חדשות בארץ

"סגירת מעגל היסטורית": ישראל תמכור לצ’כיה מערכות מכ"ם ב- 400 מיליון שקל

במסגרת ההסכם, שנחתם בפראג, תמכור ישראל לצ'כיה בשנים 2023-2021 שמונה מערכות מכ"ם מתקדמות, המתאימות לסנכרון עם מערכות ההגנה של נאט"ו. המכ"מים ישולבו גם במערכות השליטה והבקרה של מדינות הברית: "ההסכם יחזק את היחסים הביטחוניים בין ישראל וצ'כיה"

מערכת המכ"ם (קרדיט צילום: התעשייה האווירית)מערכת המכ"ם (קרדיט צילום: התעשייה האווירית)
אא

משרדי הביטחון של ישראל וצ'כיה חתמו היום (חמישי) על הסכם למכירת מערכות מכ"ם מתקדמות מתוצרת התעשייה האווירית, בהיקף של למעלה מ- 400 מיליון שקלים. כך נמסר ממשרד הביטחון.

על ההסכם חתמו, בטקס חגיגי בפראג, שר ההגנה הצ'כי, לובומיר מטנר, סגנו לענייני רכש, פיליפ ריהה, וראש האגף לייצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון, תת-אלוף (מיל') יאיר קולס. במסגרת ההסכם, תספק ישראל לצ'כיה במהלך השנים 2023-2021 שמונה מערכות מכ"ם רב-משימתי (MMR), שפותחו בחטיבת אלתא של התעשייה האווירית.

מערכות המכ"ם מהוות חלק מרכזי ממערכות ההגנה הרב-שכבתית של ישראל – כיפת ברזל ושרביט קסמים. הן מתאימות לסנכרון עם מערכות ההגנה של נאט"ו, וישולבו בין השאר במערכות השליטה והבקרה של מדינות הברית.

ההסכם בין שתי המדינות כולל העברת טכנולוגיה וידע מישראל לצ'כיה, וכן שיתוף פעולה תעשייתי, שבמסגרתו כ- 30% מרכיבי המכ"מים ייוצרו בצ'כיה בתעשיות ביטחוניות מקומיות, בהובלה ובאינטגרציה של התעשייה האווירית.

שר ההגנה הצ'כי אמר, כי ההסכם הוא אחד מהפרויקטים העיקריים למודרניזציה של צבא צ'כיה, ובמיוחד של כוחות ההגנה האווירית שלה: "אני שמח מאוד שעם חתימת ההסכם אנו מתחילים בתהליך של סיום התלות במערכות רוסיות מיושנות, ובמקביל מצטיידים במערכת מודרנית בעלת ניסיון מבצעי מוכח, משותפה אסטרטגית לטווח ארוך כמו מדינת ישראל". מטנר הוסיף ובירך על על ההזדמנויות שההסכם פותח בפני חברות הביטחון הצ'כיות.

קולס אמר, כי בהסכם זה "ישראל וצ'כיה סוגרות מעגל היסטורי. צ'כיה – שעמדה לצדנו, וסיפקה לנו נשק עם קום המדינה – רוכשת ממדינת ישראל יכולת הגנה אווירית מהמתקדמות בעולם. ההסכם, שנחתם היום, יחזק עוד יותר את החברות ואת היחסים הביטחוניים בין ישראל וצ'כיה. הוא מהווה הבעת אמון ביכולותיה של מערכת הביטחון הישראלית, בתעשיות המצוינות שלנו וביכולותיהן הטכנולוגיות לתת מענה לאיומים שמטרידים את העולם כולו. אנו מקווים, שהסכם זה יפתח את הדלת לשיתופי פעולה נוספים עם צ'כיה ועם מדינות נוספות בנאט"ו".

יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא וסמנכ"ל התעשייה האווירית, הוסיף: "מכ"ם ה- MMR מתבסס על טכנולוגיות מתקדמות ביותר, משפר באופן משמעותי את אמינות התמונה האווירית והמודעות המצבית, ומסוגל לטפל ביעילות במגוון רחב של מטרות. חתימת החוזה עם צ'כיה משקפת את הצלחתו של המכ"ם, המהווה מרכיב מרכזי במערכות מסוג ברק, קלע דוד (שרביט קסמים) וכיפת ברזל". תורג'מן ציין, כי עד היום נמכרו למעלה מ- 100 מערכות מכ"ם מסוג זה בעולם: "התעשייה האווירית גאה לספק לצ'כיה את מערכת המכ"ם הטובה ביותר שתקדם את היכולות של חיל האוויר הצ'כי, ותאפשר לו להתמודד עם מגוון האיומים האוויריים".

תגיות:משרד הביטחוןמכ"םצ'כיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה