חדשות בעולם

ברקע התגברות האנטישמיות: הקנצלרית מרקל ביקרה לראשונה במחנה אושוויץ

מרקל, שהצהירה ערב הביקור כי "המאבק באנטישמיות ונגד כל צורות השנאה" נמצא בראש סדר היום של ממשלתה, היא מנהיגת גרמניה השלישית שאי פעם ביקרה במחנה, זאת, כחודש לפני ציון 75 שנה לשחרורו על ידי הכוחות הסובייטים. סגן יו"ר הוועדה הבינלאומית באושוויץ אמר כי ביקורה של הקנצלרית "הוא סימן חשוב במיוחד של יחס וסולידריות בתקופה בה ניצולי אושוויץ הם קורבנות של עלבונות אנטישמיות ושל הודעות מלאי שנאה"

מרקל (צילום: שאטרסטוק)מרקל (צילום: שאטרסטוק)
אא

לראשונה מאז עלתה לשלטון לפני כ-14 שנה, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מבקרת היום (שישי) במחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו שבפולין. הביקור מתקיים בצל התמודדותה של גרמניה עם תופעות האנטישמיות ההולכות וגוברות, נוכח עלייתם של הימין הקיצוני בגרמניה, ובאירופה בכלל. לביקור התלוו יוזף שוסטר, ראש מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, ורונלד לאודר, ראש הקונגרס היהודי העולמי.

מרקל, שהצהירה ערב הביקור כי "המאבק באנטישמיות ונגד כל צורות השנאה" נמצא בראש סדר היום של ממשלתה, היא מנהיגת גרמניה השלישית שאי פעם ביקרה במחנה, זאת, כחודש לפני ציון 75 שנה לשחרורו על ידי הכוחות הסובייטים, ב-27 בינואר 1945. הביקור האחרון של קנצלרים גרמניה אירעו ב-1995 עם ביקורו של הלמוט קול שביקר גם ב-1989, ולפניו הלמוט שמידט בשנת 1977. מרקל ביקרה בעבר בכמה מחנות ריכוז בגרמניה וכן במוזיאון "יד ושם" בירושלים. בנוסף, ב-2008 עשתה היסטוריה כשהייתה למנהיגה הגרמנית הראשונה שנואמת בכנסת.

אתמול הודיעה ממשלת גרמניה כי תתרום 60 מיליון אירו עבור קרן אושוויץ-בירקנאו. כריסטוף הובנר, סגן יו"ר הוועדה הבינלאומית באושוויץ, אמר כי ביקורה של הקנצלרית "הוא סימן חשוב במיוחד של יחס וסולידריות בתקופה בה ניצולי אושוויץ הם קורבנות של עלבונות אנטישמיות ושל הודעות מלאי שנאה".

בין השנים 1939-1945 נרצחו מיליון יהודים במחנה אושוויץ-בירקנאו, נוסף ל-100 אלף פולנים לא-יהודים ושבויי מלחמה סובייטים ומתנגדים לנאציזם. "אין שום אתר זיכרון אחר שמדגים בדיוק כזה את מה שקרה במהלך השואה", אמר שוסטר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

ביקורה של מרקל מגיע כחודשיים לאחר המתקפה האנטישמית על בית הכנסת בעיר האלה במזרח גרמניה במהלך תפילת יום הכיפורים, בה נהרגו שני בני אדם באירוע ירי מחוץ למבנה, לאחר שהיורה לא הצליח לפרוץ את הדלת. מרקל כינתה את עליית מקרי האנטישמיות כ"שבר בציוויליזציה", וכי "אין היום בית כנסת אחד, מעון יום אחד לילדים יהודים או בית ספר אחד לילדים יהודים שאיננו זקוק לאבטחה של שוטרים גרמנים".

מהנתונים שפרסמה אשתקד ממשלת גרמניה עולה כי מספר התקריות האנטישמיות בגרמניה במחצית הראשונה של 2018 עלה בכ-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לפי הנתונים, בין ינואר 2018 ליולי 2018 תועדו 401 תקריות אנטישמיות, ובאותם החודשים ב-2017 דווחו לרשויות 362 תקריות כאלו. המספר הגדול ביותר של תקריות אנטישמיות התרחשו בברלין, שם אירעו 20% מהפשעים. בבירה עצמה נרשמה עליה של 19% במספר התקריות האנטישמיות ביחס למחצית הראשונה של 2017.

תגיות:אנגלה מרקלמחנה אושוויץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה