חדשות בעולם

תחילת הסוף של טראמפ? "נשיא ארה"ב ניצל לרעה את כוחו"

הדוח פורסם טרם ההצבעה על אישורו בוועדת המודיעין, ונכתב בו כי "חקירת ההדחה נגד טראמפ, הנשיא ה–45 של ארה"ב, חשפה מאמץ שנמשך חודשים מצדו של טראמפ, שבו השתמש בסמכויות הנשיא כדי לגרום לגורם זר להתערב לטובתו בבחירות 2020". לפי הדוח, הנשיא היה מעורב ב"מדיניות יחסי חוץ כלפי אוקראינה שהוכפפה לתוכנית שפגעה בביטחון הלאומי שלנו, כדי לקדם שתי חקירות ממניעים פוליטיים שיסייעו לקמפיין הבחירה מחדש שלו"

טראמפ בוועידת נאט"ו (צילום: שאטרסטוק)טראמפ בוועידת נאט"ו (צילום: שאטרסטוק)
אא

בתום חודשיים של חקירת ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמש (רביעי) פרסמה ועדת המודיעין של בית הנבחרים את דוח החקירה, לפיו טראמפ עשה שימוש בכוחו כדי ללחוץ על אוקראינה לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי שתסייע לו לנצח בבחירות לנשיאות ב-2020.  לפי הדוח, המשתרע על 300 עמודים, הנשיא "הציב את האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו מעל האינטרסים הלאומיים של ארה"ב", באופן המסכן בבירור את הביטחון הלאומי של ארצות הברית ופוגע בערכי הדמוקרטיה.

השבוע עברה החקירה מוועדת המודיעין לוועדת המשפט, שתקבע האם להמליץ לסנאט להצביע על הדחתו של נשיא ארצות הברית. ועדת המודיעין תיארה במסמך מעל לחודשיים של עדויות שנתנו בכירי ממשל וביטחון בדלתיים סגורות ופתוחות, שהעידו על קמפיין לחץ שהפעילו טראמפ ואנשיו על הנשיא האוקראיני, ולדימיר זלונסקי. במרכז הליך ההדחה עומדת שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני בחודש יולי, כאשר על פי החשד טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה פלילית נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב ב-2020, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב, כמו גם את ביקורו בבית הלבן.

טראמפטראמפ

עוד נכתב בדוח כי "הנזק למערכת האיזונים והבלמים שלנו, כמו גם למאזן הכוח בין שלוש זרועות השלטון, יהיה ארוך טווח. ייתכן כי לא יהיה ניתן לתקנו אם לא נעסוק בפעולותיו של הנשיא לחסום את הקונגרס". בוועדה הדגישו כי "כל נשיא בעתיד ירגיש כי בידיו הכוח להתנגד לחקירה כאשר יהיו מעורבים בשחיתות עבירות, או מעשים אסורים. התוצאה תהיה אומה שהסכנה הנשקפת לה משלוש אלו הרבה יותר גדולה".

שלשום הודיעו בלשכת טראמפ כי לא יתייצבו לשימוע בהליך ההדחה נגד הנשיא בוועדת המשפט של בית הנבחרים. במכתב ששיגר פרקליט הבית הלבן, פט סיפולונה, ליו"ר הוועדה, ג'רי נדלר, נאמר כי פרקליטיו של הנשיא לא יגיעו לשימוע הפומבי שאמור להיערך ביום רביעי, לאחר שבוועדה טרם פרסמו את רשימת העדים בשימוע, מה שעשוי להשליך, לטענתו, על מידת ההגינות של חקירת ההדחה.

סיפילונה הביע זלזול רב בסמכויותיה של ועדת המשפט וכינה את השימוע "דיון אקדמי", וטען כי "הנשיא לא יזכה לדבר הדומה להליך הוגן". עם זאת, פרקליט הבית הלבן לא פסל אפשרות כי סנגורי טראמפ יתייצבו לשימועים עתידיים שתקיים הוועדה, אם כי הערכה היא שטראמפ יעדיף שלא לשלוח אותם.

 

קודם לכן ביקש יו"ר ועדת המשפט מלשכת הנשיא להשיב לפנייתו עד יום שישי, האם בכוונתם לזמן עדים משלהם או לשגר ראיות נגד הממצאים שמעלה השימוע. פרקליט הבית הלבן ציין במכתב התשובה שלו כי יתייחס בנפרד לבקשה זו. סיפילונה הדהד את טענת טראמפ לפיה עיתוי השימוע שלו – שנעשה באותו יום שבו הוא יפתח את פסגת נאט"ו בלונדון, התרחשה "ללא ספק בכוונת מכוון".

לפני כחודש הודיע טראמפ כי הוא צפוי להעיד בבית הנבחרים, במסגרת הליך ההדחה, זאת, בניגוד למדיניות הקודמת של הבית הלבן שלא לשתף פעולה עם הליך ההדחה שפתחה המפלגה הדמוקרטית נגד הנשיא. הודעתו הגיעה לאחר שהחקירה נגדו עלתה לשיאה, עם פתיחת השימועים הפומביים בקונגרס. משכך, תגובתו למהלך נובעת בשל החשש כי למרות שהסיכויים להצלחת ההליך נמוכים, ביכולתם של שימועים פומביים אלה לפגוע אנושות בקמפיין של טראמפ במרוץ לנשיאות ב-2020, בכך שיועברו בשידור חי ויחשפו עדויות חריפות של גורמי ממשל וביטחון בכירים ביותר.

תגיות:אוקראינה גייטדונלד טראמפהקונגרס של ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה