זוגיות ושלום בית

מקווה והיגיינה

המקוואות מטופלות על ידי חומר חיטוי במינון המותאם לכל מקווה. המעבדה עורכת בדיקות בקטריולוגיות בכל שטח טבילה, ללא כל התראה מוקדמת. הכירו את כללי ההיגיינה של המקווה

אא

שתי נשים, תושבות אזור השרון, נפגעו באורח קשה לאחר ששאפו אדי כלור, בעת ששהו בבריכת השחייה של קיבוץ גבעת – השלושה. השתיים הועברו על ידי ניידת טיפול נמרץ של מגן דוד אדום, לביה''ח השרון בפתח – תקווה. מבית החולים נמסר, כי מצבה של אחת הנשים קשה והיא מונשמת, ואילו האחרת במצב בינוני.

הן נפגעו בזמן שהיו בבריכת השחייה ולא במקווה, בקנה הנשימה ובדרכי הנשימה העליונות. לאחרונה, ניסו גורמים בלתי אחראיים להוציא לעז על כלל המקוואות. מבחינה רפואית אין אפילו השוואה רחוקה בין הניקיון המצוין של המקווה, לבין הבעיות ההיגייניות הקשות והמסוכנות של בריכות השחייה. ואמנם, לא נשמע אף פעם על אישה שחלתה עקב ביקורה במקווה. כל המקוואות עומדות תחת פיקוח מעבדה, לפי תקן משרד הבריאות.

המקוואות מטופלות ע''י חומר חיטוי במינון המותאם לכל מקווה. המעבדה עורכת בדיקות בקטריולוגיות בכל שטח טבילה, ללא כל התראה מוקדמת. ממצאי הבדיקות נמצאים במעקב מתמיד של המעבדה, ומחלקת המקוואות של כל מועצה דתית פועלת בהתאם להנחיות מנהלי המעבדות. בנוסף לכל זה, כל אישה חייבת לפני הטבילה רחיצה, סירוק וחפיפה מדוקדקת, שאם לא כן, ההלכה היהודית פוסלת את טבילתה.

הלכה זו, הקפדנית, גורמת לשמור על ההיגיינה של המקווה, ובמיוחד שהבלנית, מתפקידה לברר אם אומנם התבצעו ההכנות הנ''ל לפני שניתנה הרשות להתקרב למקווה. מצד שני, לגבי בריכות שחייה כאלה שמופעלות ללא סוכך, מי הבריכה, המתחממים בשמש, גורמים להתרבות מסוכנת של חיידקים. גם בכל בריכת שחייה ההקפדה על ניקיון המתרחצים, מלכלוך וזיעה, ביחס להקפדה על הנ''ל במקוואות, הוא הבדל בין שמיים לארץ.

עצם המהות של מקווה כשרה, פירושו מקום הטבילה המחובר למי גשמים. כותב הרמב''ם: ''אין האישה עולה מטומאתה ברחיצה במרחץ, ואפילו רחצה בכל מימות שבעולם, עדיין היא בטומאתה, ובני הזוג חייבים כרת, עד שתטבול כל גופה בבת אחת במי מקווה או מעיין''. לפי דבריו, נוכל להבין שאין המקווה עניין של מנהג או אופציה, אלא היא אחת המצוות הכי חשובות של היהדות, שאף אישה נשואה איננה יכולה לוותר עליה.

ד''ר ברנרד שפירס: ''במשך 36 שנות שירותי בטיפול בהפרעות בחיי אישות באירופה, בארה''ב ובישראל, עברו אצלי לבדיקה וטיפול כשמונת אלפים זוגות נשואים. מתוך ניסיונם הנני מעיד, כי הפרעות בחיי המשפחה נדירות אצל זוגות השומרים את דיני הטהרה כדת וכדין – ברור הוא, כי הזהירות והפרישות של דיני טהרת המשפחה תורמת הרבה לשלום הבית של בני הזוג, וחיי המשפחה שלהם יותר מבוססים ויותר תקינים''.

ד''ר מאכט, מלומד מפורסם מבלטימור, מוכיח במאמר מיוחד, כי גם לפי הרפואה קיימת עדיפות גדולה לטבילה של הגוף בעמידה בתוך המקווה, על כל צורה אחרת של רחיצת הגוף, אולם נאמנותם של אישה יהודיה ובעלה לבורא עולם, ותורתו הוא המניע הטוב ביותר לביצוע הקפדני של הטבילה מזה אלפי שנים, וכפי שהוכיחה הארכיאולוגיה מעל כל ספק.

בסוף בית שני ועד חורבנו, אחרוני הלוחמים והמורדים התבצרו במצדה, לפני כ –1900 שנה. אחד הפרטים המרעישים בין ממצאי חפירות הארכיאולוגיות שנתגלו במקום, היה גילוי שש מקוואות שנחשפו שם. המקוואות היו מתאימות בתכונתן לכמות המחייבת עפ''י ההלכה הנלמדת והמתבצעת עד היום הזה (40 סאה, שהם כ – 750 ליטר)! לאחרונה, כשהארכיאולוגים רוצים להצביע על אזור חפירתם כאתר יהודי, קביעתם מתבססת בעיקר על המקווה.

תגיות:טהרת המשפחהמקווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה