חדשות בארץ

טראמפ יחתום על צו נשיאותי: היהדות תוכר כלאום והגדרת האנטישמיות תורחב

בנוסף, הצו צפוי לאמץ באופן נרחב את החלטת כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), שמגדירה אנטי-ציונות כאנטישמיות, כמו גם באי הלגיטימיות של הטענה כי הקמת מדינת ישראל הינה "מיזם גזעני". עם זאת, הצו מדגיש כי "ביקורת על ישראל ברמה דומה לזו שנמתחת על כל מדינה אחרת לא יכולה להיחשב אנטישמיות". מבקרי המהלך סבורים כי אימוץ ההגדרה הנרחבת לאנטישמיות פוגעת בחופש הביטוי ובביקורת על יחסה של ישראל לפלסטינים

טראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)טראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לחתום היום (רביעי) על צו נשיאותי לפיו זולת דת, היהדות תוכר גם כגזע או לאום. משמעות הקביעה העיקרית שנכללת בצו היא שהיהודים יוגדרו כקבוצה לאומית שאסור להפלות נגדה, וייחשבו לקבוצה מוגנת על פי הסעיף השישי של חוק זכויות האזרח של ארצות הברית, כך שלממשל יתאפשר לשלול, כראות עיניו, תקציבים מגופים המזוהים עם תנועת החרם על ישראל (BDS), או שלא עושים די בהגנה על יהודים מפני אפליה וגזענות. במקור, הסעיף בחוק האפליה לא התייחס לקבוצות דתיות, אלא רק לאפליה על רקע גזע, לאום או צבע עור. לפי דיווח בניו יורק טיימס, יוזם המהלך הוא חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר.

בנוסף, הצו צפוי לאמץ באופן נרחב את החלטת כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), שמגדירה אנטי-ציונות כאנטישמיות, כמו גם באי הלגיטימיות של הטענה כי הקמת מדינת ישראל הינה "מיזם גזעני". עם זאת, הצו מדגיש כי "ביקורת על ישראל ברמה דומה לזו שנמתחת על כל מדינה אחרת לא יכולה להיחשב אנטישמיות".

לפי הצו, שאיינו מחייב מבחינה חוקית, סעיפים שנוגעים לביקורת על ישראל, כמו הדרישה ממנה "לנהוג באופן שאינו מצופה מאף דמוקרטיה אחרת" או השוואתה לגרמניה הנאצית, ייחשב כבלתי-לגיטימי. בצו הנשיאותי של טראמפ הודגש כי אין בו משום הכרה בהגדרה זו כמחייבת מבחינה משפטית, אולם גופים פדרליים יצטרכו "להתחשב" באמות המידה של הצו על מנת לתייג מעשה כאנטישמי. כך למשל, למרות שהוא לא נכלל במפורש בחוק זכויות האזרח, כבר ב-2010 החלו במחלקות החינוך והמשפטים של ארצות הברית להתייחס לאנטישמיות כעבירה שנכללת במסגרת הסעיף שאוסר אפליה רק על רקע גזע או לאום, וכעת יהיה על הממשל להפוך התייחסות זו לחובה חוקית.

ממשלת ארצות הברית אינה הראשונה לאמץ את החלטת כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה משנת 2016. בשנים עברו אימצו ממשלת ישראל וכמה מממשלות אירופאיות את ההגדרה, אם כי באיחוד האירופי אימצו גרסה מרוככת שלא מחייבת, זאת, בשל החשש בקרב חלק מהמדינות שהגדרה זו עשויה למנוע ביקורת נגד מדיניות ישראל בהתנחלויות.

מנגד, בארצות הברית ומחוצה לה תקפו את אימוץ ההגדרה הנרחבת לאנטישמיות – שגולשת מהזהות היהודית, וסבורים כי מדובר בפגיעה מפורשת בחופש הביטוי. ב-2016, עת אושרה הצעה דומה בסנאט שנבלמה לבסוף בבית הנבחרים הרפובליקני, אמר האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות (ACLU) כי "אסור שחוקי זכויות האזרח שלנו ינוצלו בדרך שתעניש פעילות פוליטית על בסיס עמדה מסוימת".

מנהל מרכז "הקמפיין האמריקני למען זכויות הפלסטינים", יוסוף מונאייר, טען כי המהלך של טראמפ נועד לעשות השוואה בין הביקורת הבינלאומית על יחסה של ישראל לעם הפלסטיני, לבין אנטישמיות. לדבריו, "האפרטהייד הישראלי הוא מוצר קשה מאוד למכירה בארה"ב, במיוחד במרחבים פרוגרסיביים", ומשום כך, לטענתו, הממשל מנסה "להשתיק" את מתנגדי ישראל בקמפוסים באוניברסיטאות.

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, בירך על הצעד והביע תקווה שהוא ייאכף "בצורה הגונה". לדבריו, "האמת היא שהסטודנטים היהודים בקמפוסים והעם היהודי בכל מקום סובלים מאפליה. העלייה במספר התקריות האנטישמיות אינה תיאורטית, היא אמפירית".

מוקדם יותר היום שיבח שר החוץ, ישראל כץ, את המהלך: "אלה צעדים משמעותיים ביותר במאבק המתמשך באנטישמיות ובתנועות החרמות. אני קורא לעוד למדינות לאמץ צעדים דומים", אמר.

תגיות:דונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה