חדשות בארץ

אוחנה מקשיח עמדות: שיעתרו לבג"ץ – אני זה שאמנה את פרקליט המדינה

שר המשפטים תקף בחריפות את המערכת עליה הוא ממונה, וטען כי מי שמקבל את ההחלטות בדמוקרטיה הישראלית היא "קבוצה בלתי נבחרת שמבקשת לשלוט מבלי להיבחר, ובאמצעות הקליקה הזאת של תקשורת, פקידים ומשפטנים", שמבקשת, לדבריו, "לפגוע בדמוקרטיה הישראלית"

אוחנה בוועידה, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אוחנה בוועידה, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברקע סערת מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה, שר המשפטים אמיר אוחנה הבהיר היום (ראשון) כי אין בכוונתו להיענות להוראתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע למינוי פרקליט מדינה שאיננו ראוי לתפקיד, לדבריו. אוחנה אמר כי יקבל את ההחלטה כבר בימים הקרובים, ובמידה והיועץ יתנגד ויוגשו עתירות לבג"ץ "אז נתכתש בבג"ץ".

באחרונה דווח כי היועץ המשפטי לממשלה הבהיר בדיונים סגורים במשרד המשפטים כי במקרה ששר המשפטים יחליט למנות לתפקיד פרקליט המדינה אדם שאינו ראוי לכך, הוא יסרב להגן על המינוי בבג"ץ. אמיתות דיווחים אלה התחזקו במיוחד לאחר ההודעה ששיגר מנדלבליט לשר, לפיה בשל רגישות התפקיד, האחרון יהיה חייב להיוועץ בו בתור גורם שעומד בראש מערכת התביעה. אמנם אוחנה הבהיר כי ממילא בכוונתו להיוועץ במנדלבליט ובנציב שירות המדינה, אולם היועץ טרח להדגיש בחוות דעתו כי למעשה השר יוכל לסטות מעמדתו רק "בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד".

השר אוחנה, שאמר את הדברים בוועידת מקור ראשון המתקיימת בבנייני האומה, טען "יש חוק ברור שקובע שהשר הוא זה שקובע בהתייעצות עם נציב שירות המדינה – וכך אני מתכוון לעשות. אני אתייעץ עם היועמ"ש ועם אנשים נוספים, אבל אני זה שאקבל את ההחלטה". אוחנה הדגיש כי במידה ולא תהיה הסכמה על זהות המועמד, "יכול להיות שנשאר עם שי ניצן (פרקליט המדינה הנוכחי – א"פ) עד שתהיה הכרעה".

שר המשפטים ניצל את הבמה כדי למתוח ביקורת נוקבת על הרשות השופטת, וטען כי מי שמקבל את ההחלטות בדמוקרטיה הישראלית היא "קבוצה בלתי נבחרת שמבקשת לשלוט מבלי להיבחר, ובאמצעות הקליקה הזאת של תקשורת, פקידים ומשפטנים", שמבקשת, לדבריו, "לפגוע בדמוקרטיה הישראלית".

לטענתו, יש בישראל "בעיית משילות קשה" שנמשכת מזה כ-42 שנים, מאז נבחר מנחם בגין לראשות הממשלה, כאשר מתרחש "תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה".

לפי אוחנה, "כשהגו את הרעיון של הפרדת רשויות, אמרו שהרשות השופטת צריכה להיות נחותה כי היא לא נבחרת", וכי הוא "לא אומר שהיא צריכה להיות נחותה – אבל היא לא יכולה להיות עליונה. אם תהיה ממשלה ימנית לאומית, יש שורה של שינויים במישור המשפטי שניתן לעשותם".

העימות בין מנדלבליט ואוחנה מגיע בצל העובדה כי בעוד שבוע יסיים פרקליט המדינה שי ניצן את כהונתו. לנוכח המצב הפוליטי שאינו מאפשר מינוי קבוע, תפקיד ממלא המקום הוא לשלושה חודשים בלבד. כבר לפני כמה חודשים הודיע מנדלבליט לאוחנה כי אין בסמכותה של ממשלת מעבר  למנות פרקליט מדינה קבוע, ומשכך מסתמך השר  על חוק שירות המדינה, הקובע כי בעת הצורך במינוי בממלא מקום, בסמכותו של "השר שעם משרדו נמנית המשרה" להחליט על המינוי.

תגיות:אמיר אוחנהמערכת המשפטפרקליט המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה