים טובים יותר", הוסיף ניסנקורן.

לפי הצעת החוק, שהוגשה גם על ידי חברי הכנסת מיקי זוהר, מאיר כהן, שלמה קרעי וצבי האוזר, "ביום י"ג בכסלו התש"ף (11 בדצמבר 2019) תסתיים התקופה שנקצבה בחוק-יסוד: הממשלה לשם הרכבת ממשלה שתכהן מכוח אמון הכנסת, ותחל תקופת הבחירות לכנסת ה-23. לפי סעיף 11(ב) לחוק-יסוד: הממשלה, תקופת הבחירות לכנסת נמשכת כ-90 ימים.

נציג הממשלה בדיון, השר יריב לוין הגיב לדבריו של ניסנקורן: "כולנו היינו מעדיפים לא להגיע למצב הזה, והעיסוק שעוד נעסוק בו רבות בשאלה מי אשם ולמה, לא יועיל בנקודת הזמן הזו. אני כן רוצה לנצל את הבמה כדי להודות ח"כ ניסנקורן שבלב הכאוס לפחות ידענו להעביר את החוקים האלה בהסכמה וברוח טובה, ואולי זו קרן אור קטנה באפלה מאוד גדולה".

במהלך הדיון ביקש יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, לקדם גם את הצעת החוק השוללת את יום השבתון מאזרח שלא הצביע. יו"ר הוועדה ניסנקורן וח"כ מאיר כהן דחו את בקשתו בטענה כי לא גובשה הסכמה סביבה. "אף אחד לא מבקש לבטל את יום השבתון, אנשים לא יכולים ללכת לעבוד. לא צריך להעניש את הציבור על זה שהם נגררים להליך שלישי. אני חושב שהנושאים האלה ושל שיטת הבחירות יכולים לידון בצורה מעמיקה כשיש כנסת מתפקדת, שיש וועדות מתפקדות, לא עושים מחטפים במהלך הדרך שאף אחד לא יודע מה ההשלכות שלהם", אמר היו"ר ניסנקורן.

קודם לכן פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להודיע היום במליאת הכנסת על כוונתו שלא לדרוש חסינות פרלמנטרית מהכנסת – אם תוקם ממשלה עד חצות. לפי הדיווחים, נתניהו נועץ בפרקליטיו בימים האחרונים בנוגע למשמעות המשפטית של הודעה כזו. הדיווח מגיע ברקע סקרים שערכו באחרונה בליכוד, מהם עלה כי אם בכחול לבן יעשו קמפיין נגד החסינות של נתניהו, זה יהיה אפקטיבי ויפגע קשות בליכוד.

בליכוד הכחישו את הפרסום ותקפו את כחול לבן, אותם האשימו "בבולמוס של ספינים, אחרי שהכשילו בכל דרך אפשרית ממשלת אחדות ונכשלו בהקמת ממשלת מיעוט עם אחמד טיבי ואיימן עודה. נותרו עוד כמה שעות". עוד אמרו בליכוד: "אם כחול לבן יסכימו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון, ניתן להקים ממשלה מיד ולמנוע בחירות".

תגיות:בחירות 2020הכנסת ה-22

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה