סיפורים אישיים

"אני מתפלל ומתפלל ושום דבר לא זז", אמר החולה בדמע, ונדהם לתשובתו של הרב זילברשטיין

"כבר תקופה ארוכה אני מתפלל ומתפלל אל הקב"ה בכוונה גדולה ושום דבר לא זז", אמר החולה המיוסר לרב יצחק זילברשטיין, וקיבל תשובה ארוכה, מרתקת ומטלטלת. אל תחמיצו

  • ב' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"פעמים רבות נכנסתי עם יהודים חולים אל הסטייפלר", מספר הרב יצחק זילברשטיין, "ואחרי שבירך אותם בחום לבו היה נוהג לומר: 'אל תמתינו שמישהו אחר יתפלל בעדכם, תתפללו בעצמכם על עצמכם, ודעו שהתפילה תמיד עוזרת. כל תפילה. אין דבר כזה שתפילה חוזרת ריקם. לא קיים דבר כזה במציאות שתפילה חוזרת ריקם'.

"פעם ניגש אלי חולה, ואמר לי שגם הוא שמע את הדברים יוצאים מפיו של הסטייפלר, אבל מה אעשה שמזה תקופה ארוכה אני מתפלל ומתפלל אל הקב"ה בכוונה גדולה ושום דבר לא זז", אמר החולה בדמע.

"הייתי אמור להשיב לחולה שוב את דבריו של הסטייפלר, ולחזקו כדי שיאמין שאכן כך הם פני הדברים, ששום תפילה אינה חוזרת ריקם, וכל מילה וכל הגה שאדם מוציא מפיו בעת התפילה משפרים את מצבו בעולם הזה ובעולם הבא, אבל כיון שהיהודי היה שבור ורצוץ, ונזקק לעידוד, החלטתי לסבר את אוזניו בסיפור ששמעתי באותה תקופה", מציין הרב זילברשטיין ומספר את מה שאמר לחולה.

"בין שתי מלחמות העולם, נסע אחד משליטיה של צרפת לביקור ברוסיה בליווי פמליה גדולה של שרים ויועצים. בבואם לרוסיה הוגשה לפניהם ארוחת צהרים דשנה בביתו של השליט המארח.

"בין המאכלים שהונחו על השולחן היה גם ה'קישקע', והמאכל הזה התחבב במיוחד על השליט הצרפתי עד-כדי-כך שלא התבייש ללקק אצבעותיו בעת האוכל ואף לבקש עוד", מוסיף הרב זילברשטיין לתאר לחולה הקשוב.

"בעיצומה של הסעודה הוא קרא לשר הטבחים שלו וציווה עליו שייגש לעמיתו, שר הטבחים הרוסי, וייקח ממנו את המתכון להכנת הקישקע, וכשנחזור לצרפת תבשל לי את המאכל הטעים הזה מדי יום ביומו.

"השר הצרפתי עשה את שנצטווה, וכשהגיעה חזרה לארמון בפריז הכין גם הוא את הקישקע והגישו לפני השליט, שעשה 'הכנות רבות' לפני שישב לאכול, ביודעו שעכשיו הוא הולך לטעום את אחד המטעמים שהתחבב עליו ביותר בעת האחרונה.

למה התפילה שלי לא מתקבלת? הרב זמיר כהן משיב: 

"שר הטבחים עומד לצדו, ממתין למחמאות שתצאנה מפי ה'בוס' שאולי יחליט אף על העלאה במשכורת עקב המאכל הטעים שהוכן לו.

"והנה רק קירב השליט את התבשיל לפיו וכמעט שהקיא מחמת הריח הנורא שנדף ממנו… הוא ניסה, לשווא, לשמור על קור רוחו וכילה את זעמו בשר הטבחים תוך שהוא צועק עליו בכעס נורא: "מה קרה לך? הרי כשטעמתי ממאכל זה ברוסיה הרגשתי בו טעם גן עדן ולא היה מאכל יותר טוב ממנו, ומה אירע עתה שאינני יכול אפילו לקרב את המאכל מחמת הריח?! הלוא מן הדין אני צריך לפטר אותך באופן מידי"...

"נבהל שר הטבחים לנפשו ולפרנסתו ולא ידע מה להשיב לאדונו", ממשיך הרב זילברשטיין לרתק את החולה. "עשיתי ככל שציוויתני ולקחתי מעמיתי הרוסי את המתכון המדויק, רשמתי כל מילה ומילה ולא החסרתי ולו פרט אחד מכל מה שהיה כתוב שם".

השליט הצרפתי לא נרגע. "העצה היחידה שיכול אני לתת לך לפני שאפטר אותך ממשרתך", אמר לשר הטבחים, "היא שתחזור לרוסיה, תספר לשר הטבחים מה קרה, ותשאל אותו על מה ולמה הבאיש כל הקישקע".

בלית ברירה חזר השר בבושת פנים לרוסיה, וכאשר שמע עמיתו את מה שאירע שאל אותו שאלה אחת: "האם שטפת את הקישקע לפני הבישול?

הביט הצרפתי בתמיהה על עמיתו הרוסי, והשיב בשלילה. "וכי היכן היה כתוב במתכון שצריך לשטוף את הקישקע?!"...

"סכל שכמותך", גיחך הרוסי, "יש דברים שלא כותבים במתכון… כל אחד צריך להבין לבד שאי אפשר להכניס לסיר הבישול סוג כזה של מאכל כמו קישקע בלי לשטוף אותו לפני כן… ואתה עוד מתפלא מדוע הבאיש המאכל שעשית?!", סיים הרב זילברשטיין את דבריו לחולה הקשוב.

עם סיום הסיפור, נטל הרב זילברשטיין את ידי החולה בחביבות, ואמר לו: "הלקח שאפשר להוציא מכאן הוא, שכשם שלפעמים אפשר להעתיק את המרשם הכי טוב והכי טעים, אבל אם לא שוטפים לפני כן את המאכל לא ייצא מכך מאומה, כך המסקנה גם לגביו בענין התפילה: כפי ששמעת מפי הסטייפלער, אין לך מרשם בדוק ומנוסה יותר להצלחת האדם ולרפואתו מאשר התפילה. ברם, כאשר הנך בא וטוען שהתפילה לא פועלת אצלך מאומה אתה צריך לבדוק האם שטפת את הפה שלך לפני התפילה מכל הדיבורים האסורים, לשון הרע ושקרים, רכילות וחנופה! כי אם לא שטפת כיצד תועיל התפילה?!"...

"בוודאי כל תפילה פועלת משהו, וכל תפילה יכולה היא שתעלה לשמי שמים ותמליץ לפני כסא הכבוד בעבור המתפלל", סיים הרב זילברשטיין את דבריו, "אבל בתנאי אחד: שהפה, דרכו יוצאת התפילה, יהיה נקי ומטוהר מכל רבב".

כאן ראוי להזכיר את עצתו המופלאה של ה'חפץ חיים' בספרו 'שמירת הלשון': לפני כל תפילה יהרהר אדם במחשבתו אם עבר על אחד מאיסורי הדיבור מאז התפילה הקודמת, ובמידה שיתברר לו שחטא – יעשה תשובה שלמה על כך, ויתוודה בפני הבורא, וכך תתקבל תפילתו בחביבות וברצון. ואם יתברר לו שלא חטא מאז התפילה הקודמת – יודה וישבח את בוראו שסייע לו לשמור על פיו במשך מספר שעות.

עוד יש לזכור כי כאשר עושים תשובה עוד באותו היום בו חטאו – החטא נמחק לחלוטין, כיוון שעדיין לא הספיק להירשם בספר הזכרונות במרום.

איך עוברים על אבק לשון הרע מבלי לדבר כלל? הרב יגאל כהן מסביר:

מתוך הגדה של פסח "חשוקי חמד", באדיבות אתר "דרשו". 
תגיות:שמירת הלשוןלשון הרעהסטייפלרהרב זילברשטייןתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה