חדשות בעולם

ברקע החמרת הסנקציות: רוסיה הודיע לאיראן כי יופסק הסיוע למתקן הגרעיני בפורדו

לא ברור בכמה תשפיע יציאתה של החברה הממשלתית הרוסית על המשך פרויקט הגרעין האיראני, אם כי ייתכן כי היא מסמנת שינוי בעמדת מוסקבה בשל החמרת הענישה האמריקנית כלפי הגורמים המשתפים פעולה עם פרוקיט הגרעין האיראני. בחודש שעבר אמר שר החוץ הרוסי כי ארצו מאמינה כי הטלת העיצומים מהווים הפרה של ההתחייבויות הבינלאומיות של ארצות הברית, והדגיש את המשך שיתוף הפעולה עם הרפובליקה האסלאמית – לרבות בכל הנוגע לסוגיית העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו

הצנטריפוגות במתקן בפורדוהצנטריפוגות במתקן בפורדו
אא

כחודש לאחר שגינתה את ההחלטה האמריקנית להטיל סנקציות חדשות על טהראן, ברוסיה הודיעו היום (חמישי) לאיראן כי יופסק הסיוע הניתן למתקן הגרעיני בפורדו. לפי החברה הממשלתית TVEL, העוסקת בהפקת דלק גרעיני, הסיבה להפסקת ההתקשרות עם ממשלת איראן נובעת בשל החלטתה להעשיר אורניום במתקן.

"יש צורך להפסיק את העשרת האורניום, לפרק את הצנטריפוגות, לחטא את חדרי הייצור ורק אז ניתן יהיה להמשיך את שיתוף הפעולה", נכתב בהודעת החברה הרוסית.

בחודש שעבר שיגרה מוסקבה גינוי חריף להחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על שורת סנקציות חדשות על איראן, זאת בעקבות חידוש העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי ארצו מאמינה כי הטלת העיצומים מהווים הפרה של ההתחייבויות הבינלאומיות של ארצות הברית, והדגיש את המשך שיתוף הפעולה עם הרפובליקה האסלאמית – לרבות בכל הנוגע לסוגיית העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו.

לא ברור בכמה תשפיע יציאתה של החברה הרוסית על המשך פרויקט הגרעין האיראני, אחרי שדווח כי החברה אחראית על שדרוג של שני פסי ייצור יעודיים בלבד, שמהווה חלק פעוט, יחסית, בייצור הדלק הגרעיני במתקן.

הסיבות לצעד הפתאומי על הפסקת שיתוף הפעולה עם איראן אינן ברורות דיין, אם כי סביר להניח שהיא מגיע בתגובה למהלך האמריקני מהחודש שעבר להקשחת הענישה כלפי חברות שיפרו את הסנקציות על פרויקט הגרעין האיראני, מה שאכן גרם לכמה חברות לעצור את הפרויקטים המשותפים עם איראן בתחום הגרעיני.

במקביל, היום הודיעה איראן כי תמשיך בפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים. בהודעה ששיגר השגריר האיראניי לאו"ם, מאג'יד רוואנצ'י, הובהר כי "איראן נחושה להמשיך בהחלטיות בפעילויות הקשורות בפיתוח טילים בליסטיים ורכבי שיגור לחלל".

זמן קצר קודם לכן פנו בריטניה, גרמניה וצרפת למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, והזהירו כי איראן מפתחת טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראש נפץ גרעיני, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון הקוראת לאיראן שלא לקדם את תכנית הטילים שלה. שגרירי שלוש המדינות ביקשו ממנו להתייחס להפרה האיראנית במועצת הביטחון, בהתבסס על מידע של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וכן על פרסומים והודעות פומביות מהחודשים האחרונים על ניסויים שערכה איראן בטילים.

תגיות:איראןרוסיהפרויקט הגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה