עובדות ביהדות

עמלק: מיהו עמלק כיום, והאם הושמד בעבר? כל התשובות על העם המסתורי

העמלקים מוזכרים בתורה כסמל הרשע. מיהו עמלק בימינו? היכנסו למאמר המקיף אודות העם העמלקי מעת היווסדו עד ימינו אנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עמלק הוא עם המוזכר כבר בתנ"ך, כאשר אבי העם הוא עמלק בנו של אליפז בן עשיו (שנולד מתמנע פילגשו). עמלק היה עם אכזרי, והוא היה הראשון שהתקיף את ישראל ביציאתם ממצרים. ביהדות נחשבים העמלקים סמל הרשע, ועל כן מובאת בתורה מצווה חריגה – להשמיד את זכר עמלק, כולל נשיו וטפו, ואף את כל רכושו.

 

בתורה

עמלק מוזכר כבר בחומש בראשית, כבנו של אליפז בן עשיו. בתקופת יציאת מצרים ישבו העמלקים במדבר סיני והנגב, והיו הראשונים להילחם בישראל. במלחמה היכו ישראל את עמלק מכת מחץ.

כה מובא בספר שמות (פרק י"ז) על מלחמת עמלק: )ח) וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם: (ט) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי: (י) וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה: (יא) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק: (יב) וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ: (יג) וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב:
)
יד) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: (טו) וַיִּבֶן מֹשֶׁה מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ ה' נִסִּי: (טז) וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר:

הרב אליהו עמר בשיעור מרתק על מלחמת עמלק. צפו:

מלחמת עמלק היוותה התרסה חמורה בכבוד שמים. בשירת הים אנו קוראים, כי כתוצאה מנפלאות ה' במצרים "שמעו עמים ירגזון, חיל אחז ישבי פלשת... נמגו כל יושבי כנען". ניסי ה' השאירו רושם רב על עמי הסביבה. לאחר ארבעים שנה אומרת רחב: "ונשמע וימס לבבנו ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם כי ה' אלקיכם הוא אלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" (יהושע ב' יא) חרף הרושם הזה בא עמלק ממרחק להילחם בישראל, ובכך הרי הוא כמי שמכריז ואומר: איני ירא אלקים.

להתרסתו של עמלק הייתה תוצאה חמורה. על פי המדרש, היא גרמה שעמים אחרים יצאו בעקבותיו. כמו למשל אדום שהתנגד לישראל "פן בחרב אצא לקראתך", וכן סיחון "ויצא לקראת ישראל המדברה... וילחם בישראל". חז"ל המשילו לכך משל לאדם שציטט את האמבטיה הרותחת. (המשל מופיע במדרש תנחומא, ורש"י מביא אותו בפירושו לחומש דברים, כ"ה, י"ח). 

עמלק מוזכר בתורה פעם נוספת: לאחר פרשת המרגלים ניסו בני ישראל לעלות בהר וספגו תבוסה קשה מידי הכנענים והעמלקים, כפי המצוין בספר במדבר (י"ד, מ"ה).

 

בתקופת השופטים והמלוכה

בתקופת השופטים המשיכו ההתנגשויות בין עם ישראל והעמלקים. כאשר שאול כונן את ממלכתו, הוא צווה על ידי ה' באמצעות שמואל הנביא לצאת למלחמה ולהשמיד את כל זכר עמלק. כה הציווי: "כה אמר ה' צבקות פָּקַדְתִּי אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה עֲמָלֵק לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂם לוֹ בַּדֶּרֶךְ בַּעֲלֹתוֹ מִמִּצְרָיִם. עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לו וְלא תַחְמל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעלֵל וְעַד יונֵק מִשּׁור וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמור". אכן, "וְשָׁאוּל לָכַד הַמְּלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּחֶם סָבִיב בְּכָל אֹיְבָיו בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וּבְמַלְכֵי צוֹבָה וּבַפְּלִשְׁתִּים וּבְכֹל אֲשֶׁר יִפְנֶה יַרְשִׁיעַ: וַיַּעַשׂ חַיִל וַיַּךְ אֶת עֲמָלֵק וַיַּצֵּל אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד שֹׁסֵהוּ". אך עם זאת, שאול החליט לחמול על אגג מלך העמלקים ועל "מיטב" הבקר והצאן, דבר שעלה לו במלכותו משום שהיה מנוגד לצו ה'. בשל כך לא הושמד עמלק לחלוטין, כיוון שהעמלקים באמצעות כישוף הפכו עצמם לבהמות, וכך לא נהרגו.

הרב אליהו עמר על פרקים נסתרים מחייו של שאול המלך ומלחמת עמלק, עם השלכה חשובה לימינו. צפו:

 

בהמשך, מתוארת מלחמה נוספת עם עמלק. היה זה כאשר העמלקים פשטו על צקלג, העיר בה שהה דוד בארץ פלישתים, ושבו את הנשים והילדים. דוד ואנשיו יצאו למרדף אחריהם, היכו את העמלקים מכה ניצחת, החזירו את הנשים והילדים בתוספת שלל רב.

האזכור האחרון של העמלקים בתנ"ך כקבוצה הוא בתקפות חזקיהו המלך. כך נאמר בדברי הימים א פרק ד': "וּמֵהֶם מִן בְּנֵי שִׁמְעוֹן הָלְכוּ לְהַר שֵׂעִיר אֲנָשִׁים חֲמֵשׁ מֵאוֹת וּפְלַטְיָה וּנְעַרְיָה וּרְפָיָה וְעֻזִּיאֵל בְּנֵי יִשְׁעִי בְּרֹאשָׁם: וַיַּכּוּ אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה".

 

לאחר תקופת התנ"ך

המן התייחס לאגג מלך העמלק, וכך הוא מכונה במגילת אסתר: "המן בן המדתא האגגי צרר היהודים". האגגי – מצאצאי אגג מלך עמלק.

בימינו, איננו יכולים להצביע על ישות גזעית מוגדרת בין האומות שעליה יכולים אנו לומר בוודאות, הללו עמלקים הם. כפי שנראה מחז"ל כיום אין אומה מסוימת שהיא עמלק אלא זה כוח רשע שמפוזר באנשים מכל העמים, כיון שסנחריב בילבל בין האומות וכולם התחתנו עם כולם. כך מובא במסכת ברכות דף כ"ח.

מהו הסוד שמכניע את עמלק? צפו בדברי הרב ברוך רוזנבלום:

 

זכירת מעשי עמלק

אחת מתרי"ג מצוות היא זכירת מעשי עמלק, כלומר לזכור את התקפתם של העמלקים על עם ישראל בצאתו את מצריים. המצווה מתבססת על הפסוק "זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ, וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹקִים".

 

מחיית זכר עמלק

מצווה נוספת בתרי"ג המצוות היא להכרית את זרעו של עמלק, העם שלחם עם בני ישראל עם צאתם ממצרים. כך צווינו: "וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ – תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם".

עמלק הוכרז כאויבו הנצחי של עם ישראל מדור לדור, וישראל מצווים למחות אותו מתחת השמים "עדי אבד", עד העלמותו הסופית. "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם" (דברים כ"ה יז). על פי הרמב"ם, מלחמה זו בעמלק היא בגדר מלחמת מצווה. 

אמרו ישראל לפני הקב"ה: "ריבון העולמים! אתה אומר לנו הוו זוכרים למחות את זכר עמלק, בשר ודם אנו, לשעה אנו, אתה שאתה חי וקיים לעולמי עולמים הוי זכור. אמר להם הקב"ה: בני, אין לכם אלא להיות קוראים פרשת עמלק בכל שנה, ומעלה אני עליכם כאילו אתם מוחים שמו מן העולם".

בפרשת "זכור" קוראים את ההפטרה מספר שמואל (א', ט"ו), העוסקת בהתנהלותו של המלך שאול במלחמתו בעמלק. למפטיר קוראים את הציווי מן התורה לזכור את מעשי עמלק ולמחותו מן עולם. הסיבה לכך ששבת זכור היא תמיד השבת הסמוכה לפורים היא כדי להקדים זכירה למחייה, בעת קריאת מגילת אסתר.

מחיית עמלק - מצווה נצחית

מלחמת שאול בעמלק: בואו להכיר את הפטרת שבת זכור

 

עמלק כסמל

עמלק הוא אויבו הגרוע ביותר והשנוא ביותר של ישראל, ועל כן הכרתת זרעו היא מצווה גדולה. חז"ל קבעו

שאויבי ישראל הם הסיבה לאי שלמותו של העולם, הם אמרו: "כל זמן שזרעו של עמלק בעולם, לא השם שלם, ולא הכסא שלם. אבד זרעו של עמלק, השם שלם והכסא שלם. (מדרש תנחומא, כי תצא, סימן יא)

לפי החסידות, "עמלק" מייצג את הקיפאון והעצלות שבקיום מצוותהאמירה שהכל "מקרה", בלי לראות את יד ה' שבדבר, ולכן נאמר עליו "אשר קרך בדרך" - לשון מקרה.

מה האסון שגרם עמלק לעם ישראל? מה כל כך חמור במה שעולל לנו? הרב יוסף בן פורת בשיעור מיוחד. צפו:

תגיות:עובדותעמלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה