צניעות האשה

סדנה חדשה: כך תצילו את בתכם מקשרים בעייתיים

נערות מתמודדות נופלות לפעמים לקשרים לא טובים. הגב' פנינה לשם מסבירה למה זה דבר מסוכן. ואיך אפשר לנתק קשר כזה

  • י"א כסלו התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אחת ההתמודדויות הנפוצות ביותר אצל נערות מתמודדות, היא ההתמודדות הלא פשוטה עם קשרים וחברויות", פותחת הגב' פנינה לשם. כשמדברים על ההתמודדות הלא פשוטה הזו, לפעמים זה מתחיל בסיפור עם נערה תמימה, ילדה טובה מבית טוב, הרבה לבבות, פרחים ופרפרים ושמחה, ומסתיים לעיתים קרובות בצלקות נפשיות, השלכות רגשיות קשות, נזק רוחני גדול ולפעמים גם פגיעות פיזיות.

עם זאת, רוב הנערות בכלל לא מודעות לסיכונים העצומים שטומן בחובו קשר. הן מסונוורות מהתלהבות שמצויה כל כך בתחילת הקשר, ולא חולמות לאן זה מוביל. לא לפעמים, לא בדרך כלל, תמיד.

"התגובה הנפוצה ביותר שאני שומעת מנערות בשיעורים שוב ושוב", מספרת הגב' פנינה לשם, "היא: 'למה מעולם לא אמרו לי את זה?! איך יכול להיות שלא ידעתי את זה עד עכשיו? למה אף אחד לא דאג לדבר איתי על זה? יכולתי לחסוך לעצמי כל כך הרבה צער וסבל שעברתי, כל כך הרבה התמודדויות. פעם ראשונה שאני שומעת את זה!'"

ההתפתחות הפיסית היום מהירה מאי פעם, ומתחילה מוקדם יותר. המידע המיותר שהילדים שלנו נחשפים אליו לפעמים, שלא ברצוננו, זמין מאוד, נגיש מאוד. יש כאלה שנחשפות אליו מוקדם מידי.

הגוף גדול, הידע גדול, אבל השכל עדיין לא התפתח... הבשלות, הנפש, עדיין נשארו רחוק מאוד מהגוף.

וכל זה בגיל ההתבגרות, שמתאפיין גם כך בחוסר ראיית עתיד, בקלות דעת ובחיפוש עצמי. הילדונת הזו בטוחה שהיא יודעת ומבינה מספיק. עם הרבה בטחון היא יוצאת לדרך, גם אם לנו ברור שזה יסתיים בתאונה.

ואם לא די בזה שגיל ההתבגרות הולך ומגיע מוקדם יותר, במקביל - גיל הנישואין הולך ומתאחר. תזכרו באיזה גיל הסבתא התחתנה, ובאיזה גיל מתחתנים היום... זה משאיר לנו הרבה שנים של התמודדות לא פשוטה. לא פשוטה עבור הנערה ולא פשוטה עבור ההורים.

מצוי, שההורים נמצאים בהיסטריה גדולה. מה יהיה איתה? לאן זה יגיע? איך זה יגמר? איפה היא, למען ה', מסתובבת בכאלה שעות מאוחרות? פחד פחדים! אבל לא תמיד ההורים יכולים לדבר. לא תמיד יש הידע והתשובות הנכונות. לא תמיד נעים, קשה לדבר. הרבה פעמים כשזה הילד שלנו, דווקא בגלל האכפתיות הגדולה שלנו והקרבה אליו, דווקא מתוך הדאגה הגדולה, אנו צועקים, גוערים ויותר מזה, בזמן שלפעמים צריך בדיוק להיפך, ואז התוצאה היא הפוכה ממה שרצינו.

במרבית הפעמים, הדברים שלנו בכל מקרה לא יתקבלו, וגם אם היא תעשה טובה ותקשיב רגע, היא תבחר להתנהג, מה שבטוח, הפוך ממה שאמא שלה אמרה...

יש גם ההורים האדישים יותר. "זה הגיל, יעבור, מה אפשר לעשות". זה קורה כשאין מספיק מודעות לסכנות הגדולות שטומן בחובו קשר, כשהורים חושבים שזו עוד התמודדות שתעבור מאליה, אך גם הם לא מודעים לכך שהנערה פשוט משחקת באש, וזה עניין של זמן עד שהיא שורפת. לא רק רוחנית, נפשית - כשבדרך כלל הבחורה יוצאת מזה מצולקת, ופיזית - כשההורים לפעמים בטוחים שזה לא יגיע, ודאי כשמדובר בנערה חרדית, בת סמינר... אבל קשר עלול להתפתח מהר ממה שציפינו, וודאי במקרים של ספק מרצונה ספק לא, או תוך סירוב מלא שלה, כשעצם ההתחככות שלה בחברה מעורבת, היא סיכון לא פשוט לנערה.

 

יש מה לעשות!

עכשיו, לאחר ההצלחה המסחררת של סדרת הספרים "המדריך למתבגרת", שהפכה ללהיט בקרב נערות מתבגרות ("אהבה לרגע", על קשרים וחברויות בגיל הנעורים, ו"יפה באמת" – צניעות, יופי ונשיות), יוצאת הגב' לשם בסדרה צפיה מצולמת, בהפקה מפוארת, שמותאמת במיוחד לנערות מתמודדות.

סדרת צפיה אינטרנטית מסעירה ומטלטלת לנערות מתבגרות, על חברויות וקשרים בגיל הנעורים. כל האמת, כל התשובות. הרבה כח וכלים מעשיים, צעד אחר צעד. סדרה שהיא פשוט חובה לכל נערה שמתמודדת עם קשרים ברצון, במחשבה או בפועל.

הסדרה נבנתה מתוך צורך השעה. צורך אדיר לתת ולהנגיש לנערה מתמודדת ידע שהוא כח. כח להימנע, כח לסרב, להפסיק קשר או טוב יותר, לא ליצור אותו בכלל, מתוך בטחון מלא שזו הדרך הנכונה.

הסדרה נותנת מענה רחב ומקיף לכל השאלות שנערה יכולה לשאול. לאחר הצפייה בסדרה, הנערה תהיה מודעת למה שעובר עליה, מה היא בעצם מחפשת בקשר וחשוב יותר - מה מניע את הצד השני. מהן ההשלכות של קשר כיום על העתיד שלה, על הזוגיות האמיתית, מה ההשלכות של סיום קשר על הנפש שלה, למה כל כך לא כדאי לה לשווק את עצמה באמצעות הגוף, למה יוביל אותה לבוש מתירני, ומה קורה כשמציבים בראש סולם העדיפויות מראה חיצוני.

הגב' לשם מוסיפה כי מצוי אצל נערות, שהן מרגישות מן קנאה כזו כלפי הזוגיות הצעירה שהן רואות שקיימת במגזר הכללי, מה שהן רואות בסרטים או ברחוב. בסדרה היא פותחת את הדברים, ומדברת עליהם. האם באמת יש במה לקנא? למה במרבית הפעמים החברות הזו פשוט לא עובדת? מה ההבדל בין זוגיות כזו לבין זוגיות בעולם ששומר מצוות? למה באמת שווה לה להמתין עד לחתונה, אף על פי שהזמן עוד ארוך, שיש לה עוד כמה שנים טובות ושקשה לה מאוד לחכות? האם יש דבר כזה חבר נאמן ואוהב באמת? מהי חברות אמיתית? בסדרה מוקדש פרק מלא לכללי מוגנות חשובים מאוד, ידע שהוא קריטי לנערה מתמודדת - ועם זאת רובן לא יודעות אותו כלל. הצפייה בסדרה נותנת כוח ועצמה לעצור את הדברים בזמן, ואם בכל זאת קרה משהו - אומץ לפנות ולשתף מבוגר, ולא לשמור בפנים. במומחיות רבה, הגב' לשם פותחת אחת לאחת שאלות נפוצות שמטרידות נערות מתמודדות, ונותנת כלים איך להצליח להישמר ולהימנע מקשר, ואיך לנתק קשר קיים באופן הנכון. 

הסדרה כוללת גם שני בונוסים: הסרט "אהבה לרגע", שבו מופיעות דמויות מוכרות, הרה"ג הרב זמיר כהן שליט"א ועוד מרצים ואישי חינוך, לצד נערות שחוו התמודדות דומה ומספרות על עצמן; וכן הספר "אהבה לרגע" במתנה - ספר הדרכה אישי מתוך סדרת "המדריך למתבגרת". המדריך כתוב בצורה כיפית ומסקרנת, ומגיע בפורמט צבעוני מלא ובגרפיקה מדהימה שכל נערה שמחה לקבל כמתנה. הספר נשלח אליה עד הבית.

 

למי הסדרה מתאימה?

הסדרה מתאימה לכל נערה שמגלה התעניינות בנושא של חברויות - אולי יש לה חברות שנמצאות בקשר, אולי אליה עצמה פונים... ודאי וודאי אם היא עצמה כבר נמצאת בקשר, בכל שלב שהוא.

בדרך כלל, הסדרה מומלצת מאיזור גילאי כיתה ז' ועד לבנות בוגרות יותר - כל רווקה, בחורה, שמתמודדת עם הנושא.

בנוסף, ממליצה הגב' לשם על הסדרה לצוות, למורות שהתלמידות שלהן מתמודדות עם הניסיון, לאימהות שמחפשות מידע ותשובות, ולכל מי שעובדת עם נערות.

הקורס נמסר בצורה נקייה, מכבדת ומכובדת, ולא פותח מידע מיותר, שאין בו צורך.

עם זאת, חשוב לזכור ש"הבדיעבד" של היום הוא ה"לכתחילה" של מחר. כלומר, גם אם יש דברים שמלכתחילה היינו מעדיפים שלא לעסוק בהם, ולא להנגיש אותם לילדה שלנו - אם נמנע, זה עלול להיות חלילה מחר מאוחר מידי.

"דעתי", אומרת הגב' לשם אחרי שנים של ניסיון, "היא שכל בת שמתמודדת עם הנושא, אפילו רק במחשבה ובלב כרגע, זקוקה ומוכרחה לשמוע את הדברים הללו כדי להצליח להתמודד.

 

"ו... עוד מילה אחת. לפעמים אנו, המבוגרים, מעדיפים לעצום עיניים חזק כשמשהו כואב מתרחש מתחת לפני השטח, ולקוות שאנו טועים. שתחושת הבטן שצועקת מבפנים כי משהו לא טוב ולא בריא מתרחש עם הנערה, היא סתם דמיון שלנו.  אמא, מדריכה, מורה - אל תתעלמנה! לכל שאלה, יש תשובה! לכל התמודדות, יש פתרון ומענה! אם רק נגיש את הסיוע בזמן".

*  *  *

לאחר שנים בהם עסקה הגב' פנינה לשם בטיפול בנוער מנותק, היא בחרה לעזוב את עולם הנוער ה"נושר", ולעסוק במניעה ובטיפול מוקדם, מתוך אמונה כי רגע לפני - הכל עוד אפשרי.

"כשמאתרים את הקושי עוד בראשיתו ומטפלים בו ביעילות, הסיוע קל ומהיר יותר, וסיכויי ההצלחה גבוהים לאין שיעור", מאמינה הגב' לשם.

מתוך תשוקה לתת את כל המענה הנדרש לנערות חרדיות מתמודדות, כדי למנוע את נשירתן הרוחנית, הלימודית והחברתית, הקימה פנינה לשם מיזמים רבים, כולם פונים לנערות מתמודדות, ביניהם תיכון טכנולוגי מקצועי הנותן מענה לימודי, מרכזי חוויה לנערות ו"בית חם", הנותנים העשרה ותעסוקה חיובית, ומרכז טיפולי רגשי-רוחני, המאפשר מענה פרטני להתמודדויות רגשיות ורוחניות. בנוסף, היא הפיקה ספרי קריאה וסדרות צפייה, המיועדים לנערות ונותנים מענה רוחני להתמודדויות נפוצות.

לצפייה בפרק הראשון בחינם, לחץ כאן  

לרכישת הספר אהבה לרגע, לחץ כאן

לרכישת הספר יפה באמת, לחץ כאן

תגיות:הקמפוס היהודיצניעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה