חדשות בארץ

בניגוד לעמדת היועמ"ש: רמת השרון אימצה את הדוח למאבק בהפרדה מגדרית

בעירייה, שספגה ביקורת נוקבת לאחר שלא אפשרה ב-2017 את אירוע יום העצמאות לבני הציבור הדתי-לאומי בהפרדה, נחושים למנוע את המקרים שהתרחשו באחרונה בעפולה וחיפה שאפשרו אירועים בהפרדה בין גברים לנשים. היוזמה יצאה לדרך בהובלתן של ארבע חברות מועצה מסיעות מרצ ואחרות אשר השבוע הן רשמו הישג כשהצעתן, הסמלית במהותה, אושרה פה-אחד

ההופעה בעפולה (צילום: פלאש 90)ההופעה בעפולה (צילום: פלאש 90)
אא

שלושה חודשים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש את חוות דעתו המתירה הפרדה מגדרית בנסיבות מיוחדות, בעיריית רמת השרון החליטו השבוע לאמץ את הדוח הממשלתי מ-2013 נגד הפרדה מגדרית באופן גורף, כמדיניות רשמית.

היוזמה העירונית יצאה לדרך בהובלתן של ארבע חברות מועצה מסיעות מרצ, רמת השרון חופשית, ו"סיעת הבית", כאשר השבוע הן רשמו הישג כשהצעתן, הסמלית במהותה, אושרה פה-אחד. מטרת היוזמה לעיגון הדוח הממשלתי כמדיניות עירונית רשמית נועדה לשלול את קיומם של אירועים המתקיימים בהדרת נשים, לדבריהם, הנעשים בחסות עירונית ובמרחב ציבורי. בעירייה, שספגה ביקורת נוקבת לאחר שלא אפשרה ב-2017 את אירוע יום העצמאות לבני הציבור הדתי-לאומי בהפרדה, נחושים למנוע את המקרים שהתרחשו באחרונה בעפולה וחיפה שאפשרו אירועים בהפרדה בין גברים לנשים.

"בשנים האחרונות החלו לחלחל 'נורמות' לפיהן הדרת נשים היא לגיטימית", נמסר מסיעת "רמת השרון חופשית". לדבריהם, "זהו עיוות היסטורי, שמטעה אותנו לחשוב שכך תמיד היה מקובל ביהדות. אימוץ הדו"ח מגן לא רק על הציבור הליברלי, אלא גם על הציבור הדתי המתון, שאינו יכול להשמיע את קולו בביקורת נגד רבנים קיצוניים". פרופ' נטע זיו ממרצ אמרה כי אישור ההחלטה מהווה את תחילתו של "העברת המאבק בהדרת נשים לרשויות המקומיות. נכון שרמת השרון, המחויבת לערכים של שוויון, סובלנות ופלורליזם, תיקח על עצמה את ההובלה של מהלך זה".

דו"ח הצוות המשרדי לבחינת "תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי" שגובש על ידי משרד המשפטים, הוגש ב-2013 ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שסמך עליו את ידיו. ב-2014 הוא אושר בממשלה, ובהחלטתה נאמר כי "ממשלת ישראל מכירה בכך כי תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי היא תופעה חמורה המתאפיינת בהפלייתן של נשים באשר הן נשים, המחייבת פעולה ממשלתית אקטיבית לביעורה, זאת, מאחר שתופעה זו אינה עולה בקנה אחד עם עיקרון השוויון, שהוא מעקרונותיה המכוננים של מדינת ישראל, ואף אינה עולה בקנה אחד עם מחויבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל לפעול במגוון אמצעים למניעתה של הפליה מגדרית".

מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בדו"ח נכתב כי "משרד ממשלתי או גוף ציבורי אחר אינו רשאי לארגן אירוע ממשלתי, ממלכתי או ציבורי במהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים. הדברים אמורים גם באירועים לגביהם ידוע כי עיקר הקהל שיגיע יהיה דתי או חרדי, או שתוכן האירוע יהיה בנושא דתי. עצם העובדה כי רוב הקהל הצפוי להשתתף עשוי להעדיף הפרדה אינה מהווה הצדקה לנקיטתה".

עם זאת, בשש השנים שחלפו מאז, במשרדי הממשלה השונים נהגו שלא לאכוף את יישומו, אם כי בלא מעט מקרים זה היה כרוך בעימותים פומביים מול המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, הממונה על אכיפת הדוח. כך למשל, במשרד לפיתוח הפריפריה, הנשלט בידי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, עקפו את האיסור נגד מימון אירועי תרבות ופנאי בהפרדה מגדרית, ומצאו מספר פתרונות משפטיים להתחשב בציבור הדתי שלא יגיע לאירועים מעורבים.

בעקבות ההליכים המשפטיים שהתקיימו סביב ההפרדה באירוע התרבות בפארק העירוני בעפולה באוגוסט, בראשם פסיקת בית משפט מחוזי בנצרת שביטל את ההופעה – ולאחריה החלטת בג"ץ שאשררה אותו, כינס מנדלבליט בדחיפות דיון שעסק בשאלת ההפרדה המגדרית באירועי תרבות ציבוריים, זאת במטרה לגבש עמדת ביניים מהירה, "עד קיומו של דיון עקרוני, מקיף ויסודי בסוגיית ההפרדה המגדרית".

בנייר העמדה של משרד המשפטים הודגש כי "נקודת המוצא של סיכום הדיון היא עיקרון השוויון, העומד בליבת השיטה הדמוקרטית ומעוגן בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. מכאן, שהכלל הוא קיום האירוע במעורבות רשות ציבורית ללא נקיטת צעדים מצד הרשות שנועדו לכפות הפרדה מגדרית. עם זאת, ייתכנו הקשרים מיוחדים בהם תתאפשר הפרדה מגדרית, לתכליות ציבוריות מסוימות ובלבד שההפרדה מקיימת את אמות המידה החוקתיות".

תגיות:הפרדה מגדריתרמת השרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה